۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
شرایط بسیار ساده برای دریافت کارت بازرگانی
معاون اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

شرایط بسیار ساده برای دریافت کارت بازرگانی

علیخانی، معاون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط ساده برای دریافت کارت بازرگانی گفت: بر اساس این شرایط، هر کس علاقمند باشد قادر به احراز شرایط و فعالیت تجاری است.

به گزارش بازار، مظفر علیخانی، با اشاره به قانون انحصار تجارت خارجی، تجارت فرامرزی را در اختیار دولت دانست و افزود: قانون گذار طی ماده ۳ مقررات صادرات و واردات اختیار خود را به فعالان اقتصادی اعطا کرده است.

وی با بیان این مقدمه به تشریح کم و کیف کارت بازرگانی پرداخت و گفت: شرایط و ضوابط صدور مشخص شده است و دولت در آئین نامه اجرایی، قانون فوق را تعریف کرده است و اتاق بازرگانی و وزارت صمت بعنوان نماینده‌ی دولت، موظف به احراز آن هستند.

علیخانی اضافه کرد: در سال‌های متمادی کارت بازرگانی بصورت دفترچه‌ای صادر می‌شد تا اینکه طی ۷ سال گذشته سامانه‌ای در اتاق طراحی شد تا هدف شفافیت و نیز تصریح در ارائه خدمت به فعالان اقتصادی را صورت دهد.

وی دیگر هدف این سامانه را کاهش دخالت عامل انسانی در امر صادرات و واردات خواند و افزود: این سامانه در گام اول برای اعضای اتاق طراحی شد و وزارت صمت به این نتیجه رسید که سامانه فوق ارزشمند است و در نهایت بعنوان مدیریتِ یکپارچه‌ای برای فرایندهای صدور و تمدید کارت بازرگانی در نظر گرفته شد.

علیخانی صدور کارت بازرگانی هوشمند را از خروجی‌های این سامانه عنوان کرد و گفت: این اقدام ارزشمند بعنوان گام دوم در مسیر پیش رو قرار گرفت و از طرفی سامانه جامع تجارت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صمت طراحی و قرار شد همکاری دو سازمان در بستر این سامانه تجلی پیدا کند.

معاون اتاق ایران با اشاره به دو تفکر در حوزه تجارتِ بین الملل اظهار کرد: با تغییر شرایط و وزرای وقت بازرگانی یا صمت، شاهد نوسانی در رویکردها هستیم.

علیخانی افزود: یک رویکرد باور دارد که صادرات و واردات امری تخصصی است که امروزه در دنیا در خصوص تخصص‌های دانشگاه‌های مخالف، درجه دکترا و فوق دکترا صادر می‌شود و لذا افراد ورود یافته به این حوزه اولا باید از تمکن مالی برخوردار بوده و تخصص لازم را داشته باشند.

وی رویکرد دیگر را نیز ناظر بر این دانست که شرایط صدور سخت باشد تا هر کسی وارد این حوزه نشود و رویکرد دوم معتقد است که انحصار، عرصه تجارت بین الملل را بر جوانان تنگ می‌سازد.

علیخانی تمدید کارت بر اساس رویکرد دوم را سهل و ساده خواند و تصریح کرد: بر این اساس هر کس با حداقل‌ها واردِ عرصه‌ی تجارت بین الملل خواهد شد.

وی ادامه داد: داشتن سن ۲۳ سال و برگه پایان خدمت برای آقایان یا معافیت از سربازی و نیز داشتن دیپلم و پروانه بهره برداری و سه سال فعالیت در عرصه تجارت و همچنین ارائه محل کسب و حساب جاری و عدم محکومیت موثر کیفری، از جمله شرایط داشتن کارت بازرگانی است.

کد خبر: ۵۱٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha