۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
احتمال کاهش قیمت دلار تا ۲۵ هزار تومان/ رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز هیجانی است
«بازار» از وضعیت بازار ارز پس از انتخابات امریکا گزارش می دهد؛

احتمال کاهش قیمت دلار تا ۲۵ هزار تومان/ رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز هیجانی است

جو روانی حاکم در بازار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سکه و ارز را گران کرد طوری که دلار با ۱۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به کانال ۲۹ هزار تومان آمد و سکه نیز ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد. این درحالی است که کارشناسان می گویند؛ رشد قیمت ها در این بازار هیجانی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار سکه و ارز امروز به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متفاوت از روزهای قبل بود. بیشتر فعالان بازار، خریدار این کالاهایی بودند. چنین موضوعی باعث شد تا قیمتها در این بازار غیر واقعی، افزایشی شوند. افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان اقتصادی غیر معقول بوده و واقعی نیست.
بانک مرکزی نیز اخیرا اعلام کرد؛ درصدد ساماندهی و ثبات این بازار بوده و قیمتها به زودی متعادل می شوند. هر چند خیلی ها در صدد تبدیل دارایی های خود به کالاهای ارزشی چون سکه و ارز هستند تا در صورت تکانه های اقتصادی و... مشکلی سرمایه های آنها را تهدید نکند، اما اقتصاددانان و کارشناسان پولی تاکید دارند؛ بازار سکه و ارز پرریسک است و نباید به آن اعتماد کرد از طرفی هماهنگی های ایجاد شده بین دستگاههای دولتی در بحث تسهیل صادرات، واردات و چگونگی ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات همچنین توجه به  روانسازی ارزی در سامانه نیما، موجب شده است تا انتظارات رشد قیمت ارز کاهش و نرخ این کالا به زودی در بازار نزولی شود.

ترامپ دیگر نقطه ای برای تحریم ایران نگذاشته است/ افزایش قیمت ارز هیجانی است
دکتر محسن صادقی، کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره علل رشد نرخ ارز در بازار و آینده قیمت این کالا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: انتخابات امریکا فقط باعث روانی شدن بازار معاملات ارز و سکه شده است و انتخاب هر کدام از دو نامزد مطرح آمریکا تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ما ندارد. چرا که ترامپ دیگری نقطه ای برای تحریم ایران نگذاشته است و از طرفی بایدن نیز چنانچه رای بیاورد سیاست های خصمانه خود را دارد. بنابراین ایران باید با بی توجهی به انتخابات امریکا با برنامه ریزی اصولی و کارشناسانه بر داشته ها و توانمندی های خود تکیه کند.
وی به رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ این کالاها طی این روزها در بازار پیش بینی می شد چرا که برخی ها به پیشباز انتخاب احتمالی ترامپ رفته اند و بر این باوند که با انتخاب او احتمال افزایش قیمت ارز دربازار وجود دارد در حالی که شاید این اتفاق بیفتد اما دوامی ندارد و بازار پس از چند روز دوباره روند نزولی به خود می گیرد چرا که نرخ واقعی دلار رقمی نیست که در بازار تعیین شده است.

برخی ها به پیشباز انتخاب احتمالی ترامپ رفته اند و بر این باوند که با انتخاب او احتمال افزایش قیمت ارز دربازار وجود دارد در حالی که شاید این اتفاق بیفتد اما دوامی ندارد و بازار پس از چند روز دوباره روند نزولی به خود می گیرد

حل مشکلات پیش روی گرانی ارز از هفته های آینده
صادقی با بیان اینکه از هفته آینده مشکلات داخلی که عامل آشفتگی بازار ارز بودند حل خواهد شد گفت: ناهماهنگی بین وزارت صمت با بانک مرکزی و گمرگ در گذشته باعث شده بود تا صف تقاضا برای ارز در سامانه نیما افزیش یابد، این در حالی است که اکنون با رفع مشکلات موجود و ایجاد هماهنگی های بین دستگاهی که به تازگی صورت گرفته است، مشکل نیاز ارزی وارد کنندگان تسهیل و تسریع می شود.
این کارشناس بانکی اضافه کرد: با تسهیل نقل و انتقالات ارزی برای خروج کالاهای وارداتی، بساط صف های طولانی که باعث رشد قیمت ارز در بازار شده بود جمع می شود و قیمت ارز در بازار کاهش می یابد.
صادقی خاطرنشان کرد: با راهکارها، تصمیمات و برنامه هایی که بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرگ با هماهنگی هم برای تامین به موقع ارز واردکنندگان ایجاد و در حال عملیاتی شدن است تقاضای واقعی برای خرید ارز در بازار کم و این موضوع باعث می شود تا قیمت دلار درهفته های آینده احتمالا به حدود ۲۵ هزار تومان برسد.

با راهکارها، تصمیمات و برنامه هایی که بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرگ با هماهنگی هم برای تامین به موقع ارز واردکنندگان ایجاد و در حال عملیاتی شدن است تقاضای واقعی برای خرید ارز در بازار کم و این موضوع باعث می شود تا قیمت دلار درهفته های آینده احتمالا به حدود ۲۵ هزار تومان برسد.

بازار ارز و سکه جو گیر شد
بنا به این گزرش، امروز قیمت دلار به ۲۹ هزار ۴۰۰ تومان و یورو ۳۳ هزار ۹۰۰ تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی جدید نیز ۱۵ میلیون ۳۰۰ تومان شد. این افزایش قیمت که ناشی از جو روانی حاکم بازار قبل از انتخاب رئیس جمهور امریکا بود، قیمتها را در بازار افزایش داد. همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۷۸۰ تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش  معادل ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شده است. با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه وطلا نیز گران شد طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۲۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار نیز امروز در بازارهر گرم هم یک‌میلیون و ۳۲۲ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۵۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۲۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت ها در بازار ارز غیر واقعی است
افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز در حالی اتفاق افتاد که رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که تقاضای ارز را به هیچ وجه نباید تحریک کرد، گفت: قیمت واقعی دلار این نیست و باید کاهش پیدا کند. محمود بهمنی: تقاضای ارز را به هیچ وجه نباید تحریک کرد. ارز را باید به کسانی دارد که نیاز ارزی دارند. اینکه بخواهیم حفظ دارایی ها و پیشگیری از کاهش ارزش پول را با ارز جبران کنیم به یقین چنین رفتاری یک سم مهلک است و در هیچ کجای دنیا هم سابقه ندارد. وی اظهارداشت: این حرف به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که گفته شود برای کاهش قیمت هرکس به هر میزان ارز خواست در اختیار بگذارند بلکه ارز باید فقط در اختیار متقاضیان واقعی گذاشته شود. وی اظهارداشت: وقتی حجم نقدینگی در جامعه بر مدار افزایشی باشد و تولید رونق چندانی نداشته باشد این نقدینگی به بازارهای سفته بازی مثل ارز، طلا، خودرو، مسکن و غیره سرازیر می شود.

کد خبر: ۵۱٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha