۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
ورود رایانش لبه ای به موبایل مارکتینگ
معرفی Edge Computing در کسب و کارهای اینترنتی

ورود رایانش لبه ای به موبایل مارکتینگ

اهمیت گوشی های همراه در دنیای دیجیتالی امروزی بر هیچکس نهفته نیست، این ابزار کوچک اما بسیار گسترده تمامی جوانب زندگی انسان از جمله آموزش، بهداشت، ارتباطات و کسب و کارها را تحت‌الشعاع قرار داده است و این بار با ظهور موبایل مارکتینگ، تعاملات ما از طریق گوشی های همراه به بیشترین میزان خود ارتقاء یافته اند.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: گوشی های هوشمند و تکنولوژی اینترنت اشیاء از جمله تاثیر گذارترین  فناوری های عصر حاضر به شمار می آیند، به مدد این دو  تکنولوژی ما در هر مکان و زمانی به وسیع ترین ودر عین حال مفید ترین منابع اطلاعاتی دنیا دسترسی داریم. در بحران اپیدمی ویروس کرونا که دامنگیر تمامی کشور های جهان  شد، فناوری های هوشمند  با رویکرد های جدید تر بسیاری از خلاء های ناشی از آن را جبران و رنگ و بوی متفاوت تری  بخشیدند.

کسب وکار  اینترنتی از سال ۲۰۰۹ با ورود جدید ترین گوش های  iOS  مجهز به تکنولوژی پوش  نوتیفیکشن شروع و تا به اکنون رشد صعودی چشمگیری به خود دیده است. این سیستم امکان ارسال پیام های تبلیغاتی از صاحبان  کسب و کارها به مشتری های بالقوه با هدف برقراری  تعاملات وفادارانه را تسهیل ساخته است. با شیوع ویروس کرونا و الزم فاصله گذاری های اجتماعی، توجه بسیاری از افراد  به سمت  کسب وکارهای اینتنرتی  معطوف شد و به نظر می رسد در کمترین زمان ممکن به رشد  گسترده ای دست پیدا کرده است.

اما آیا تا به اکنون ازخود پرسیده اید در پس پرده این همه تعاملات و تراکنش های وسیع  کسب وکار اینترنتی  ، چه فناوری  جا خوش کرده است؟ و یا چه برنامه و پردازشگر پیچیده ای  از عهده این حجم از  تعاملات بدون خطا بر می آید؟ جواب این سوالات چیزی نیست بجز رایانش لبه ای و یا Edge Computing   که  در ادامه این مقاله به برسی تاثیرات این پدیده نوظهور بر موبایل مارکتینگ و بازاریابی از طریق شبکه های اینترنتی گوش های همراه خواهیم پرداخت.

رایانش لبه ای چست؟
رایانش لبه ای یک روش پردازش داده ای است که دارای عملکرد متفاوتی از رایانش ابری است. در حقیقت رایانش ابری به معنای ذخیره سازی وپردازش داده بر روی یک کلود و سرور خارج از مرکز است؛ اما رایانش لبه یک شبکه است که خود  شبکه ای از مراکز داده ی کوچک است که پردازش یا ذخیره داده ها را به صورت محلی انجام می دهد؛  رایانش لبه داده ها را به صورت محلی مرتب می کند، ونیازی به ارسال به سرور مرکزی ندارد، بنابراین بعضی از آنها به صورت محلی پردازش می شوند و ترافیک پشتی (backhaul) را به مخزن مرکزی کاهش می دهند.

کاربردهای Edge Computing
Edge Computing دارای تاثیرات و مزیت های بسیار زیادی می باشد که از آن جمله می توان به پشتیبانی سیستم  دوربین های هوشمند، حمل ونقل، آب وانرژی، شبک های G۵، موضوعات بهداشتی و امنیتی اشاره کرد. یکی از مثال های بارز برای درک بهتر  Edge Computing، دوربین ها و سنسور های امنیتی است که از طرق رایانش لبه ای پردازش می شوند و در صورت بروز هر گونه مشکل، داده ها  را درخود محل پردازش کرده و دیگر نیازی به ارسال  به سرور کلود  مرکزی نخواهد بود. اگر داده ها به صورت محلی پردازش شوند زمان هدر رفت به حداقل می رسد و در پی آن انجام هر گونه اقدام  پیشگیرانه سریعتر خواهد بود.

edge computing از مارکتینگ موبایلی نتها سرعت فرایند را دو برابر خواهد کرد، بلکه هیچ گونه خطا و مشکلی در تحویل پیام ها اتفاق نخواهد افتاد؛ در حقیقت سیستم های مجهز به پردازش edge computing تنها شامل یک مرحله ارسال داده به سرور پشتیبان خود نرم افزار بودو هیچ عامل سومی را برای پردازش و ذخیره سازی نیاز ندارد

علاوه بر سرعت پردازش در شبک های  محلی، امنیت Edge Computing در مقایسه با سایرین (رایانش ابری) بسیار بالاتر است. در واقع ارسال حجم  زیادی از داده های شخصی جهت ذخیره سازی  به سرور های مرکزی  خطر هک شدن  توسط هکر ها  را به دنبال خواهد داشت، اما اگر داده ها به صورت محلی ذخیره سازی شوند از میزان این مشکلات  کاسته خواهد شد.

Edge Computing و موبایل مارکتینگ  
بر اساس آمار موجود ۶۸ در صد  برند ها، موبایل مارکتینگ را به عنوان یک  استراتژی  تاثیر گذار  به خدمت گرفته اند، چرا که بیشتر از ۸۰ درصد از کاربران گوش های همراه خود را به عنوان مهم ترین و در عین حال پر کاربرد ترین مولفه انجام تعاملات و ارتباطات  معرفی کرد ه اند. به گفته این افراد روزانه میانگین حداقل ۲۰۰ دقیقه از زمان مفیدشان  را به گوش های هوشمند اختصاص داده می دهند.

گوش های همراه  مهم ترین بستر ایجاد تعاملات با دنیای دیجیتالی هستند، و با فناوری Edge Computing  به بالاترین پتانسیل خود دست پیدا کرد ه اند. بیشترفرایند موبایل مارکتینگ  بر محوریت  پلترفرم پوش نوتیفیکیشن هستند که  برای اولین بار برروی موبایل های  OS  شرکت اپل  نصب  شدند.

بر اساس آمار موجود ۶۸ در صد  برند ها، موبایل مارکتینگ را به عنوان یک  استراتژی  تاثیر گذار  به خدمت گرفته اند، چرا که بیشتر از ۸۰ درصد از کاربران گوش های همراه خود را به عنوان مهم ترین و در عین حال پر کاربرد ترین مولفه انجام تعاملات و ارتباطات  معرفی کرد ه اند. به گفته این افراد روزانه میانگین حداقل ۲۰۰ دقیقه از زمان مفیدشان  را به گوش های هوشمند اختصاص داده می دهند

در پردازش گرهای بدون رایانش لبه ای، نرم افزارهای نوتیفیکیشن مجموعه ای از دادههای دریافتی را به سرور پشتیبانی برنامه ارسال می کند، در مرحله بعدی  پیام ها همراه با محتویات نوتیفیکیشن به سرور کلود مرکزی  جهت پردازش و ذخیره سازی انتقال داده می شوند. این سرور کلود مرکزی  شامل  ,Android’s Firebase  Apple’s APNS  می باشد. APNS و Firebase  تصمیم گیرنده  نهایی در مورد زمان و چگونگی ارسال پیام به دستگاه ها هستند. درواقع، نرم افزار نصب شده بر روی خود گوش همراه نقش چندان موثری در کنترل  وزمانبندی ارسال پیام ها ندارد. وبه گفته کارشناسان،  این فرایند  دارای مشکلاتی از قبیل  تاخیر در سرعت ارسال پیام ها، غیر منظم بودن پیام های دریافتی، خطا در تحویل پیام  و گاهی اوقات عدم دریافت پیام  است.

اما از سوی دیگر پشتیبانی edge computing از مارکتینگ موبایلی نتها سرعت فرایند را دو برابر خواهد کرد، بلکه هیچ گونه خطا و مشکلی در تحویل پیام ها اتفاق نخواهد افتاد؛ در حقیقت سیستم های مجهز به پردازش edge computing تنها شامل یک مرحله ارسال داده به سرور پشتیبان خود نرم افزار بودو هیچ عامل سومی را برای پردازش و ذخیره سازی نیاز ندارد. با این اوصاف، انجام مارکتینگ موبایلی با  رایانش لبه ای   دارای سرعت بالاتر، امنیت بیشتر درحفظ اطلاعات شخصی  کاربران، عدم خطای تحویل پیام و دقت بالاتر است.

کد خبر: ۵۱٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha