۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
کمبود تولید پوشک نداریم
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی:

کمبود تولید پوشک نداریم

محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی گفت: کمبود تولید پوشک نداریم و اگر کمبودی احساس می‌شود به علت سوداگری برخی افراد است.

به گزارش بازار، افسانه محرابی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار درباره پوشک و قیمت آن که با حضور بخش خصوصی برگزار شد، با اشاره به صحبت‌های خلاف واقع درباره میزان نیاز و کمبود پوشک در بازار افزود: در بازار، کمبود پوشک نداریم.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۱۸ هزار تن تولید پوشک داریم، گفت: میزان مصرف در سال ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن است.

محرابی تخصیص و تامین ارز به تولیدکنندگان پوشک را یکی از مشکلات بیان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع ارزی، این مشکل برای تمامی واحدهای تولیدی وجود داشت، اما با رصد این موضوع در هر هفته، تلاش کردیم این مشکل برای واحدهای تولیدی به وجود نیاید.

۷۰ درصد مواد اولیه تولید پوشک از خارج تامین می‌شود
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با بیان این که ۷۰ درصد مواد اولیه تولید پوشک از خارج تامین می‌شود افزود: ۱۰ درصد نیز به رقابت در بازار بورس و پتروشیمی بستگی دارد که در چند ماه گذشته به علت رقابت بالا در این بخش، شرایط نامناسبی داشتیم.

وی با اشاره به رصد قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت‌ها به صورت منطقی در بازار بالا رفته چرا که در بهمن سال ۹۸ ارزنیمایی ۱۳ هزار تومان بود و در حال حاضر به حدود ۳۱ هزار تومان رسیده که این موضوع بر روی قیمت تمامی کالاها اثرگذار بوده است.

محرابی تامین ارز تولیدکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را یکی از راهکارهای حل مشکل منابع ارزی واحدهای تولیدی بیان کرد و افزود: مقرر شد هماهنگی‌هایی برای رفع مشکل واحدهای تولیدی در این زمینه انجام شود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی گفت: براساس صادراتی که تولیدکنندگان انجام می‌دهند مواد اولیه تولید از همان محل تامین می‌شود و بسته حمایتی‌ای را در این زمینه خواهیم داشت.

محرابی افزود: بسته حمایتی مربوط به صادرات و پیگیری تامین و تخصیص ارز تولیدکنندگان و همچنین بحث ترخیص کالاها از گمرکات مطرح است که البته تمام این هماهنگی‌ها انجام شده است.

وی با بیان این که کالاهای واحدهای تولیدی در زمینه پوشک که در گمرکات وجود داشت در حال ترخیص است، گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صنعت پوشک از نظر تخصیص و تامین ارز وضع بهتری دارد
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی افزود: صنعت پوشک از نظر تخصیص و تامین ارز نسبت به صنایع دیگر شرایط بهتری دارد.

محرابی گفت: هر آنچه که در خصوص واردات مواد اولیه وجود دارد می‌توان از طریق ارز حاصل از صادرات تامین کرد.

داخلی سازی تقویت می‌شود
وی با بیان این که ۱۴ تا ۱۵ قلم مواد اولیه تولید پوشک است، افزود: از این میزان ۱۰ قلم آن وارداتی است که در خصوص ساخت داخل آن اقلام، اقداماتی انجام شده است و ساخت داخل حدود شش قلم در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی گفت: اکنون واحدهای تولیدی پوشک هم می‌توانند از ارز متقاضی و هم از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه خود استفاده کنند.

محرابی با بیان این که ظرفیت اسمی برای افزایش تولید داخل و کاهش قیمت وجود دارد، افزود: ظرفیت اسمی تولید پوشک در کشور حدود ۵۱۸ هزار تن در سال و نیاز کشور ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن در سال است و تولیدکنندگان براساس این نیاز برای تولید خود برنامه ریزی می‌کنند.

می‌توان تولید را تا دو برابر افزایش داد
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با بیان این که در صورت تامین مواد اولیه برای تولید پوشک، می‌توان افزایش تولید در این زمینه داشت افزود: می‌توان تولید را در صورت فراهم بودن شرایط تا دو برابر افزایش داد.

محرابی با بیان این که کیفیت تولید و فناوری آن به گونه‌ای است که می‌تواند در بازارهای صادراتی جایگاه خوبی داشته باشد گفت: از نظر کیفیت هیچ مشکلی نداریم.

وی درباره توجه به صادرات علاوه بر تامین نیاز داخل در بحث پوشک افزود: یکی از اهداف ما صادرات است، اما در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در خصوص مواد اولیه به علت وارداتی بودن آن و محدودیت منابع ارزی وجود دارد، شرایط به گونه‌ای نیست که این کالا در بازارهای صادراتی جایگاه داشته باشد، اما برنامه ما به گونه‌ای است که به این سمت خواهیم رفت.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با بیان این که تحریم‌ها بر روی این صنعت نیز تاثیرگذار بوده است، گفت: به علت این که مواد اولیه پوشک وارداتی است، تولیدکنندگان را بعضا دچار مشکل می‌کند.

محرابی افزود: واحدهای تولید پوشک در زمینه حمل و نقل و تبادل ارز به علت وجود تحریم ها، دچار مشکل هستند.

وی در خصوص این که چه زمانی شاهد ثبات در بازار پوشک خواهیم بود؟ گفت: هدف ما این است که یکسری امکانات از جمله تامین مواد اولیه، ارز حاصل از صادرات و ارز متقاضی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا شاهد افزایش تولید باشیم که کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی افزود: تعیین قیمت در سازمان حمایت از مصرف کنندگان، به صورت ریز و دقیق، بررسی می‌شود و درصد افزایش قیمت آن با توجه به هزینه‌های تمام شده و مقدار سود مشخص است.

محرابی درباره کمبود پوشک در بازار گفت: این موضوع را نمی‌پذیرم چرا که به اندازه نیاز کشور در بازار وجود دارد.

وی درباره کمبود برخی از پوشک‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز افزود: مردم نیز باید در این زمینه همکاری کنند چرا که وقتی خبری به اشتباه پخش می‌شود، جنبه روانی دارد و باعث می‌شود که برخی‌ها فراتر از نیاز خود، پوشک را تهیه کنند و نگه دارند و باید همکاری بیشتری برای جلوگیری از این جو روانی انجام شود.

محرابی با انتقاد از برخی رسانه‌ها افزود: رسانه‌ها باید قبل از پخش موضوعی، با رصد آن از بخش مربوطه و دفاتر تخصصی آن موضوع، از صحت و سقم آن مطلع شوند تا مردم دچار نگرانی نشوند.

کد خبر: ۵۱٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha