۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
بازار بورس، دستوری و با دستکاری ریزش نکرد
کارشناس بازار سرمایه:

بازار بورس، دستوری و با دستکاری ریزش نکرد

دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «آیا بازار بورس دستوری و بادستکاری ریزش کرد» گفت: خیر، بلکه یک مجموعه از عوامل دست به دست هم داد و این اتفاق را رقم زد.

به گزارش بازار، «همایون دارابی» افزود: ابتدای سال شاخص بورس در دامنه ۵۵۰ هزار واحد بود که به دو میلیون واحد رسید یعنی چهار برابر شد.

وی اظهارداشت: این بازار نسبت به تیر ماه سال قبل ۸ تا ۹ برابر بطور خالص رشد کرده بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مجموعه ای از زنجیره عوامل اقتصادی و روانی مانند ایجاد اختلاف بین وزارت اقتصاد و نفت در خصوص صندوق دارا دوم، بالا رفتن عرضه به خاطر آزاد سازی مرحله دوم سهام عدالت، هیجان زدگی و خروج شتاب زده برخی از سرمایه گذاران از بازار، افزایش نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری، متمایل شدن نقدینگی به سمت بازارهای جانبی و کاهش سهم بازار سرمایه و بسیاری موارد دیگر دست به هم دست داد و این شرایط را بوجود آورد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر اینکه «چرا قیمت اجناس هر روز بالاتر می رود اما بورس چند ماهی که ریزش دارد مگر مواد اولیه خیلی از این کالاها در داخل بورس معامله نمی شود»، افزود: واقعیت اینکه تاثیر تورم را در ارزش شرکت ها داریم.

دارابی بیان داشت: وقتی یک کالا گران تر می شود فروش شرکت بالاتر می رود حال اگر حاشیه سود شرکت را ثابت نگهدارید سود شرکت بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: حال سئوال اینکه چرا این دو بعضا هماهنگ با هم به سمت جلو حرکت نمی کنند این گونه پاسخ داد برای اینکه مدتی طول می کشد تا تورم خودرا در فروش و سود آوری شرکت نشان دهد و تاثیر خود را روی ارزش سهام بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته دیگر اینکه زمانی بورس به سمت بالا در حرکت بود یک سپری به نام سپر تورمی ایجاد می کرد به این معنا که اجازه نمی داد نقدینگی به سمت بازارهای کالایی حرکت کند.

وی افزود: یکی از کارکردهای خوب بازارهای مالی اینکه اگر نقدینگی را به طرف خود جذب کند دیگر آن نقدینگی را در بازارهای موازی نخواهید دید.

دارابی تصریح کرد: وقتی بورس یکدفعه متوقف می شود یا نقدینگی شروع به خروج می کند و نقدینگی جدیدی وارد نمی شود آتش بازی در بازارهای موازی مثل ارز، طلا، خودرو، مسکن شروع و مشکلاتی را برای مردم و اقتصاد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در اقتصادهای تورمی مثل اقتصاد ایران تورم تاثیر عمیقی روی دارایی های شرکت ها برجا می گذارد بنابراین اگر تجدید ارزیابی صورت نگیرد هیچ وقت ارزش دارایی های شرکت با ارزش روز سهام خود برابری ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: نرخ تورم در اقتصادهای دیگر بسیار پائین و در حدود ۲ تا ۳ درصد است به عبارتی۳۰ تا ۴۰ سال طول می کشد تا ارزش یک دارایی دو برابر شود اما در اقتصاد ایران که تورم ۲۵ تا ۴۰ درصد است طی دو سال این اتفاق می افتد از اینرو تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها یک ضرورت است.

کد خبر: ۵۱٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      چرا با وجود افت ۱۰۰ درصدی بورس خودرو و مسکن افزایشی شده یک رانت پشت قضیه است
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      چی شد مگه قرار نبود از صندوق سرمایه ملی بازار حمایت بشه چرا دولت فقط دروغ تحویل مردم میده اگه قولی میدین سر حرفتون بایستید وگرنه مردم از شما اراجیف زیاد شنیدن