۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
ریزش بورس پیش‌خور شده است/ انتخاب بایدن یا ترامپ اصلاح زیادی در پی نخواهد داشت
دارابی در گفتگو با بازار؛

ریزش بورس پیش‌خور شده است/ انتخاب بایدن یا ترامپ اصلاح زیادی در پی نخواهد داشت

دارابی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که قیمت گذاری فولاد، افزایش نرخ بهره و مسائل سیاسی سبب شده که اصلاح بازار بیشتر از انتظاری که پیش‌بینی کرده بودیم باشد.

بازار؛ گروه بورس: امروز دو شنبه ۱۲ آبان ماه بار دیگر شاخص کل با روند منفی در پیش گرفت و با ریزش ۱۵ هزار واحدی خود را به ۱میلیون ۱۶۴ هزار واحدی رساند. تقریبا بیشتر نمادها امروز منفی بودند و فروش حقیقی‌ها و حمایت اندک حقوقی‌ها در سهم‌های بزرگ و پیش‌رو شرایط بازار امروز را رقم زد.

کاملا مشخص است که باید در یک فاز انتظار فرو رفته و منتظر یک پیامد روانی است. در بین سهامداران این موضوع وجود دارد که در صورت انتخاب شدن ترامپ بازار رشد خود را ادامه می‌دهد و در صورت پیروزی بایدن ممکن است بازار ادامه مسیر نزولی خود را یک مدت کوتاه ادامه دهد. جو روانی ایجاد شده که به گفته بیشتر کارشناسان خبره بازار هیچ منطق اقتصادی پشت آن نیست سهامداران را در یک  مخمصه فروش یا خرید قرار داده است.

این انتظار وجود دارد که بازار روز چهارشنبه با یک روند متعادل‌تری پیش برود و از هفته دیگر با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا روند ثابتی را در پیش بگیرد. اما باید دید که در بازارهای موازی مانند سکه و ارز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در هر دو حالت بازار از جو روانی انتخابات آمریکا خارج و وارد دوره جدیدی خواهد شد.

دارابی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید تا دو روز دیگر تقریبا بازارهای موازی مانند طلا و ارز مسیر خود را پیدا می‌کنند و در نهایت نوع تاثیرگذاری روانی خود را بر بازار خواهند گذاشت.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در رابطه با وضعیت کنونی بازار سهام و ریزش‌های صورت گرفته گفت: خود ما هم انتظار نداشتیم که  اصلاح این مدت زمان طول بکشد، برخی از رفتارها و عملکردها سبب  شده که اصلاح بازار بیش از آن چیزی که پیشبینی می‌شد رخ دهد که از جمله می‌توان به رفتارهای هیجانی سهامداران تازه وارد اشاره کرد.

انتخابات آمریکا تاثیرات چندانی بر بازار بورس ندارد
دارابی با اشاره به انتخابات آمریکا و جو روانی ایجاد شده در بازار افزود: تا چند روز آینده عاملی روانی یعنی انتخابات آمریکا تمام می‌شود و بازار های مانند ارز و طلا  مسیر خود را پیدا می‌کنند و در نهایت تاثیرات خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد. سیاستهای بلند مدت آمریکا با تغییر یک رئیس جمهور یا ابقای آن چندان تغییر نمی‌کند، به نظر بنده میزان تاثیرگذاری آن بر بازار ایران حدود ۵ درصد است چرا که بازار سرمایه افت خود را کرده است و  رای آوردن هر کدام از ریاست جمهورها نمی‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر بازار داشته باشد.

وی در رابطه با منفی شدن بازار و نوسانات اخیر افزود: افزایش نرخ بهره بانکی، قیمت گذاری روی فولاد و در صنعت خودرو که پیش رو است و هجوم سرمایه‌گذاران به بازار های دیگر به خاطر یکسری از مسائل سیاسی سبب شده که اصلاح بازار طولانی شود علاوه بر آن می‌توان  رفتارهای احساسی و هیجانی سهامداران تازه وارد را به طولانی تر شدن اصلاح بازار اضافه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی بازار تا چه زمانی ادامه دارد گفت: تا زمانی که نگرانی‌های بازار مانند قیمت گذاری که بسیار آزاردهنده است، حل نشود، بازار ممکن است نوسانات خود را داشته باشد.

به پیشنهاد او شرکت‌هایی که گزارشهای خوبی از شش ماهه اول امسالشان دادند و قادر به تولید و سودآوری بودند قطعا در پایان سال هم می توانند سهامداران خود را راضی نگهدارند

این کارشناس به شرایط سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و افزود: بازده  سرمایه گذاری در بانک با توجه به ریسک های موجود در اقتصاد ایران بیشتر از تولید است و به طور کلی مشاهده می‌کنیم که سرمایه گذاری در بانک‌ها به صرفه‌تر از تولید می‌باشد.

کد خبر: ۵۱٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha