۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
سهامداران خرد وخارزم؛ کدهای معاملاتی متخلف ابطال شوند/ سهامداران رنیک؛ ارزش سهم را حفظ کنید
بازار بررسی می‌کند؛

سهامداران خرد وخارزم؛ کدهای معاملاتی متخلف ابطال شوند/ سهامداران رنیک؛ ارزش سهم را حفظ کنید

سهامداران خرد نماد و خارزم می‌گویند که کدهای زیادی خارج از قوانین بازار در حال معامله کردن در این سهام هستند.

بازار؛ گروه بورس: در پی جلسه نمایندگان مجلس با مسئولین سازمان بورس و و دادستانی تهران مقرر شد که سازمان بورس اطلاعات موردنیاز دادستانی درباره شفافیت عملکرد فعالان حقوقی بازار را تهیه و به دادستانی ارائه دهد. به نظر می‌رسد این تصمیم در پی عملکرد حقوقی‌ها در بازار بوده و نشان می‌دهد که مجلس و سازمان بورس به صورت جدی در این مسئله ورود پیدا کردند.

در دوران رشد و ریزش بازار گاهی مشاهده می‌شد که برخی از سهم‌ها به خاطر حقوقی‌ها به قیمت ارزنده خود در بازار معامله نمی‌شوند و همین امر سبب می‌شد حقیقی‌ها که توان چندانی هم در بازار ندارند متضرر شوند، به همین دلیل بارها از سازمان بورس و مجلس درخواست کردند که تشکلی از سهامداران خرد جهت پیگیری مشکلات آن ایجاد شود.

با توجه به اینکه بیشتر سهم‌ها در دوران اصلاح با ریزش مواجه بودند سهامداران خرد به دنبال راهی برای کاهش میزان زیان خود بودند به همین دلیل در اولین اقدام در صف فروش قرار می‌گرفتند. اما در این میان برخی در بازار ماندن و اقدام به معامله کردند و به همین منظور پیگیر روند سهم‌های هستند که در آن سرمایه‌گذاری کردند.

این سهامداران که با وجود چنین شرایطی در بازار ماندن و اقدام به معامله می‌کنند تصمیم گرفتند به جای اینکه سرمایه خود را در بازارهای موازی به خرید سکه و ارز اختصاص دهند در این بازار بمانند و معاملات خود را ادامه دهند به همین خاطر نیاز است که اقداماتی در جهت شفافیت بیشتر بازار سرمایه به منظور جلوگیری از زیان این سهامداران صورت بگیرد.

بازار در ادامه پیگیری درخواست سهامداران حقیقی و حتی حقوقی، این بار با توجه به درخواست زیادی از سهامداران وضعیت دو نماد و خارزم و رنیک را بررسی پیگیر کردیم.

رنیک هم از بازار مستثنی نیست
نماد رنیک(جنرال مکانیک) با میانگین حجم ماهه ۳ میلون واحد، حجم مبنای ۲میلیون، درآمد ۸۴۰ ریال و نسبت p/e ۲۷.۹۸ و ارزش بازار ۳هزار میلیارد تومانی در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش این سهم طبق آخرین معاملات موجود در تابلوی بورس ۲۳.۱۰۸ ریال بوده است که نسبت به روز گذشته حدود ۵درصد منفی شده است.

سهامداران این سهم عنوان کردند با توجه به ارائه صورت مالی ۶ماهه ابتدای سال ۹۹، ارزش این سهم بالاتری از این قیمت است و مشخص نیست چرا این سهم همچنان روند نزولی دارد. یکی از مخاطبان عنوان کرده که «حقوقی‌ها به صورت عمدی به دنبال ریزش سهم رنیک هستند و به دنبال جمع کردن سهم در قیمت پایین‌تر می‌باشند.» دیگری گفته «نسبت p/e این سهم تقریبا هم تراز پی به ای گروه است یعنی وضعیت آن خوب است اما ارزش سهام آن همچنان ریزش دارد.» یکی از سهامداران هم می‌گوید «حقیقی‌ها این سهم به دنبال فروش آن هستند در حالی که گزارش شش ماهه آن عملکرد مثبتی را نشان می‌دهد»

بیشتر این پیام‌ها به دنبال دلیل ریزش سهم بعد از ۳روز مثبت بودن آن بودند. در همین رابطه کارشناس سهام شرکت جنرال مکانیک در گفتگو با بازار گفت: عملکرد شرکت بر اساس گزارش منتشر شده مثبت است، اما با توجه به جو سنگین بازار این سهم از مستثنی از بقیه سهم‌ها نیست و دچار هیجانات رفتاری سهامداران شده است.

وی افزود: وضعیت قراردادهای پیمانکاری شرکت مناسب است و تقریبا شبیه سال گذشته می‌باشد. اما همیشه انتقادات در منفی شدن هستم وجود دارد در حالی که سهم از این قیمت بیشتر ارزش دارد اما گرفتار نوسانات باز شده است.

این کارشناس سهام در پاسخ به این سوال که چرا نسبت p/e این سهم بالا است افزود: در ابتدا باید عنوان کنم که این نسبت نمی‌توان به صورت دقیق ارزندگی سهم را بررسی کند و دوما این نسبت برای شرکت ما تقریبا با میانگین نسبت p/e گروه یکسان است.

تخلفات کدهای معاملاتی در وخارزم
اما مسئله در مورد نماد وخارزم کمی متفاوت است با رنیک، چرا که سهامداران این نماد هم در دوران رشد بازار و هم ریزش بازار گلایه های زیادی داشتند. یکی از سهامداران نوشته «ادر روز های خوب بازار در اردیبهشت تا تیر ماه که همه ی بازار سبز یک دست بود  وخارزم قرمز بود یا در جا می زد» یا دیگری عنوان کرده « وخارزم با این روند سود سازی  چرا باید یکدفعه از ۲۱۰۰ تومان  به ۹۰۰ تومان برسد مگر داخل شرکت چه اتفاقی افتاده که سهام آن باید این قدر افت کند؟، افت قیمت باید دلیل قانع کننده داشته باشد» یا دیگر در یک جمله گفته « خیر سرشون همیشه مدعی هستند که شرکت بنیادی هست»  

این اولین بار نیست که نماد وخارزم رسانه‌ای می‌شود. تاکنون چندین بار رسانه‌ها به این مسئله پرداختند. به تازگی جمعی از سهامداران خرد مدعی شدند که در برخی از کدهای که در و خارزم اقدام به انجام معامله می‌کنند تخلفاتی  صورت گرفته است . آن‌ها برای این ادعای خود چندین تصویر از روند معاملات روز نماد گرفتند. که در زیر مشاهد می‌کنید.

از جمله تخلفاتی که آن‌ها بیان کردند خرید و فروش کمتر از ۵۰۰هزار تومان است که حتی برخی از خریدها به زیر ۲۰هزار تومان هم می‌رسد. که بر اساس دستور العمل سازمان بورس اگر تخلفی در روند معاملات صورت بگیرد آن معامله ابطال می‌شود. مورد بعدی که عنوان شده این است که در مجمع این شرکت صورت مالی های منتهی به ۳۰ خرداد  بررسی شده با اینکه بر روی کدال تا شهریور و حتی صورت مالی تلفیقی هم آمده است.

علاوه بر این موضوع برخی از فعالان بازار و سهامداران این سهم عنوان کردند که  از اعداد و ارقام هم کاملا مشهوده هست که ریزش سهم نمی‌تواند کار سهامدار جزء باشد و مشخص است که حقوقی‌ها به دنبال ریزش سهم هستند.

بحث سفارش‌گذاری مسئله مهمی بود که این سهامداران عنوان کردند. یکی از آن‌ها عنوان کرده «سفارش گذاری از عدد ۱۰۰ هزار شروع می‌شود و به همین منوال به صورت پلکانی به عدد یک می‌رسد. به طور کلی سهامداران خرد درخواست داشتند که برخی از کدهای که به صورت غیر قانونی سفارش گذاری می‌کنند ابطال شود.

نماد وخارزم با میانگین حجم ماهه ۴۱ میلیون واحد، سهام شناوری۵۵درصد، سودآوری سهم ۱۲۵۵ریال، نسبت p/e ۷.۴۶، ارزش بازار ۱۱هزار میلیارد تومانی و آخرین ۹.۳۶۰ ریالی در تابلوی بورس ثبت شده است. این سهم دارای نوسانات متعددی در طول سال جاری بوده و به گفته سهامداران خرد با توجه به بنیادی بودن سهم ارزندگی آن اجازه رشد سهم به آن نمی‌دهند و به نوعی سهامداران را نسبت به سهم خسته می‌کنند.

کد خبر: ۵۱٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha