۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
موتور محرک توسعه روستاها در گرو تسهیلات اشتغال‌زایی؛ زنانی که نمی‌خواهند صرفاً نان‌خور باشند
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

موتور محرک توسعه روستاها در گرو تسهیلات اشتغال‌زایی؛ زنانی که نمی‌خواهند صرفاً نان‌خور باشند

اردبیل- این روزها شاهد مهاجرت معکوس و نیز توسعه روستاها با توسعه تسهیلات اشتغال‌زایی هستیم که خوشبختانه خروجی‌ قابل‌توجهی را نیز به دنبال داشته است.

زهرا رضازاده؛ بازارتسهیلات اشتغال‌زایی را می توان به‌عنوان یکی از محرکهای چرخه اقتصاد و اشتغال در استان نام برد که در روستاها و مناطق کم‌برخوردار نقش خود را به شکل بهتر و مناسب‌تر نشان داده و در این زمینه تاکنون شاهد خروجی‌های مناسبی نیز بوده‌ایم.

با توجه به بازده مناسب و سریع تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها، نیاز به این مهم در روستاها باهدف رفع مشکلات اساسی، می‌تواند یک امتیاز مثبت برای مهاجرت معکوس و نیز پیشرفت و آبادانی روستاها باشد و با توجه به این‌که روستاهای اردبیل ظرفیت‌های بسیاری در بحث اشتغال‌زایی و نیز تولید و توسعه اقتصادی دارند می‌توان از این ظرفیت مهم استفاده کرد و خروجی‌های مثبتی را نیز به دست آورد.

این در حالی است که در استان اردبیل توسعه برنامه‌های اشتغال‌زایی در روستاها با ارائه تسهیلات در دستور کار قرارگرفته است و تاکنون نیز در این زمینه برای توسعه استان اقدامات اساسی و مهمی انجام‌یافته است. همین موضوع باعث شده زنان به‌عنوان اصلی‌ترین کارآفرینان روستایی نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

از طرفی با شیوع کرونا در استان و نیز آسیب دیدن برخی کسب‌وکارها، ارائه تسهیلات، توانسته تا حدود قابل‌توجهی از بروز بحران‌های جدی‌تر اقتصادی جلوگیری کند، هرچند که این مهم همچنان نیازمند حمایت‌های ویژه و اساسی از سوی مسئولان مربوطه است که باید موردتوجه واقع شود.

زنان روستایی نیازمند حمایت 
یکی از زنان کارآفرین در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ارائه تسهیلات برای اشتغال‌زایی در روستاها، نقش اساسی در توسعه این مناطق داشته است و در این زمینه درآمدزایی خوبی نیز برای ما به وجود آورده است.

وی بیان کرد: استفاده از این تسهیلات در راستای ایجاد شغل موردعلاقه من که کیف‌دوزی با چرم بود موثر بوده و هم‌اکنون حقوق و درآمد خوبی از این راه توانسته ام کسب کنم. البته امیدوارم مسئولان دولتی به‌صورت مستمر از ما حمایت کنند چراکه هم‌اکنون تهیه و تأمین مواد اولیه با وضعیت کنونی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.

این زن روستایی ادامه داد: ما زنان روستایی از کار کردن خسته نمی‌شویم و از این‌که بتوانیم برای خانواده‌ درآمدزایی کنیم و صرفاً نان‌خور نباشیم خوشحال هستیم. این موضوع بسیار برای ما حائز اهمیت است و به همین منظور تمام تلاش خود را برای به دست آوردن خروجی‌های لازم انجام خواهیم داد.

ارائه ۵۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی به‌عنوان سهم استان اردبیل از محل منابع تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی در نظر گرفته‌شده است

ارائه ۵۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌ روستایی در اردبیل
دراین‌باره قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهار داشت: ارائه ۵۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی به‌عنوان سهم استان اردبیل از محل منابع تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی، در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: اهمیت به توسعه برنامه‌های اشتغال‌زایی در استان اردبیل اولویت اساسی است و در این زمینه شناسایی نیازهای تسهیلاتی و رفع مشکلات اساسی در دستور کار قرارگرفته است.

رحیمی تصریح کرد: در این زمینه درصدد هستیم با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی، زمینه توسعه استان را در آینده‌ای نزدیک فراهم کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در راستای اجرای طرح یارانه دستمزد و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، نیز برنامه‌های اساسی تدوین‌شده است و در این زمینه سهمیه استان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در نظر گرفته‌شده است.

رحیمی ادامه داد: طبق تمهیدات به‌عمل‌آمده ۳۳۰ شغل اولی نیز با این قرارداد مشغول به کار می‌شوند و در این زمینه درصدد هستیم زمینه اشتغال‌زایی مناسبی را برای آنان فراهم کنیم و مشکلات نیروی کار را برطرف‌ کنیم که این مهم نیازمند اتخاذ تصمیمات اساسی است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۹۶۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در اردبیل ارائه‌شده و این مهم در راستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از این بیماری است که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های اساسی ، فعالیت های قابل قبولی انجام شده است.

این روزها بحث اقتصادی به‌عنوان یک مقوله مهم در شهرها و روستاها تلقی می‌شود که نیازمند توجه ویژه و اساسی است و در این زمینه انتظار از دولتمردان حمایت مستمر و ویژه برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و خرد روستایی است تا تمامی اعضای خانواده بتوانند نان‌آور خانه باشند نه نان‌خور.

کد خبر: ۵۰٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha