۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
 صنعت قارچ در آستانه ورشکستگی/ هزینه تولید ۲۱ هزار تومان، قیمت فروش  ۲۲ هزار تومان!
به جای صنعت خودرو، کشاورزی را دریابید

صنعت قارچ در آستانه ورشکستگی/ هزینه تولید ۲۱ هزار تومان، قیمت فروش ۲۲ هزار تومان!

افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولید قارچ خوراکی ایران با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش کشاورزی گفت: اگر دولت به جای تزریق پول به صنعت ورشکسته خودرو، صنعت کشاورزی را دریابد می توان با تولید و صادرات کشور را اداره کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد حسن افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی ایران در خصوص وضعیت فعلی تولیدکنندگان این بخش به «بازار» گفت: امروز بی ثباتی بازار اثر بسیار بدی روی تصمیم گیری ها گذاشته است و نتیجه اش این شده  که کسانی که در حال  سرمایه گذاری در این صنعت بودند سرمایه های خود را برداشته و از انجام آن منصرف شوند.  
افشار افزود: در حقیقت از یک طرف به دلیل اینکه قیمت نهاده های تولید به صورت روزانه در حال افزایش است و از طرف دیگر قدرت خرید مردم پاسخگو نیست در نتیجه امروز ما در یک وضعیت برزخی قرار داریم؛ یعنی در حالی که محصول خود را نمی توانیم به قیمت بفروشم مواد اولیه را باید با قیمت گران و به صورت نقد خریداری کنیم.
وی در خصوص نوسان قیمت ها  نیز گفت: در فصل تابستان به دلیل شرایط اقلیمی بد تولید پایین بود و الان که شرایط اقلیمی مناسب شده است تولید افزایش یافته است  و امروز  قیمت یک کیلوگرم قارچ خوارکی در بازار به حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسیده است.

در حالی که قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم قارچ ۲۱ هزار تومان است تولید کننده باید آن را به قیمت ۲۳ هزار تومان در بازار عرضه کند!

قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم قارچ ۲۱ هزار تومان / قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازار ۲۳ هزار تومان
این فعال صنعت قارچ در مورد قیمت نهاده های مصرفی نیز اظهار داشت: اصلی ترین نهاده ما کُلش گندم (ساقه گندم) و همچنین کود مرغی است؛ در واقع نهاده مصرفی ما به به گندمکاران کمک می کند تا بخشی از هزینه هایشان را از این طریق تامین کنند. اما اخیرا به دلیل مشکلات کارگری و از طرف دیگر به دلیل بالا بودن کرایه حمل و نقل  قیمت این ماده اولیه از ۱۲۰۰ تومان به حدود کیلویی ۲ هزار تومان افزایش یافته است.
افشار افزود: از سوی دیگر برای تامین کود مرغی مورد نیاز به مرغداران کشور وابسته هستیم که مرغداران نیز به دلیل شرایطی که دارند، جوجه ریزی را یا کاهش داده اند و یا به کل تعطیل کرده اند در نتیجه قیمت آن هم بالا کشیده است.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر همه این عوامل دست به دست هم داده تا کمپوست که ماده اولیه قارچ است، گران شود و از ۱۸۰۰ تومان به ۲۳۰۰ تومان برسد.
افشار با اشاره به اینکه هر ۵ کیلوگرم کمپوست یک کیلوگرم قارچ می دهد، افزود: با این تفاسیر برای تولید یک کیلوگرم قارچ، تولید کننده ۱۲ هزار تومان هزینه کمپوست می پردازد! از سوی دیگر یک کیلوگرم کمپوست حدود ۶ دهم متر مکعب خاک می برد که حدود ۲ تا ۳ هزار تومان هم پول خاک آن می شود.

مملک ما تولید محور نیست؛ یعنی وقتی یک واحد تولیدی دایر است تمام واحدهای زیربط باید کمک کنند که این واحد تولیدی سرپا باشد اما در کشور ما برعکس است

وی ادامه داد: با احتساب هزینه های موجود به علاوه دیگر موارد، هزینه تمام شده یک کیلوگرم قارچ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان می شود اما تولید کننده مجبور است در این شرایط آن را به قیمت ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان بفروشد.

دولت هزینه خدماتی که به کشاورزان می دهد را به صورت نجومی بالا می برد
این عضو هیات مدیره انجمن تولید قارچ خوراکی ایران در پاسخ به این سوال که بر اساس آنچه وزارت اقتصاد پیشنهاد داده اگر حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی انجام شود چه بر سر تولیدکنندگان این بخش می آید، گفت: در شرایط فعلی که تولید کنندگان مالیات نمی دهند از حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مجوز دار و ۲۰ هزار واحد بدون مجوزی که در صنعت قارچ داریم اکثرا یا بسته هستند و یا با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند.
وی افزود: با این تفاسیر اگر بر بخش کشاورزی مالیات هم ببندند بدون شک سایر واحدها نیز تعطیل می کنند و باید همه محصولات از جمله قارچ را از خارج وارد کنیم.
افشار تصریح کرد: از طرف دیگر دولت براحتی هزینه برخی خدماتی که به کشاورزان می دهد مثل خدمات آب، برق، گاز، سوخت و غیره را به صورت نجومی و بی سرو صدا بالا می برد!، لذا اگر مالیات نیز وضع شود کلا کشاورزی تعطیل می شود.

خطر نداشتن زمین های زراعی برای کشت تا چند سال آینده/ کشور ما تولید محور نیست
افشار اظهار داشت: یکی از مسائلی که در برخی مناطق کشور از جمله شهریار داریم این است که به دلیل صرف نکردن تولید، کشاورزان زمین های کشاورزی خود را خُرد کرده، می فروشند و صرف هزینه های جاری خود می کنند، چون هزینه ها پوشش داده نمی شود. به این ترتیب اگر این وضعیت ادامه یابد تا چند سال دیگر در این مناطق زمینی برای زراعت نخواهیم داشت.

قانون کار ما قانونی است یک طرفه و بیشتر به قانون کشورهای کمونیستی شباهت دارد، در نتیجه در این قانون هیچ حقوقی برای کارفرما قائل نشده است

این مقام مسئول در خصوص دلایل سود آور نبودن کشاورزی کشور نیز اظهار داشت: یکی از مسائل فعلی ما این است که مملک ما تولید محور نیست؛ یعنی وقتی یک واحد تولیدی دایر است تمام واحدهای زیربط باید کمک کنند که این واحد تولیدی سرپا باشد اما در کشور ما برعکس است.
وی اظهار داشت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی با یک چماق بالای سر تولید کننده ایستاده است و  به طرق مختلف آنها را آزار می دهد.
افشار خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در حالی که در کشورهای پیشرفته تولیدکننده به دلیل اینکه تولید انجام می دهد و از سوی دیگر اشتغالزایی می کند، فردی مقدس محسوب می شود اما در ایران کارفرما به عنوان مجرم تلقی می شود!
وی گفت: به عبارت دیگر قانون کار ما قانونی است یک طرفه و بیشتر به قانون کشورهای کمونیستی شباهت دارد. در نتیجه در این قانون هیچ حقوقی برای کارفرما قائل نشده است.

داشتن روابط خوب با دنیا شرط اول خوب کار کردن در هر حوزه ای است
افشار گفت: علاوه بر موارد ارگان های دیگر نیز برای تولیدکننده و کارفرما جماعت مشکل ایجاد می کند و یک واحد تولیدی هر جا مراجعه می کند پیشانی اش به سنگ می خورد. در نتیجه این عوامل باعث می شود تولید کننده دلسرد شود و تولید انجام ندهد یا به قدری ناچیز تولید کند که فقط چراغ واحد خود را روشن نگه دارد.
وی ضمن نقد کردن نحوه عملکرد سیستم بانکی، افزود: در حالی که برای منِ تولید کننده در اواخر سال ۹۸ وام مصوب شده است هنوز موفق به دریافت آن نشده ام! این در حالی است که هزینه ها چند برابر شده و به این ترتیب طرحی که در آن زمان داده ام با رقم های فعلی قابلیت اجرایی ندارد.

متاسفانه صنعت خودرو را به طور باور نکردنی باد کرده اند و دائم پول به آن تزریق می کنند، خودروسازان نیز قیمت ها را به صورت روزانه بالا می برند، با این وجود هنوز هم این صنعت ورشکسته است

افشار تاکید کرد: اگر کشور ما تولید محور بود و ادارات دولتی و مسئولین به فکر تولید بودند با محصولات کشاورزی می توانستیم مملکت را اداره کنیم. به  عبارت دیگر با تولید و صادرات محصولات کشاورزی نه نیازی به نفت داریم نه صنعت!
وی اظهار داشت: متاسفانه صنعت خودرو را به طور باور نکردنی باد کرده اند و دائم پول به آن تزریق می کنند. این در حالی است که خودروسازان قیمت ها را به صورت روزانه بالا می برند، با این وجود هنوز هم این صنعت ورشکسته است!
افشار با بیان این موضوع که امروز جامعه کشاورز با پول خودش تولید می کند و محصول به بازار عرضه می کند، افزود: به جای اینکه به صنعت خودرو و دیگر صنایع ورشکسته پول تزریق کنند باید بخش کشاورزی را بارور سازند تا کشاورز هم بتواند کار کند.
این عضو هیات مدیره انجمن تولید  قارچ خوراکی ایران در خصوص وضعیت صادرات نیز گفت: به دلیل مسائل مربوط به تحریم و مخصوصا مساله FATF، به طور کلی هیچ بانکی رغبت نمی کند برای ما اعتبار باز کند و از آن طرف هیچ بانکی هم رغبت نمی کند که پول آنچه که صادر کرده ایم را به ما بازگرداند.
افشار گفت: به این ترتیب در حال حاضر فقط صادرات محدودی به عراق و افغانستان داریم و در بازارهای بزرگی مانند امارات ناکام مانده ایم. لذا داشتن روابط خوب با دنیا شرط اول خوب کار کردن در هر حوزه ای است.

کد خبر: ۵۱٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha