۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
طبیعت گردی در شمال شرق تهران/روددره دارآباد گردشگران را فرامی خواند
جایی در همین نزدیکی ها برای فرار از دود و ترافیک؛

طبیعت گردی در شمال شرق تهران/روددره دارآباد گردشگران را فرامی خواند

شمیرانات- اگر از دود و ترافیک تهران خسته شدید، می توانید، برای ثبت خاطرات به یاد ماندنی در یک روز تعطیل به روددره «دارآباد» بروید.

بازار؛ با شنیدن اسم تهران، ابتدا دود، ترافیک، شلوغی و بسیاری از مشکلات دیگر را به خاطر شنونده می آورد و کم تر کسی است، که در این وانفسا، بارش برف و سرما به گردشگری در طبیعتی بکر و زیبا در شمال شرق شهر تهران فکر کرده باشد.

بله، در شمال پایتخت و شهرستان شمیرانات و در حوزه منطقه یک شهرداری تهران، دره ای زیبا و بکر در ارتفاع ۱۷۵۰ متری مسافران و گردشگران را فرامی خواند.

برای استفاده از طبیعت زیبا و دلنشین دارآباد کافی است، از هرکجای تهران که هستید، خود را به اتوبان امام علی(ع) رسانده و در مسیر شمال این اتوبان به حرکت بپردازید، در انتهای این اتوبان به محله « آجودانیه» می رسید، از مسیر خیابان « سباری» به سوی شمال حرکت کنید، تا به منطقه دارآباد برسید، دسترسی به مسیر روددره دارآباد از خیابان دارآباد نیز ممکن است.

آغاز گردشگری یک روزه در شمال تهران

ما نیز، در روزی زمستانی و ساعت ۷ صبح به سوی دارآباد حرکت کردیم و به مسیر کوهپیمایی دارآباد رسیدیم، جمعیت قابل توجهی از کوهنوردان در این مسیر در حال ورزش و کوهپیمایی هستند.

یکی از این کوهنوردان به خبرنگار بازار گفت: از ساعت ۵:۳۰ از خواب بیدار شده و به این محل آمده ام.

وی افزود: تقریبا ماهی یک بار برای کوهنوردی به این منطقه می آیم و اینجا دوستان بسیار خوبی یافته ام که همین کوهنوردی عامل دوستی ما شده است.

راه این روددره سنگ فرش و بهسازی شده و در مسیر نیز روشنایی تامین شده است و این ویژگی امکان حضور شبانه در این تفریحگاه را فراهم کرده است، البته گردش شبانه این روددره در فصلی جز تابستان و اواخر پاییز توصیه نمی شود.

ما نیز گام در مسیر کوهنوردی گذاشتیم و حرکت را آغاز کردیم، در مسیر مکان هایی دیده می شود، که شهرداری برای راهنمایی کوهنوردان برپا کرده است.

متصدی یکی از این اماکن در خصوص خدماتی که به کوهنوردان ارائه می شود، به خبرنگار بازار گفت: در مورد این که کوهنوردان باید با چه تجهیزاتی به کوه صعود کنند، هوا در آن روز چطور است و دیگر مواردی که به کار کوهنوردان می آید، آن ها را راهنمایی می کنیم.

در ابتدای مسیر این روددره چند کافه قرار دارد، اما زمانی که پا در مسیر گذاشته و کمی بالاتر می روید، می بینید، که طبیعت بکر است و خبری از سازه های تجاری و ... نیست و می توانید از طبیعت دست نخورده لذت ببرید.

بدون تجهیزات بالاتر از دوراهی « زردبند» نروید

کوه سفید در مسیری سنگ چین، مردمی پر نشاط و ورزشکار، هوایی سرد و البته دلنشین، همه و همه از جاذبه های این مسیر کوستانی است، البته باید توجه داشته باشید، که بدون تجهیزات در این مسیر قدم نگذارید، چرا که ممکن است، دچار مشکلاتی شوید.

بین راه چند جوان را دیدم، که ایستاده بودند، تا کمی استراحت کنند، جو بسیار شاد و پر نشاطی در این مسیر حاکم است، صداهای بلند خنده مردمی که از شهری پر دود به کوه هایی پاکیزه پناه آورده اند، شنیده می شود.

یکی از این جوانان در تشریح دلیل این شور و نشاط صبحگاهی به خبرنگار بازار می گوید: این کوه، سنگ، درختان، همه و همه در این فضا به ما انرژی می دهد.

وی ادامه می دهد: من افسردگی شدید داشتم، یکی از دوستان به من پیشنهاد کوهنوردی داد، بار اول از کوه « دربند» شروع کردم و اکنون معتاد کوه شده ام، حال برای کوه کفش و پوشاک و تجهیزات مناسب به همراه می آورم، عینک آفتابی می زنم، تا اشعه های چند برابری به چشمانم آزار نرساند.

به یک دوراهی می رسیم و مسیر دره « زردبند» در دارآباد را به سمت مسیر شرقی به سوی پناهگاه و قله دارآباد پیش می رویم، در این مسیر به مسیر شرقی نیز مشرف هستیم.

کاهش وزن و نشاط با کوهنوردی و گردشگری

در ادامه مسیر یکی از کوهنوردان را می بینم، که به گفته خود وزنی بیش از ۱۴۰ کیلوگرم داشته و اکنون با کوهنوردی تا زیر ۱۳۰ کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده است، به خبرنگار بازار در تشریح علت این کاهش وزن می گوید: هر هفته کوهنوردی و ورزش می کنم.

مجددا به سوی قله دارآباد حرکت می کنیم و به منطقه « دراز شیب» می رسیم، که به دلیل شیب بسیار تند و صخره ای که دارد، چنین اسمی روی منطقه گذارده اند، شیب هایی پر برف را طی می کنیم و به بالا می رویم.

یک خانواده متشکل از زن و مردی جوان و یک کودک را بین راه می بینم، خانم جوان می گوید، حال خوب این فضا و منطقه را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

بساط سلفی گیری در این منطقه برپا است و بازار سلفی شلوغ است، در ارتفاع ۱۹۶۰ متری از زمین چشمه « نارون» قرار دارد، توصیه می کنم، اگر بار اولتان است، که به این کوه می آیید، چشمه « نارون» را پایان سفر خود در نظر گرفته و به پایین بازگردید، چرا که قله دارآباد در ارتفاع ۳۲۰۵ متری است و فتح آن نیاز به قدری تمرین و استقامت دارد و برای بار اول بهتر است، زیاده روی نکنید.

ما نیز از چشمه نارون از مسیر کلکچال و قله کلکچال و پارک جمشیدیه به پایین می آییم، تا روز پر نشاطی را در شمال شرق پایتخت برای خود ثبت کنیم.

کد خبر: ۵٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha