۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
تمام کالاهای دپو شده در گمرک ثبت سفارش دارند
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران:

تمام کالاهای دپو شده در گمرک ثبت سفارش دارند

ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در قالب ۲۵ گروه کالایی نظیر ذرت، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن خام، دانه های روغنی و سایر اقلامی که در زمره کالاهای اساسی قرار می گیرند در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.

به گزارش بازار، «مهرداد جمال ارونقی» افزود: جدا از این یک میلیون تن کالای اساسی نیز روی کشتی ها و حامل های که این اقلام را به بنادر منتقل کرده اند، موجود است.

وی اظهارداشت: مضاف بر این حدود چهار میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری دربنادر و گمرکات کشور وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به نهاده های تولید و اقلام مربوط به پروژه های ملی و راهبردی می شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بطورکلی ۳۰ هزار کانتینر وارداتی در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که این کانتینرها حاوی کالاهای اساسی مثل برنج و همینطور کالاهای غیر اساسی مانند نهاده های تولید و اقلام مربوط به پروژه های ملی و راهبردی است.

وی در ادامه با اعلام اینکه برای ورود هر کالایی به داخل کشور نیاز به اخذ ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه به گمرک است، افزود: تمام کالاهای دپو شده در گمرکات کشور ثبت سفارش دارند.

جمال ارونقی ضمن اشاره به اینکه کالاهای اساسی دو دسته هستند، اظهارداشت: یکسری کالاهای اساسی به علت عدم انتقال ارز هنوز اسناد مالکیت به خریدار داخلی انتقال پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: این انتقال ارز مستلزم تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی است یعنی پس از تامین و انتقال ارز اسناد مالکیت به خریدار داخلی انتقال پیدا می کند و خریدار داخلی به عنوان صاحب کالا شناخته و کالای خود را به گمرک اظهار خواهد کرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از مجموع ۴,۵ میلیون کالای اساسی که ۳.۵ میلیون تن در بنادر و یک میلیون تن روی شناورها قرار دارد حدود ۳۰ درصد فاقد اسناد مالکیت است بنابراین بر اساس اولویتی که وزارت صمت اعلام می کند بانک مرکزی باید به قید فوریت نسبت به تامین ارز این اقلام اقدام کند.

وی افزود: ۷۰ درصد بقیه کالاهای اساسی که مشمول ارز ترجیحی هستند این اقلام را صاحب کالا بصورت اعتباری خریداری و اسناد مالکیت را در دست دارد و کالا را به گمرک اظهار کرده است به عبارتی تشریفات ترخیص کالا انجام شده و صاحب کالا می تواند کالا را از گمرک ترخیص کند به شرط اینکه کد رهیگیری بانک ارائه شود و بانک اعلامیه تامین ارز را صادر کند.

جمال ارونقی اظهارداشت: مصوباتی که در پی سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در بندر عباس اتفاق افتاد به بانک ها اجازه داده شد بصورت اعتباری اعلامیه تامین ارز را صادرکنند.

وی یادآورشد: کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بصورت اعتباری خریداری و اسناد مالکیت در دست صاحبان کالاهاست و صاحبان کالا برای اینکه بتوانند کالای خود را ترخیص کنند بانک باید بصورت مکتوب تضمین و تعهد کند در مدت سه ماه از تاریخ ترخیص کالا نسبت به تامین ارز این کالاها اقدام نماید.

کد خبر: ۵۱٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha