۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
تحقق انقلاب صنعتی با انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران
بازار از افتتاح یک ابر پروژه گزارش می دهد؛

تحقق انقلاب صنعتی با انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران

کرمان- انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، تحولی جدی و بزرگ در حوزه صنعت و معدن کشور رقم می‌زند، تحولی که توسط بخش خصوصی رقم خورد و به طور قطع امروز را در تقویم انقلاب صنعتی کشور ماندگار خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان ها: کم‌آبی از مشکلات بزرگ استان کرمان و سایر استان‌ها در فلات مرکزی ایران است، منطقه‌ای که صنایع و معادن بزرگی را در خود جای داده‌ اما از کمبود منابع برای تامین آب مورد نیاز برای ادامه حیات آنها رنج می‌برد.

در شرایطی که سالانه حدود ۶ میلیارد مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی کرمان تنها برای کشاورزی برداشت می‌شود که این میزان بسیار بیشتر از حد مجاز قابل برداشت است، صنایع نیز در بی‌آبی به سر می‌برند و این امر سبب حفر و فعالیت ۹ هزار چاه غیرمجاز در استان کرمان شده است.

برای حل این مشکل از چندی پیش بررسی و مطالعات بسیاری آغاز شد و بخش خصوصی نیز به میدان آمد تا پروژه عظیم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را کلید بزند و امروز شاهد بهره‌برداری از فاز یک این پروژه عظیم هستیم.

پروژه شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با مشارکت مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملوی اردکان کلید خورد و امروز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزرای صنعت، معدن، تجارت و نیرو فاز اول آن وارد مدار بهره برداری شد.

شیرین سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در دنیاست و ۷۵ درصد نمک زدایی دنیا در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود به نحوی که هم اکنون ۸۵۰ آب شیرین کن در خلیج فارس در حال فعالیت هستند که ۲۵ مورد از آنها پروژه های بسیار عظیمی است که امروز شاهد بهره برداری از یکی از آنها هستیم

شیرین سازی و انتقال آب به ۱۷ استان کشور
وزیر نیرو در این مراسم اظهار داشت: شیرین سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در دنیاست و ۷۵ درصد نمک زدایی دنیا در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود به نحوی که هم اکنون ۸۵۰ آب شیرین کن در خلیج فارس در حال فعالیت هستند که ۲۵ مورد از آنها پروژه های بسیار عظیمی است که امروز شاهد بهره برداری از یکی از آنها هستیم.

رضا اردکانیان با بیان اینکه شیرین سازی و نمک زدایی از آب دریا از ۶۷ سال پیش در این منطقه آغاز شده و امروز به سبب فناوری، امکان اقتصادی کردن این پروژه وجود دارد، عنوان کرد: بر همین اساس کار مطالعه شیرین سازی آب و انتقال آن به ۱۷ استان کشور آغاز شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر میزان مصرف آب در کشور ۶۰ میلیارد مترمکعب است که ۲ میلیارد مترمکعب آن در بخش صنعت استفاده می شود و بر اساس برنامه ۳۰ سال آینده، میزان مصرف آب صنایع کشور به بیش از ۳ میلیارد مترمکعب می رسد.

اردکانیان ادامه داد: محاسبات نشان می دهد که صنعت ما ۹۵۰ مترمکعب در سال کمبود خواهد داشت بر این اساس استفاده از آب دریا یکی از روشهای تاثیرگذار برای جبران این کمبود است بنابراین کار تدوین شرایط و تخصیص آب دریا را برای فعالیت های شرب و صنعت آغاز کردیم و امروز ۲۶ میلیارد مترمکعب به چند استان از جمله هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان تخصیص بدون نمک‌زدایی انجام شده است.

وی با تشریح فعالیت‌های نمک‌زدایی از آب دریا بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بسیار تعیین کننده است و در دولت تدبیر و امید، وزارت نیرو موفق شده علاوه بر بودجه عمومی دولت، از بخش خصوصی نیز تجهیز منابع کند.

قیمت تمام شده آب برای صنعت در کرمان ۲ یورو خواهد بود که این میزان ۲ درصد هزینه های فرآوری فولاد است که مقرون به صرفه خواهد بود و باید در صنعت و کشاورزی به کارهایی بپردازیم که ارزش افزوده کافی داشته باشد

وزیر نیرو یادآور شد: قیمت تمام شده آب برای صنعت در کرمان ۲ یورو خواهد بود که این میزان ۲ درصد هزینه های فرآوری فولاد است که مقرون به صرفه خواهد بود و باید در صنعت و کشاورزی به کارهایی بپردازیم که ارزش افزوده کافی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب از خلیج فارس نیز در این مراسم اظهار داشت: این طرح با حمایت دولت و با مشارکت سه شرکت بزرگ صنعتی و معدنی و با هدف گذاری شیرین سازی ۱.۵ میلیون مترمکعب و انتقال آب به سه استان اجرا شده است.

میرعلی یاری عنوان کرد: این طرح در سه فاز به مرحله اجرا گذاشته شده و پس از اخذ تمام مجوزها از سازمان‌های ذیربط، فاز اول طرح با برنامه تولید ۶۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین به اجرا درآمد و این طرح بزرگترین سایت شیرین سازی آب دریا در منطقه خلیج فارس و کشور است.

وی ادامه داد: این پروژه در سه حوزه شیرین سازی، خط انتقال و تامین برق اجرا شده و با اجرا و تکمیل آن، ۷۰ پروژه کوچک و متوسط صنعتی به بهره برداری می رسد.

یاری با تشریح مشخصات فنی این پروژه عنوان کرد: اولین واحد بزرگ ۲۰۰ هزار مترمکعبی سرمایه گذاری و اجرا شد که آب دریا را شیرین و به مخزن ایستگاه اول پمپاژ منتقل می کند و احداث دو واحد بزرگ دیگر شیرین سازی هر کدام به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در دو سال آینده نیز در دستور کار است که این دو واحد اکنون هر کدام ۳۵ درصد پیشرفت دارند.

استفاده از ظرفیت ۱۹۴ شرکت و سازنده داخلی در اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس
وی یادآور شد: در اجرای این پروژه عظیم، از ظرفیت ۱۹۴ شرکت و سازنده داخلی از ۱۵ استان کشور استفاده شده است.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این مراسم اظهار داشت: ۹۷ درصد آبهای جهان را دریاها تشکیل می دهند و با توجه به کمبود آب شیرین در جهان، کشورها هر روز با تکنولوژی های مدرن اقدام به شیرین سازی آب دریا می کنند حتی کشورهایی که آب شیرین دارند، آب دریاها را به عنوان یک منبع نگاه می کنند و در کشوری با شرایط اقلیمی ایران، استفاده از آب دریا یک الزام است.

قاسم تقی زاده خامسی عنوان کرد: سامانه ای که امروز به بهره برداری می رسد می تواند برای ما یک الگو باشد زیرا مصرف آب در صنعت در چند سال آینده دو برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این آب شیرین کن، هفتاد و دومین واحد آب شیرین کن کشور به بهره برداری می رسد و ۲۳ واحد دیگر هم تا پایان دولت به نتیجه خواهد رسید.

تقی زاده خامسی اظهار داشت: در سال ۹۲ در کشور فقط ۱۸ آب شیرین کن وجود داشت و امروز ۷۲ آب شیرین کن داریم و در شرایطی که در سال ۹۲ کل ظرفیت آب شیرین کن های هرمزگان فقط ۸ میلیون مترمکعب بوده، این رقم تا پایان امسال ۱۰ برابر خواهد شد.

نیمی از آب شرب هرمزگان از آب شیرین‌کن‌ها تامین می شود
تقی زاده خامسی تصریح کرد: در استان هرمزگان تا پایان فعالیت این دولت، نیمی از آب شرب از آب شیرین کن‌ها تامین می شود.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: بخش معدن و صنایع معدنی سال شکوفایی را طی کرد و در شش ماه اول امسال با رشد قابل توجه در زمینه تولیدات مختلف از جمله مس، فولاد و... به جهش تولید جامه عمل پوشانید و امروز نیز یکی از بزرگترین پروژه های تامین آب کشور را رقم زد.

خداداد غریب پور عنوان کرد: امروز، صنایع پروژه ای را بهره برداری کردند که باب آشتی صنعت با طبیعت است و صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی، فصل جدیدی را از تامین زیرساخت آب در کشور را رقم زدند.

وی تصریح کرد: صنایع معدنی در کنار مردم برای تامین آب شرب آمدند و در کنار آنها حافظ آب‌های زیرزمینی هستند و امروز صنایعی از این آب استفاده می کنند که ۴۹ درصد کنسانتره و ۸۰ درصد مس کشور را تامین می کنند.

پروژه شیرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران از نادر پروژه هایی است که در منطقه خاورمیانه اجرا شده و بزرگترین پروژه آبی و خاکی کشور به شمار می رود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم اظهار داشت: پروژه شیرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران از نادر پروژه هایی است که در منطقه خاورمیانه اجرا شده و بزرگترین پروژه آبی و خاکی کشور به شمار می رود.

علیرضا رزم حسینی عنوان کرد: همانطور که گذشتگان ما بیش از ۲ هزار سال پیش قنواتی را در دل کویر و فلات مرکزی ایران حفر کردند و آب را از دل زمین به روی زمین آوردند، امروز و در عصر ما، بزرگترین پروژه انتقال آب از دریا به فلات مرکزی اجرا شده و میراثی ارزشمند برای ما و نسل‌های آینده خواهد بود.

وی تاکید کرد: شعار «ما می توانیم» در این پروژه اجرا شد و شگفتی همگان را به دنبال داشت زیرا این پروژه توسط ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان اجرا شد و همه شرکت های سازنده داخلی در این پروژه مشارکت داشته اند و روزانه ۸ هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند.

حرکت در مسیر پس انداز آب سفره های زیرزمینی
رزم حسینی تصریح کرد: امروز آب پایدار در کشور تامین شده و این حرکت نشان می دهد که می توانیم آب پایدار برای کشور تامین کنیم ضمن اینکه این پروژه می تواند پس انداز آب را به دنبال داشته باشد زیرا با اجرای این پروژه می توانیم ۱۸۰ میلیون مترمکعب از سفره های آب زیرزمینی کشور را پس انداز کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: این پروژه نشان داد که می شود ایده‌های باور نکردنی را در وزارتخانه ها مورد توجه قرار داد و امید و زندگی را به مردم و صنایع بخشید.

رزم حسینی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه خود می داند که آب شیرین را به همه صنایع برساند و در این راستا طرح جدیدی نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است که این طرح می تواند آب را از چابهار به سیستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتقال دهد و مطالعات این طرح هم اکنون آغاز شده است.

اجرای این پروژه به طور قطع می تواند جانی تازه به صنایع و معادن در فلات مرکزی ایران بدمد و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین به استان‌های کرمان و یزد اتفاقی است بی‌شک تحول و انقلابی جدی در صنایع کشور ایجاد می کند.

خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است.

در مجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.

مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال ۱۳۹۲ انجام و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

کد خبر: ۵۲٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha