۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
زرشک و ولیک؛ سوغات جنگل های شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

زرشک و ولیک؛ سوغات جنگل های شمال

ساری- پاییز فصل برداشت میوه های نادر و خودرو نظیر ولیک و زرشک از جنگل های مازندران است که فروش آنها به عنوان سوغات در افزایش درآمد حاشیه نشینان جنگل تاثیر بسزایی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: هر روز صبح زنان روستایی به صورت دسته جمعی به جنگل های حاشیه روستا می روند تا میوه های نوبرانه را که به صورت خودرو می روید، برداشت کنند. زرشک، کندس، تلکا، ولیک، گلابی وحش و خورمندی از جمله میوه های جنگلی مازندران است که این روزهای در گوشه و کنار مناطق جنگلی در حال برداشت است.

فصل برداشت میوه های جنگلی و نوبرانه تا اواسط آذرماه ادامه دارد و زنان روستایی بابرداشت بخشی از این میوه ها سعی می کنند تا از اقتصاد جنگل برای غنی سازی سفره خانوارها بهره برند.

نزاکت بانوی روستایی اهل کجور که همراه همسایگان و زنان هم محلی اکثر روزهای ماه گذشته را به جنگل های حاشیه روستا می رفت و مشغول چیدن میوه ها بود، می گوید این میوه ها را به شهرها می بریم و با فروش آن برای خانه خرید انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه زرشک، ولیک، کندس از جمله میوه هایی است که برداشت کردیم، ادامه می دهد: میوه ها را پس از چیده به رب و ترشی تبیدل می کنیم و آن را به عنوان سوغات به مسافران و شهرنشینان ها به فروش می رسانیم.

این بانوی روستایی با بیان اینکه سال هاست که زنان روستا همپای پاییز برای برداشت میوه های جنگلی اقدام می کنند، ادامه می دهد: برخی از بانوان تولیدات را به مغازه ها در شهرها می سپارند تا برایشان به فروش برسانند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک می کنند.

برخی از بانوان تولیدات را به مغازه ها در شهرها می سپارند تا برایشان به فروش برسانند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک می کنند

این بانوی کجوری با اظهار اینکه تمامی مراحل و پخت ترشی و رب را به صرت سنتی از مادربزرگم فراگرفته ام، می گوید: بسیاری از بانوان روستایی از طریق برداشت و فراوری میوه های جنگلی به عنوان کسب درآمد و اشتغال می نگرند.

فروش میوه های جنگلی در بازارروزهای مازندران
در روزبازارهای مازندران می توان میوه های رنگارنگ و نوبرانه جنگلی را دید که پس از برداشت توسط بومی ها و روستاییان به شهرنشینان ها عرضه می شود و در سبد این بانوان روستایی انواع میوه های جنگلی را می توان به نظارت نشست از ولیک یا زالزاک گرفته تا دیگر میوه ها.

محمد جعفری یکی از روستاییان منطقه دودانگه ساری که هرسال پاییز، فروش محصولات جنگلی شغل روزانه اش است، به خبرنگار بازار می گوید: رد بین محصولات جنگلی، زرشک، ولیک و کندس مشتریان بیشتری دارد و اوضاع کاسبی و فروش این محصولات خوب است.

وی با اظهار اینکه تمامی میوه های برداشت شده جنگلی را به صورت تازه خوری به فروش نمی رسانیم، ادامه داد: بخشی از میوه ها را تبدیل به رب ازگیل، رب زرشک و ولیک کرده و آن را در دیگر زمان ها و فصل ها به فروش می رسانیم.

وی با بیان اینکه توجه به میوه های جنگلی و فرآوری آن می تواند اقتصاد پایداری را برای بانوان و خانوارهای روستایی ایجاد کند، یادآور شد: ذائقه مردم به استفاده زا میوه های نوبرانه و طبیعی بیشتر گرایش دارد و از نظر قیمت نیز این میوه ها با دیگر گونه ها تفاوت فاحشی دارد.

کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه برای رسته های شغلی زیادی در استان مجوز کسب و کار و مشاغل خانگی صادر شده است، افزود: تولیدکنندگان محصولات سنتی از قبیل رب و مربا از میوه های جنگلی نیز به عنوان کسب و کار خانگی به شمار می روند.

وی با اشاره به قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یادآور شد: در قالب طرح تکاپو شرایط ایجاد مشاغل مختلف از جمله تولید محصولات از میوه های جنگلی فراهم شده است.

وی  با بیان اینکه تولید محصولات از میوه های جنگلی در قالب شاخه گردشگری مورد توجه است، یادآور شد: تامین و راه اندازی مراکز صنایع تبدیلی برای توسعه این مشاغل باید مورد توجه قرار گیرد.

فروش میوه های جنگلی با برندهای عجیب و خارجی
به تاکید کارشناسان، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در مازندران از جمله ضرورت ها و نیازها برای افزایش اشتغال در استان به شمار می رود. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی در مازندران وجود دارد و جدای از ظرفیت تامین چوب، جنگل های استان با رویش میوه های طبیعی و جنگلی در اقتصاد خانوارها نقشی آفرینی می کند.

اگرچه آمار دقیقی از میزان محصولات تولیدی و میوه های رویشی موجود در عرصه های جنگلی مازندران وجود ندارد، اما به نظر می رسد این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص داخلی استان چندان مورد توجه قرار نگرفته و ظرفیت سازی مناسبی نیز برای توسعه آن صورت نگرفته است.

برداشت های سنتی از یک و عرضه آن با نام و برندهای دیگر استان ها و یا خارجی و نبود صنایع فراوری و تبدیلی از مشکلات و موانع فراروی درآمدزایی در این بخش از جنگل ها است.

بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که برخی از میوه های جنگلی مازندران در پیشخوان مغازه ها و بازار با نام های عجیب و غریب خارجی ویا دیگر استان ها عرضه می شود.

سالانه میوه های متنوعی در جنگل های مازندرن روییده و برداشت می شود اما به عنوان حاشیه نشینان و بومیان منطقه، حیات حیوانانی نظیر خرس و زیستمندان جنگل نیز به میوه های جنگلی بستگی دارد و برداشت بی رویه این میوه ها می تواند نبض آنان را به مخاطره اندازد.

کد خبر: ۵۱٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha