۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
کشتارگاه صنعتی شرق مازندران در ایستگاه کلنگ رها شد
گزارش بازار؛

کشتارگاه صنعتی شرق مازندران در ایستگاه کلنگ رها شد

نکا- کشتارگاه صنعتی شرق مازندران در نکا در ایستگاه کلنگ زنی رها شد و نبود این مرکز علاوه بر رواج کشتارهای سنتی و غیربهداشتی، نرخ گوشت را افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان شرق مازندران از جمله نکا، بهشهر، گلوگاه و میاندرود از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم هستند و قصابان برای کشتار دام باید فاصله ۷۰ کیلومتری شرق استان تا کیلومتر ۵ جاده ساری – جویبار را طی کنند.

در حال حاضر نبود کشتارگاه صنعتی دام در شرق استان علاوه بر سرگردانی قصابان و دامداران، سبب ذبح غیربهداشتی و افزایش قیمت گوشت نیز شده است، این وضعیت درحالی است که سال ۹۰ کلنگ ساخت کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران به زمین زده شد و پس از آن مسئولان از ساخت آن پیشمان شدند.

هم اکنون نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران سبب شده تا بازار کشتارهای سنتی و غیربهداشتی دام در این مناطق پررنگ باشد، همچنین عرضه گوشت بدون لیبل دامپزشکی و کشتار سنتی دام در مناطق شرقی مازندران درپی نبود کشتارگاه صنعتی مشکل دیرینه این مناطق به شمار می رود.

کشتار سنتی و غیربهداشتی دام
به گفته جمعی از قصابان و شهروندان شرق استان در حال حاضر به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی، گوشت قرمز مورد نیاز یا از کشتارگاه صنعتی در جویبار و دیگر مناطق مازندران و گلستان تهیه می شود و یا برخی از قصابان اقدام به کشتارهای سنتی و غیربهداشتی دام می کنند.

به گفته آنان فاصله طولانی مناطق شرقی با کشتارگاه صنعتی جویبار درحالی است که بالابودن هزینه های رفت و آمد و حمل و نقل سبب صرفه غیراقتصادی این شغل می شود.

یک قصاب شرق مازندرانی با بیان اینکه برای رفتن به کشتارگاه صنعتی باید ۵۰۰ هزار تومان کرایه حمل پرداخت کنیم، می گوید: اگر یک گاو ۳۰۰ کیلویی را کشتار کنیم، به ازای هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان بر قیمت کوشت افزوده می شود.

نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران سبب شده تا لاشه دام ها بدون لیبل های دامپزشکی در قصابی ها و به مردم عرضه شود و این مسئله سلامت را به مخاطره می اندازد. درحالی شرق مازندران از کشتارگاه صنعتی محروم است که در سال ۹۰ کلنگ کشتارگاه صنعتی با مشارکت پنج شهر شرقی استان در نکا به زمین زده شد اما با گذشت حدود ۱۰ سال همچنان در خانه اول است.

درحالی شرق مازندران از کشتارگاه صنعتی محروم است که در سال ۹۰ کلنگ کشتارگاه صنعتی با مشارکت پنج شرق شرقی استان در نکا به زمین زده شد اما با گذشت حدود ۱۰ سال همچنان در خانه اول است

یک شهروند نکایی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: قرار بود این کشتارگاه صنعتی به وسعت هزار و ۲۰۰ مترمربع در شهرستان ایجاد شود و به رغم آنکه اعتبار نیز درنظر گرفته شد ولی محقق نشده است.

محمد پیله کوهی افزود: نبود کشتارگاه صنعتی دام سبب می شود تا قصابان از طریق کشتار سنتی، گوشت مورد نیاز را تامین کنند و این مسئله امنیت مردم را به مخاطره می اندازد.

مجوز کشتارگاه صنعتی باطل شد
یک قصاب نکایی نیز با اظهار اینکه سال ۹۳ مجوز کشتارگاه نکا باطل شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این مسئله سبب شده تا مردم در حال حاضر دام هایشان را یا برای کشتار به جاده ساری- نکا ببرند و یا به صورت زیرزمینی کشتار کنند.

جعفری افزود: در حال حاضر هفته ای دو بار دوشنبه و چهارشنبه به کشتارگاه می رویم و این درحالی شهرداری هفته ای دو بار فقط مایشن در اختیار قصابان قرار می دهد و مابقی روزها باید از جیب هزینه کنیم.

وی با عنوان اینکه قصابان هرروز باید دام کشتار کنند، کمبود ماشین یخچال دار را از جمله چالش های فراروی قصابان بیان کرد و گفت: سلامت مردم مسئله مهمی است و برای ما نمی صرفد به کشتارگاه های اینچه برون درگلستان و یا جویبار برویم.

یک قصاب دیگری نیز با انتقاد از کمبود ماشین حمل و نقل دام از کشتارگاه به قصابی ها، برنامه ریزی برای ساخت کشتارگاه صنعتی را در منطقه لازم و ضروری دانست و گفت: کشتارگاه های غیرمجاز خطرات زیادی برای سلامت مردم درپی دارد و باید به چنین مسائل توجه شود.

علی حسینی، نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران را چالش مهم بیان کرد و گفت: باید برنامه ریزی لازم از سوی متولیان امر برای رفع این دغدغه دیرینه صورت گیرد.

لازم نیست در هر شهری کشتارگاه ساخته شود
محمدحسن رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار نیز اظهار داشت: کارگروه سلامت باید برای صدور مجوز ساخت کشتارگاه برنامه ریزی کند و سه فرماندار شهرستان امضاء دادند ساخت کشتارگاه در این منطقه لازم نیست.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر در مناطق مختلف استان ازجمله ساری، بندپی و غیره کشتارگاه صنعتی وجود دارد گفت: لازم نیست در هر شهری کشتارگاه ساخته شود و اگر کارگروه سلامت مجوز دهد مشکلی وجود ندارد.

وی درباره نظارت بر قصابی ها نیز گفت: نظارت لازم صورت می گیرد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شود.

درحالی حاضر فقط کمتر از نیمی از قصابان شرق مازندران برای تامین گوشت به کشتارگاه صنعتی ساری و گلستان مراجعه می کنند و مابقی اقدام به کشتار سنتی و غیربهداشتی دام می کنند و این مسله، سلامت مردم را نشانه گرفته است و ضرورت تسریع در ساخت کشتارگاه صنعتی دام را الزامی می سازد.

کد خبر: ۵۰٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha