۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
جذب ۴۰۰ نفر در خودروسازی، ضامن بقاء مدیران می شود؟/ جذب نیروی کار یا نورچشمی ها در سال آخر دولت
پشت پرده استخدام ۴۰۰ نیروی جدید ایران خودرو

جذب ۴۰۰ نفر در خودروسازی، ضامن بقاء مدیران می شود؟/ جذب نیروی کار یا نورچشمی ها در سال آخر دولت

حمیدرضا امیری مقدم، کارشناس صنعت خودرو گفت: در ایران‌خودرو مشکلی که وجود دارد این است که هر زمان فشار سیاسی به این خودروساز وارد می‌شود، مدیران با جذب نیرو یا با دادن فرصت‌های اقتصادی به عاملان فشار، آن فشار را کم می‌کنند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو خبری مبنی بر استخدام ۴۰۰ نفر از جوانان فارغ التحصیل و متعهد و متخصص واجد شرایط بومی استان‌های تهران و البرز در مشاغل کارشناسی و تکنسین بخش های مختلف سایت مرکزی تهران، ازطریق برگزاری آزمون علمی و مصاحبه های فنی و تخصصی، شناسائی، جذب و به صورت قراردادی جایگزین همکارانی نماید که در شرف بازنشستگی هستند. براین اساس افراد علاقمند به شرکت درآزمون استخدامی گروه صنعتی ایران خودرو، می توانند از تاریخ ۹۹/۰۸/۰۸ تا ۹۹/۰۸/۱۸ به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و ثبت نام کنند. این خبر سوالاتی را به همراه داشته که باتوجه به شرایط مالی و اقتصادی خودروسازان، تولید خودروهای ناقص، زیان انباشت فراوان و هزینه‌های سربار آیا در شرایط فعلی نیاز به جذب نیرو متخصص از سوی خودروسازان است؟ سوالی که کارشناسان در گفت‌وگو با بازار به آن پاسخ دادند.  

کمبود نیرو وجود ندارد، شورای رقابت مانع جذب نیرو شود
‌یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در این مساله حفظ پست است، گفت: بدیهی هست که چنین رویکردی اشتباه است. اگر شورای رقابت دارای فعالیت و حیات بوده باید جلوی این موضوع را بگیرد. در ۵۰ هزار نیروی انسانی موجود در گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۴۰۰ نیرو وجود ندارد که این تعداد را جذب نکند؟

فربدزاوه، ضمن اشاره به این موضوع که برای مدیرعامل ایران‌خودرو مهم نیست که در آن شرکت چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، افزود: معمولا برای مدیران خوردوسازان مهم خضور در دولت بوده تا وزیر بعدی بیاید، باتوجه به شرایط فعلی هر دو خودروساز نباید نیرو اضافه کنند بلکه باید چند هزار نفر نیز کم کنند.  

زاوه ضمن اشاره به تولید حدودی دویست هزار عددی هر دو خودروساز در سال جاری، افزود: این مقدار تولید نیازمند ۴ هزار نیرو بوده و مابقی نیروها نیز اضافی هستند. ایران‌خودرو در مقطعی از زمان به ازای هر نفر ۱۱ خودرو تولید می‌کرد، در سال ۱۳۸۶ همین خودروساز با داشتن ۵۰ هزار نیرو حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید شد، به بیانی بهتر یعنی هر نفر ۱۲ خودرو تولید کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دنیا هر سال تعدادی نیرو را جذب و به همان مقدار نیز نیرو از دست می دهند، اظهار داشت: باتوجه به اینکه صورت‌های مالی خودروسازان مملو از ایراد است، نمی‌توان گفت چه مقدار از زیان انباشت متعلق به ازدیاد نیروی انسانی است. خودروسازان برای اینکه نیروهای انسانی بی کار نباشند خطوط تولید ناکارآمد دارند، به طور مثال در سایت‌های خودرویی شهرهای دیگر بود و نبود نیروی کار چه تاثیری در کارکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو دارد؟

کاهش فشارهای سیاسی خودروسازان با جذب نیرو
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه نسبت مدیر به نیرو کار خودروسازان در شاخص مدیریتی از استانداردهای جهانی بیشتر است، گفت: تعداد مدیران ارشد و میانی به حدی زیاد است که تعارضات مدیریتی در داخل سازمان ایجاد می‌کند. زیرا ساختارهای که در اخیتار دارند مبتنی بر انتصاب اشخاص است. ساختار را برمبنای وارد شدن نیرو ایجاد کرده‌اند و در صورتی که قابلیت قیاس با هیچ خودروساز دنیا را ندارند.  

حمیدرضا امیری مقدم ضمن اشاره به این موضوع که هیچ خودروسازی در دنیا به این اندازه لایه مدیریتی در دستگاه‌های خود ایجاد نمی‌کند، افزود: این فرآیند سبب تعارض مدیریتی عدم تحقق اهداف سازمانی ایجاد خواهد کرد. در ایران‌خودرو مشکلی که وجود دارد این هست که هر زمان فشار سیاسی به این خودروساز وارد می‌شود، مدیران با جذب نیرو یا با دادن فرصت‌های اقتصادی به عاملان فشار، آن فشار را کم می‌کنند. این جذب نیرو وبال گردن شرکت می شود.  

امیری مقدم ادامه داد: اگر یک متخصص مدیریت وارد ایران‌خودرو شود، تعداد فرآیند و... را بشناسند نیروی انسانی مورد نیاز را اعلام می کند، ساختار محاسبات آن به صورتی علمی قابل انجام است. در ایران خودرو تجمع نیروهای ستادی نسبت به نیروهای عملیاتی و تولیدی وجود دارد. گردش نیروی کار در این خودروساز وجود دارد اما بالانس این موضوع همیشه سبب شلوغی بوده است.  

خودروسازان نیرو انسانی مازاد یا کمبود دارند؟
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درتوئیتری  با اشاره به قصد جذب ۴۰۰ نفر نیروی کار توسط ایران‌خودرو، نوشت: این خودروساز نیرو انسانی مازاد یا کمبود دارد؟ این نیرو انسانی یا راه برای استخدام نور چشمی‌ها است یا در سال آخر ...

وجود ۳۰ درصد نیرو کار اضافی در ایران خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو  که نخواست نامش را فاش کند در گفت وگو با بازار گفت: براساس میزان تولید محصول توسط ایران خودرو حداقل ۳۰ درصد نیرو اضافی وجود دارد. اگر روزانه این خودروساز بتواند ۲۵۰۰ تا ۳ هزار دستگاه خودرو تولید کند، نیروها بالانس هستند. اما زمانی که این مقدار را نمی توان تولید کرد ۳۰ درصد نیرو انسانی اضافی دارد. این به معنای تعدیل نیست بلکه به معنای افزایش تولید برای بالانس بوده و باید عرضه را افزایش دهند.  

این منبع آگاه ضمن اشاره به اینکه در دنیا سرانه تولید به ازای هر نیرو مستقیم ۲۵ دستگاه سالانه است، ادامه داد: استاندارد تولید هر نفر نیروی کار در خودروسازان حداقل ۳۰ دستگاه در سال است. براین اساس حدود۱۱ درصد نیرو انسانی و سربار وجود دارد که به این مجموع با جذب ۴۰۰ نفر نیز حدود ۲ درصد دیگر اضافه خواهد شد. ایران خودرو به صورت مستقیم ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیرودارد. در استاندارد یک خودروسازی جهانی ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیروها باید پشتیبانی و تولید باشند مابقی نیروهای ستادی باشد. در این خودروساز، عکس این حالت وجود دارد هرچند که در کدال این آمار را رعایت می‌کنند.

کد خبر: ۵۱٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      3 0
      خودرو سازی باید تعطیل شود هم به سود مردم ودولت است پرسنل بیکارش در پخش خدمات پس از فروش ونمایندگی های خودرو های وادراتی مشغول شوند بخدا اگر توخانه هم بنشینند حقوق بگیرند بازهم به نفع کشور است فقط یک عده رانت خور نمی گذارند
    • آراد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 0
      به نظرم صنعت خودرو بزرگرترین صنعت زیان ده به جان و مال مردم و محیط زیست است قطعا نسل های آینده با تصور غم انگیزی نست به گذشته کشور خواهند داشت. جلوی این ضرر را از همین الان بگیریم