۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود

مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت:‌ واحدهای جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌منظور بهره‌برداری از نخستین ردیف فرآورش گاز، تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در حاشیه بازدید هفتگی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و نشست با مدیران شرکت‌های پیمانکار اظهار کرد: با توجه به آماده‌سازی پالایشگاه این فاز به‌منظور راه‌اندازی واحدهای یوتیلیتی و احتمال بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی تا پایان سال ۱۳۹۹، در نشست با پیمانکاران بر ضرورت انجام اقدام‌های مدیریتی لازم، تأمین کالاهای باقی‌مانده و تشدید جبهه‌های کاری به‌منظور دستیابی به این سنگ‌نشانه‌ها تأکید شد.

وی با بیان اینکه بخش فراساحل فاز ۱۴ با امکان برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از چهار سکوی تولیدی، در مدار بهره‌برداری قرار دارد، تصریح کرد: همانند دیگر سکوهای عملیاتی پارس جنوبی، چهار سکوی این طرح در فصل زمستان با حداکثر ظرفیت عملیاتی می‌شوند و بر اساس برنامه‌های تراز گاز کشور، هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

تحویل ۱۲ پالایشگاه پارس جنوبی به شرکت بهره‌بردار
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  با اشاره به اینکه از مجموع ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی، ۱۲ پالایشگاه تحویل شرکت بهره‌بردار شده‌ است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴، آخرین پالایشگاه پارس جنوبی است که مطابق برنامه‌ریزی، با توجه به کمبود منابع مالی در اولویت آخر توسعه قرار گرفته بود و با تکمیل پالایشگاه طرح‌های اولویت‌دار، فعالیت‌های توسعه در این بخش آغاز شد و هم‌اکنون طبق برنامه درحال اجراست. افزون بر این، با توجه به تقدم توسعه و بهره‌برداری از بخش فراساحل، گاز تولیدی این طرح از سال ۱۳۹۷ تحویل فاز ۱۲ شده و بخشی از کمبود خوراک پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی را جبران کرده است.

مشکین‌فام افزود: وضع توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین مجموعه پالایشگاهی با حدود ۸۵ درصد پیشرفت مطلوب است و برنامه‌های توسعه و تکمیل این طرح با تمرکز بر راه‌اندازی سرویس‌های جانبی و نخستین ردیف فرأورشی، به‌صورت جلسات هفتگی با پیمانکاران رصد می‌شود.

وی درباره زمان بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با توجه به شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا، ممکن است نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز این فاز با یک ماه تأخیر، اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از تأسیسات انبارش گوگرد بندر خدماتی، صادراتی تمبک
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از امکان بهره‌برداری از تأسیسات انبارش گوگرد بندر خدماتی، صادراتی تمبک با ظرفیت ۴۴ هزار تن و یک پست اسکله مکانیزه صادرات گوگرد این بندر تا پایان امسال خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پست، امکان بارگیری گوگرد برای شناورهای ۵ هزار تا ۵۰ هزار تن (DWT) فراهم می‌شود.

مشکین فام همچنین به برنامه‌ریزی و اولویت‌گذاری به‌منظور بهره‌برداری از یک پست اسکله صادراتی گاز مایع با توان پهلودهی به کشتی‌هایی با ظرفیت بارگیری ۵۰ هزار تن LPG اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به پیشرفت بسیار مطلوبی که در بندر شاهد آن هستیم، انتظار داریم این پست اسکله تا پایان دی‌ماه به بهره‌برداری برسد.

استقرار دکل حفاری در بلوک مخزنی فاز ۱۱ پارس جنوبی
وی درباره حفاری در موقعیت مخزن آخرین فاز در حال توسعه پارس جنوبی گفت: پس از نصب جکت نخستین سکوی فاز ۱۱ در خردادماه امسال، دستگاه حفاری به سمت بلوک گازی این طرح حرکت کرد و با استقرار کامل در موقعیت ۱۱B، برنامه حفاری پنج حلقه چاه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه پس از نصب عرشه و برداشت اولیه گاز از این پنج حلقه چاه، حفاری هفت حلقه چاه دیگر هم تکمیل می‌شود، افزود: ظرفیت برداشت گاز از این بلوک، یک میلیارد فوت مکعب در روز است که معادل این میزان، با بهره‌برداری از چاه‌های موقعیت ۱۱B محقق می‌شود.

امضای قرارداد مقدماتی میدان فرزاد B؛ به‌زودی
مشکین‌فام از امضای قرارداد مقدماتی توسعه میدان فرزاد B با شرکت پتروپارس خبر داد و گفت: بخش اولیه قرارداد شامل مطالعات مهندسی انجام شده و فعالیت‌های مقدماتی هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه قرارداد اصلی توسعه میدان فرزاد B به‌زودی منعقد می‌شود، افزود: با بهره‌برداری از این طرح، گاز میدان فرزاد بی به پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی منتقل و در پنج پالایشگاه این منطقه توزیع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره جزئیات و مبلغ قرارداد توسعه این میدان نیز گفت: اطلاعات تکمیلی این طرح در زمان امضای رسمی قرارداد به اطلاع می‌رسد.

کد خبر: ۵۱٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha