۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
فرانسه و آلمان بازار صادراتی واحدهای تولیدی/ تامین مواد اولیه، مشکل اصلی تولیدکنندگان
مدیرعامل شهرک های صنعتی هرمزگان در گفتگو با بازار:

فرانسه و آلمان بازار صادراتی واحدهای تولیدی/ تامین مواد اولیه، مشکل اصلی تولیدکنندگان

امیری زاد، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان، گفت: تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه و مشکلات موجود در بازار فروش، از عمده مشکلاتی است که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک و نواحی صنعتی استان با آن روبرو هستند.

سجاد صفری؛ بازار: «سید امیر امیری زاد» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان شامل چند شهرک و نواحی صنعتی است و چند واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، فعالیت دارند؟ اظهار داشت: شرکت شهرک های صنعتی استان، شامل ۳۱ شهرک و نواحی صنعتی تصویب شده است که از این تعداد، ۳ شهرک مربوط به بخش خصوصی است؛ بنابراین، شرکت شهرک های صنعتی استان، شامل ۱۸ شهرک و ۱۳ نواحی صنعتی می شود.

وی افزود: تعداد ۲۸ شهرک و نواحی صنعتی استان از مجموع ۳۱ شهرک و نواحی صنعتی استان، مربوط به بخش دولتی است و از این تعداد، ۲۳ شهرک و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده اند.
این مقام مسئول، بیان کرد: مجموع قراردادهای واحدهای تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، حدود ۱ هزار و ۱۴۰ واحد است و از این تعداد ۴۶۳ واحد تولیدی و صنعتی به بهره برداری رسیده اند و با ظرفیت های مختلف به کار مشغول هستند.

امیری زاد تصریح کرد: در سال گذشته، تعداد ۴۶ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید برگشتند و از ابتدای سالجاری تا پایان شهریورماه ۹۹ تعداد ۱۷ واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید برگشته اند. طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، مقرر شده، تا پایان سالجاری، تعداد ۵۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در استان به چرخه تولید بازگردانده شوند که تا پایان شهریورماه تعداد ۱۷ واحد تولیدی وارد مدار تولید شده اند و تا پایان سالجاری، احیای ۳۳ واحد تولیدی و صنعتی دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: احیای واحدهای تولیدی راکد که تا پایان سال در دستور کار قرار دارد به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد و لازم به ذکر است، در نیمه دوم سال، به دلیل اینکه شرایط کسب و کارها در استان هرمزگان بهبود می یابد و با توجه به اینکه از شدت گرمای هوای استان کاسته خواهد شد؛ لذا فرآیند احیای واحدهای تولیدی راکد در نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال با شدت بیشتری انجام می گیرد.

امیری زاد در ادامه، گفت: در واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، حدود ۶ هزار نفر به بصورت مستقیم به کار مشغول هستند و با به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه ای دیگر که در دست اجرا است زمینه اشتغالزایی ۱۲ هزار نفر دیگر فراهم می شود.

وی درخصوص محصولات تولیدی واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، بیان کرد: بیشترین محصولات تولیدی واحدهای تولیدی و صنعتی استان، گروه صنایع غذایی و شیمیایی هستند و گروه کانی ها و غیرفلزی ها در جایگاه دوم محصولات تولیدی استان قرار دارند. فرآورده های خرمایی و فرآیند بسته بندی آن ها، فرآورده های آبزیان و شیلات و فرآیند بسته بندی آن ها در گروه صنایع غذایی، صنایع پایین دستی فرآورده های نفتی در گروه صنایع شیمیایی، انواع محصولات بتنی مسلح و پیش ساخته و بتن آماده، در گروه کانی ها بیشترین محصولات تولیدی واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان را شامل می شوند.


 
کرونا تهدید را به فرصت تبدیل کرد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور، چه تاثیری بر روند فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان، گذاشته است و در حال حاضر، چند واحد تولیدی در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده فعالیت دارند؟ به بازار، گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور، باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان نشد ولی در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۹ حدود ۲ یا ۳ واحد تولیدی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، برای کمک به کنترل این ویروس، بصورت خودجوش واحد تولیدی خود را تعطیل کردند و زمانی که شرایط تا حدودی بهتر شد دوباره و با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دادند.

امیری زاد اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا در کشور در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، واحد تولیدی که در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و ماسک فعالیت داشته باشد وجود نداشت و برخی از واحدهایی که قبلا در عرصه تولید مواد شوینده فعالیت داشته و از چرخه تولید خارج شده بودند با شیوع این بیماری، فعالیت خود را شروع کردند و به چرخه تولید بازگشتند و برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی نیز، تغییر کاربری دادند و در زمینه تولید ماسک، لباس های پزشکی و بیمارستانی، مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده فعالیت خود را شروع کردند.

وی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور، تهدید را به فرصت تبدیل کرد و در حال حاضر، در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، ۶ واحد تولیدی در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و دستکش پلاستیکی فعالیت دارند و نیاز استان را به این محصولات را تامین می کنند.

فرانسه و آلمان بازار صادراتی واحدهای تولیدی هرمزگان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان درخصوص بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، گفت: عمان، امارات، قطر، عراق، افغانستان، چین، ویتنام و کشورهای آفریقایی، بازار صادراتی محصولات تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان هستند.

امیری زاد اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان، علاوه بر کشورهای آسیایی به کشورهای اروپایی، همچون فرانسه و آلمان، صادرات دارند ولی حجم صادرات صورت گرفته به این کشورها محدودتر است و از میزان کمی برخوردار است. 

زیرساخت ها برای سرمایه گذاران جدید فراهم است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان در پاسخ به این پرسش که برای تشویق سرمایه گذاران جدید برای ورود به عرصه تولید چه مشوق هایی را مدنظر دارید؟ به بازار، گفت: شرکت شهرک های صنعتی استان از ابتدای شروع به کار سرمایه گذاران جدید در عرصه تولید تا زمان به بهره برداری رسیدن طرح ها و واحدهای آنها در کنار سرمایه گذاران خواهد بود و به آنها کمک خواهد کرد.  

امیری زاد اظهار داشت: تمام امکانات زیرساختی، برای طرح های تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فراهم است و سرمایه گذاران جدید در این خصوص، دغدغه ای نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: قیمت اراضی برای واگذاری به سرمایه گذاران جدید بصورت اقساطی از آن ها دریافت می شود؛ لذا درصد پیش پرداخت اراضی در شهرک های مختلف متفاوت است و معمولا ۲۰ تا ۴۰ درصد قیمت اراضی بصورت پیش پرداخت از سرمایه گذاران دریافت می شود و مابقی در اقساط ۳۰ تا ۴۸ ماهه از آن ها اخذ می شود و در ضمن، هیچگونه سودی به  مبلغ اقساط آنها تعلق نمی گیرد.

این مقام مسئول در ادامه، گفت: سرمایه گذاران جدید وقتی که با شرکت شهرک های صنعتی استان برای ورود به عرصه تولید قرارداد امضا می کنند برای آن ها دوره های آموزش کارآفرینی بصورت رایگان برگزار می شود و وقتی که واحد تولیدی آن ها به بهره برداری می رسد برای نیروی انسانی آن ها نیز، آموزش در حین کار، بصورت تخفیف ۸۰ درصدی برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: برگزاری آموزش های مجازی بصورت رایگان، برگزاری آموزش های حضوری با یارانه ۸۰ درصدی، در زمینه توسعه بازار واحدهای تولیدی، برای حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های داخلی و خارجی بخشی از هزینه های حضور آن ها توسط شرکت شهرک های صنعتی تامین می شود، برای بازدید سرمایه گذاران از نمایشگاه های داخلی و خارجی، یک سری یارانه، به آن ها تعلق می گیرد، سرمایه گذاران، اگر تمایل داشته باشند دفتر تجاری در کشورهای خارجی افتتاح کنند به آن ها یارانه تعلق می گیرد، برای تامین منابع مالی واحدهای تولیدی، سرمایه گذاران جدید به بانک های عامل در استان معرفی می شوند و شرکت شهرک های صنعتی استان پیگیر روند اعطای تسهیلات به آن ها خواهد بود، پیگیری حمایت های صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک از سرمایه گذاران جدید، برگزاری دوره های مدیریتی برای سرمایه گذاران و صدور رایگان پایان کار و پروانه ساخت واحدهای تولیدی و صنعتی از مشوق هایی است که شرکت شهرک های صنعتی برای سرمایه گذاران جدید در نظر گرفته است.

امیری زاد در پایان با اشاره به عمده، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک و نواحی صنعتی استان، گفت: تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه و مشکلات موجود در بازار فروش از عمده، مشکلاتی است که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک و نواحی صنعتی استان با آن روبرو هستند.

کد خبر: ۵۰٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha