۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
روغن‌های خوراکی درراه خروج از مرز؛ حمل سهمیه از بنادر جنوبی با مشکل مواجه است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

روغن‌های خوراکی درراه خروج از مرز؛ حمل سهمیه از بنادر جنوبی با مشکل مواجه است

مشهد- باوجود اینکه روزهای بسیاری از کمبود روغن در بازار می‌گذرد و مسئولان مدعی جبران کمبودها و تزریق این کالای اساسی به بازار هستند اما مشاهدات خبرنگار بازار حاکی از آن است که التهاب در بازار به دلیل کمبود روغن هنوز ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: روغن خوراکی مدت‌ها است که به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌شد تا اینکه به‌یک‌باره قوطی‌های روغن خوراکی در تمامی فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی نایاب شد.

مشاهدات خبرنگار بازار از مشهد مقدس نشان می‌دهد که قفسه بسیاری از فروشندگان مواد پروتئینی از این کالای اساسی تقریباً خالی است و تنها روغن‌های یک لیتری باقیمت ۹۵۰۰ تومان و البته به تعداد اندک قابل‌عرضه است.

گفتنی است حلب‌های پنج کیلویی روغن مایع و جامد در بازار به‌طورکلی نایاب شده است و به‌تازگی برخی از مغازه‌دارها برخی برندها را باقیمت سه برابر قبل به فروش می‌رسانند.

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار در حال حاضر در بازار مشهد روغن‌های سه لیتری مایع و هم‌چنین قوطی‌های جامد پنج کیلویی نایاب شده، این در حالی است که چیده شدن حلب‌های پنج کیلویی آن‌هم فقط دریکی از فروشگاه‌های بازار مطهری نظرمان را جلب می‌کند.

هنگامی‌که از فروشنده قیمت روغن پنج کیلویی را سؤال می‌کنیم نرخ ۱۱۵ هزار تومان اعلام می‌شود درحالی‌که تا ماه گذشته همین قوطی روغن به قیمت ۴۵ هزار تومان فروش می‌رفت.

با این‌وجود مغازه‌های دیگر خالی از روغن‌های جامد هستند و بسیاری از مردم هم به امید توزیع روغن ارزان تصمیمی برای خرید روغن با این قیمت گزاف ندارند.

گفتنی است در همین راستا برخی از فروشندگان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و نسبت به فروش اجباری برخی کالاها در قبال خرید روغن اقدام می‌کنند.

قاچاق روغن
درحالی‌که روغن در بازار مشهد و سایر شهرستان‌ها نایاب شده است و حتی در طی روزهای گذشته منجر به تجمع و اعتراض صنف قنادها نیز شد اما به دلیل کاهش ارزش پول لذا قوطی‌های روغن در آن‌طرف مرزها مشتری بیشتری پیداکرده و شیب قاچاق این کالای اساسی به سمت مرزها افزایش پیداکرده است، موضوعی که مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز آن را تائید می‌کند.

سید مرتضی مدنی در این راستا می‌گوید: هم‌اینک روغن به‌صورت خرد از مرز خارج می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که کمبودی در بازار وجود ندارد می‌افزاید: بااین‌حال جو روانی به شکلی در جامعه به وجود آمده که خانواده‌ها بیشتر از نیاز خود روغن می‌خرند و لذا تخلفات رصد و پیگیری می‌شود.

ضرورت افزایش سهمیه کارخانه‌های روغن‌کشی
ازآنجاکه بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است لذا مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان روغن نباتی موضوع تبادل ارز برای تأمین مواد اولیه و مشخصاً روغن خام است و اگر مشکل انتقال وجه برطرف نشود و نتوان روغن خام وارد کرد عرضه این محصول با چالش مواجه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در همین راستا بابیان اینکه یک  هزار و ۶۱۸ تن روغن گیاهی سهمیه خانوار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای این استان اختصاص‌یافته است در جلسه تنظیم بازار گفت: ازآنجاکه ظرفیت قابل‌توجهی در واحدهای روغن‌کشی خراسان رضوی وجود دارد لذا در این زمینه مکاتبات لازم با متولیان در تهران انجام‌شده تا سهمیه روغن استان را به‌گونه‌ای تخصیص دهند که بتوان آن را از محل واحدهای تولیدی استان جذب کرد و روغن خام موردنیاز خراسان رضوی را به واحدهای تولیدی این استان اختصاص دهند.

علی رسولیان با تأکید بر رفع مشکل حمل روغن از بنادر به این استان گفت: در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا شرکتی مسئولیت حمل‌ونقل ریلی سهمیه روغن استان را بر عهده بگیرد و تانکر ریلی لازم در این خصوص را تأمین کند.

وی در این جلسه توزیع روغن باقیمت مصوب از طریق تعاونی‌های روستایی، نصب بنر در محل عرضه مستقیم کالاهای طرح تنظیم بازار، بررسی لازم برای رفع نگرانی در خصوص قاچاق روغن از استان، پیگیری حل مشکلات چند شرکت بخش خصوصی برای واردات روغن خام برای استان را مورد تأکید قرارداد. 

عرضه روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ۶ هزار و ۱۸ تن سهمیه روغن بخش خانوار استان از محل ۲۰ هزار تن سهمیه روغنی است که برای توزیع در بخش خانوار به‌کل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور اختصاص داده‌اند اظهار کرد: ۳۰ درصد نیاز روغن خانوار را فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأمین می‌کنند و سیاست دولت این است که تا پایان ماه مبارک رمضان سال آینده به‌هیچ‌وجه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از روغن خالی نمانند، بنابراین سهمیه ویژه‌ای برای آن‌ها اختصاص داده است.

علی غفوری مقدم افزود: از این میزان ۴۹۰ تن به فروشگاه‌های افق کوروش، ۱۰۰ تن به فروشگاه‌های اتکا، ۷۰ تن به فروشگاه‌های رفاه و باقی آن نیز به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای ازجمله فروشگاه‌های شهرما اختصاص‌یافته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: درصورتی‌که واحدهای تولیدی استان سهمیه‌ای از روغن خام به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختصاص دهند، دیگر نگرانی بابت تأمین روغن فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخواهد بود و این فروشگاه‌ها نیز باید سهمیه خود را از تهران به‌طور کامل جذب کنند.

حمل سهمیه جدید ۲ هزار و ۴۰۰ تنی از روغن بخش خانوار خراسان رضوی از بنادر جنوبی کشور با مشکل مواجه است و تاکنون فقط یک هزار و ۱۵۰ تن از این سهمیه به استان واردشده است

وی افزود: از محل ۲ هزار و ۴۰۰ تن روغن سهمیه ماه‌های محرم و صفر استان، تاکنون یک هزار و ۱۶۰ تن روغن جذب‌شده که عمده آن‌ها از محل واحدهای تولیدی داخل استان بوده است.

غفوری مقدم افزود: به‌طورمعمول جذب سهمیه استان از روغن طرح تنظیم بازار ماه‌های محرم و صفر که تأمین آن از محل واحدهای تولیدی خارج از خراسان رضوی بوده، ناچیز بوده است.

مشکل حمل‌ونقل روغن
وی ادامه داد: درصورتی‌که محل تأمین کل سهمیه خراسان رضوی از محل روغن طرح تنظیم بازار را واحدهای تولیدی استان قرار دهند، جذب سهمیه آسان‌تر انجام می‌گیرد و از این طریق می‌توان خط تولید واحدهای صنعتی استان را فعال نگه داشت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حمل سهمیه جدید ۲ هزار و ۴۰۰ تنی از روغن بخش خانوار خراسان رضوی از بنادر جنوبی کشور با مشکل مواجه است و تاکنون فقط هزار و ۱۵۰ تن از این سهمیه به استان واردشده است.

وی بهترین راهکار برای تسریع در حمل روغن از بنادر جنوبی کشور را استفاده از حمل‌ونقل ریلی دانست و افزود: در صورت تأمین تانکر ریلی می‌توان مشکل حمل این میزان روغن به استان را حل کرد.

کد خبر: ۵۱٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha