۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
سفره خالی مردم از گوشت قرمز؛ دولت متهم ردیف اول در ناپایداری بازار
بازار از خراسان شمالی گزارش می دهد؛

سفره خالی مردم از گوشت قرمز؛ دولت متهم ردیف اول در ناپایداری بازار

بجنورد- این روزها داستان تکراری افزایش قیمت کالاها، بخصوص قیمت گوشت قرمز در بازار موضوعی است که به خبر اول اقتصادی کشور و همچنین خراسان شمالی تبدیل‌شده، با این حال هنوز مردم منتظر هستند تا ببینند مسئولان در قبال این امر چه نوع واکنشی نشان می‌دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز در کشور است که حدود سه میلیون واحد دامی در این استان پرورش داده می‌شود و پنج هزار و ۲۸۷ رأس دام سنگین در ۱۱۱ گاوداری صنعتی استان نگهداری می‌شود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی، میزان تولید گوشت قرمز در این استان حدود ۲۲ هزار تن است که ۳.۵ درصد دام سبک کشور را به خود اختصاص داده است که اجرای طرح اصلاح نژاد می‌تواند این حوزه را تبدیل به برند کند. بر اساس گزارش جهاد کشاورزی از میزان گوشت تولیدشده در استان حدود ۱۲ تن به‌صورت خام از استان خارج می‌شود. 

اکنون قیمت گوشت قرمز در این استان از ۶۰هزار تومان تا ۱۲۵ هزار تومان است که برخی از کارشناسان و دامداران علت این افزایش قیمت را قاچاق دام زنده و افزایش قیمت نهاده‌های دامی عنوان می‌کنند.

دلالان سود می‌برند
در همین راستا یکی از دامداران خراسان شمالی در گفت‌وگو با بازار، یکی از دلایل افزایش قیمت دام را بالا بودن هزینه‌های تولید ذکر می‌کند و می‌گوید: مکمل‌های موردنیاز دامداری‌ها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و افزایش قیمت ارزبر روی این مکمل‌ها نیز اثرگذار بوده و باعث شده هزینه‌های تمام‌شده تولید افزایش یابد.  این به این معنی نیست که دامدار دامش را گران می‌فروشد بلکه دام زنده تا زمانی که به کشتارگاه برسد چند دست می‌چرخد.

رحیمی با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلوگرم یونجه در بازار استان بین چهار هزار تا چهار هزار و ۲۵۰ و کنسانتره حدود هفت هزار تومان قیمت دارد، بیان کرد: اکنون قیمت بالای نهاده‌ها موجب شده برخی از دامداران دام‌های خود را بفروشند که دراین‌بین دلالان واردشده و بیشترین سود را می‌برند.

مکمل‌های موردنیاز دامداری‌ها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و افزایش قیمت ارزبر روی این مکمل‌ها نیز اثرگذار بوده و باعث شده هزینه‌های تمام‌شده تولید افزایش یابد

سفره خالی مردم خراسان شمالی
علی صدقی یکی از شهروندان نیز در گفت‌وگو با بازار از افزایش قیمت گوشت قرمز گلایه می‌کند و می‌گوید: با شرایط اقتصادی موجود توان خرید یک کیلو گوشت قرمز را حتی در سال هم نداریم. در نتیجه باید گفت گوشت گوسفندی اعیانی شده و همه اقشار نمی‌توانند مصرف کنند.

وی با بیان اینکه حقوق کارکنان دولت و حتی کارگران طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری نداشته است اما قیمت همه‌ اقلام همواره در حال افزایش است و حال با افزایش قیمت گوشت قرمز از تعداد مصرف‌کنندگان آن کاسته می‌شود، بیان کرد: با این‌که محوریت اقتصاد استان بر پایه کشاورزی و دام‌پروری است اما نرخ‌ها به‌قدری زیاد است که توان خرید نداریم و عمده تولیدات به خارج از استان ارسال می‌شود.

مشتری هایی که کم شدند
سیدی یکی از قصابان بجنورد نیز می‌گوید: درگذشته مشتریان در نوبت خرید می‌ماندند اما در شرایط فعلی قصابان در انتظار مشتری می‌مانند. درحالی‌که تعداد جمعیت هرسال نسبت به سال قبل از آن افزایش می‌یابد اما تعداد خریداران کاهش‌یافته است. وضعیت بازار گوشت قرمز از چند ماه گذشته تاکنون بسیار نا به سامان شده است و متأسفانه مصرف‌کنندگان قصابان را عامل گرانی می‌دانند.

مسئول واحد قرنطینه‌ای اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال جاری  هزار و ۲۱۹ رأس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۷ رأس دام سبک قاچاق در استان شناسایی و توقیف‌شده است، می گوید:   ۴۷ رأس دام سنگین غیرمجاز در این استان توقیف شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته،  ۳۱۴ رأس دام سبک غیرمجاز و ۳۴ رأس گاو و گوساله غیرمجاز در استان کشف‌شده بود و شمار دام قاچاق سبک ۹۳ رأس  و دام سنگین  ۴۰۲ رأس ثبت‌شده است.

ابراهیم تقوایی بابیان اینکه خروج دام از این استان به استان‌های مرزی ممنوع است و مجوزی در این زمینه صادر نمی‌شود، می‌گوید: خراسان شمالی قطب دام‌پروری است و شمار زیادی از جمعیت دامی به‌ناچار باید از استان خارج شود و نیاز است تا دام زنده فروخته شود.

افزایش قیمت نهادهای دامی
رئیس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد نیز علت افزایش قیمت گوشت قرمز در استان را گرانی نهاده‌های موردنیاز دامداران عنوان می‌کند و می‌گوید: گرانی نهاده‌ها و افزایش قیمت دام زنده، سبب شده تا عرضه دام هم کاهش یابد و این امر یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت است زیرا با کاهش عرضه دام در میدان دام، کشتار هم کاهش‌یافته است.

در سال جاری  هزار و ۲۱۹ رأس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۷ رأس دام سبک قاچاق در استان شناسایی و توقیف‌شده است

حسین قاسم‌زاده در خصوص قاچاق دام زنده اظهار می‌دارد: خراسان شمالی کمبود دام زنده ندارد اما با افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت دام زنده در آن افزایش‌یافته و از سویی قاچاق دام، فعال شدن دلالان و خروج دام از استان هم یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت قرمز در استان است.  ما پیشنهاد داده‌ایم تا برای مدیریت بازار گوشت قرمز، خروج دام زنده از استان محدود شود اما هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

وی  قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط مجلسی گوساله، حداقل ۶۰هزار تومان، گوشت بزغاله حداقل ۱۱۰ هزار تومان و گوشت مخلوط گوسفندی هم ۱۲۵ هزار تومان ذکر می‌کند و می افزاید: این شرایطی است که از دست ما هم خارج بوده و به بازار بستگی دارد.

افزایش نهاده های دامی
رئیس اتحادیه دامداران در خراسان شمالی نیز دراین‌باره می‌گوید: با افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت دام زنده هم افزایش‌یافته است و اکنون گوسفند زنده کش به ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان و قیمت گوساله پرواری زنده کش هم به ازای هر کیلوگرم ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

حسینعلی حصاری با اشاره به اینکه مشکل کمبود عرضه دام در میدان دام، وجود ندارد، دام عرضه می‌شود اما خریداری نیست، البته کشتار دام هم در کشتارگاه‌ها کاهش‌یافته است، می افزاید:  افزایش قیمت گوشت قرمز هم سبب شده تا این محصول در بازار متقاضی زیادی نداشته باشد.

تولید گوشت مازاد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: میزان تولید گوشت قرمز در خراسان شمالی حدود ۲۲ هزار تن است که بیشتر از نیاز استان گوشت تولید می‌شود.

محمد محمد زاده سرانه مصرف گوشت قرمز به ازایی هر نفر حدود ۱۲ کیلوگرم در سال عنوان می‌کند و می‌افزاید:خراسان شمالی یکی از قطب‌های دام‌پروری در کشور است و گوشت تولیدی در این استان از کیفیت خیلی بالایی برخوردار است اما متأسفانه زنجیره تولیدات محصولات گوشتی در این استان تکمیل نیست تا گوشت به‌صورت بسته‌بندی و فرآوری شده از استان خارج شود در حالی که طی سال جاری جهاد کشاورزی استان۶۰ هزار تن نهادهای دامی را در بین دامداران توزیع کرده است.

با افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت دام زنده هم افزایش‌یافته است و اکنون گوسفند زنده کش به ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان و قیمت گوساله پرواری زنده کش هم به ازای هر کیلوگرم ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود

آغاز توزیع کنسانتره در استان‌ها
محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد و دیگر شهرستان های خراسان شمالی در مجلس نیز در گفتگو با بازار می‌گوید:  افزایش قیمت محصولات دامی در کشور وابسته به موضوع تأمین نهاده‌های دامی است. وزارت کشاورزی تمایل دارد با ارز یارانه‌ای این خرید را انجام دهد و بانک مرکزی تمایل به خرید با ارز نیمایی دارد، نهایت تصمیم بر این گرفته شد که در کشور این ارز تأمین شود تا نهاده‌های دامی به‌موقع وارد کشور شود.

محمد وحیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر جو و کنستانتره به‌صورت یارانه‌ای در حال تحویل است، می‌گوید: جو باقیمت یک هزار ۷۰۰ تومان توزیع می‌شود درحالی‌که قیمت در بازار آزاد بیش از چهار هزار تومان به فروش می‌رسد از سوی دیگر توزیع کنستانتره در استان‌ها آغازشده است لیکن نهاده‌های به میزان کافی وارد بندرها شمالی و جنوبی کشور شده اما باید در توزیع دقت شود تا در مناطقی که سرمای زودرس حاکم است، مشکلی پیش نیایید.

این سخنان مردم در حالی بیان می‌شود که هنوز مردم سردرگم هستند که قرار است چه شرایطی بر بازار گوشت قرمز و سفید حاکم شود. شرایطی که سبب شده تا سفره های مردم امروز کوچکتر از روز های قبل باشد.

کد خبر: ۵۱٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha