۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
نبود زیرساخت‌ها، معضل پیش‌روی واحدهای تولیدی قم/ مسئولان پاسخگو نیستند
بازار گزارش می دهد:

نبود زیرساخت‌ها، معضل پیش‌روی واحدهای تولیدی قم/ مسئولان پاسخگو نیستند

برای توسعه واحدهای صنعتی موجود در سطح شهرک های صنعتی استان قم و همچنین احداث واحدهای صنعتی و تولیدی جدید، تامین آب مورد نیاز برای واحدهای تولیدی و صنعتی معضلی جدی است که مسئولان مربوطه بایستی در راستای برطرف کردن کمبود آب واحدهای تولیدی و صنعتی، اقدامات لازم را انجام بدهند.

سجاد صفری؛ بازار: استان قم به دلیل اینکه به پایتخت نزدیک است و در مرکز کشور قرار گرفته است و همچنین با استان های مرکزی، اصفهان و سمنان که در صنعت از جایگاه مناسبی برخوردار هستند همجوار است برای سرمایه گذاران از جایگاه ویژه ای برای سرمایه گذاری در عرصه تولید و صنعت برخوردار است.

گفتنی است، در سطح شرکت شهرک های صنعتی استان قم، هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع)، قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود فعالیت دارند و حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته، برای واحدهای صنعتی و معدنی استان، ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال  در۲ هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان است که برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
مشکلات زیرساختی در سطح شهرک‌ های صنعتی استان قم،بازرترین مشکل پیشروی صنعتگران این استان است که روند سرمایه‌ گذاری و واگذاری زمین به متقاضیان جدید را با چالشی جدی روبرو کرده است.
مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی استان قم باعث شده است که حجم سرمایه‌ گذاری جدید در این استان در سال گذشته (۹۸) نسبت به سال ۹۷ با افت قابل توجه ای روبرو شود؛ همچنین در این مدت، اتمام طرح‌ های نیمه ‌تمام صنعتی نیز، نسبت به سال ۹۷ رشد منفی داشته است.

کمبود آب بحران پیشروی تولیدکنندگان
برای توسعه واحدهای صنعتی موجود در سطح شهرک های صنعتی استان و همچنین احداث واحدهای صنعتی و تولیدی جدید، تامین آب مورد نیاز برای واحدهای تولیدی و صنعتی معضلی جدی است که مسئولان مربوطه بایستی در راستای برطرف کردن کمبود آب واحدهای تولیدی و صنعتی، اقدامات لازم را انجام بدهند؛ مشکل کمبود آب در شهرک‌ های صنعتی قم بسیار جدی است و به معضلی برای جذب سرمایه‌ گذاران جدید تبدیل ‌شده‌ است.
لازم به ذکر است، طبق گفته برخی از مسئولان استانی، واحدهای تولیدی مستقر در شهرک شکوهیه ۵۰ لیتر بر ثانیه آب غیرمجاز از چاه‌های زیرزمینی برداشت می ‌کنند در صورتی که طبق قانون اجازه برداشت آب زیرزمینی در این محور ممنوع است. توسعه شهرک صنعتی شکوهیه خارج از توان زیرساختی استان است و این شهرک از نظر تامین آب در نقطه بحرانی قرار دارد.

تامین برق معضلی برای واحدهای تولیدی
معضلی دیگری که پیشروی سرمایه گذاران جدید قرار دارد این است که شرکت شهرک ‌های صنعتی استان قم برای واگذاری زمین به بخش صنایع غذایی و پلیمری همکاری لازم با سرمایه گذاران جدید را ندارد و همچنین، برای واگذاری زمین در شهرک الغدیر نیز، مشکل شدید کمبود برق وجود دارد و تاکنون، تنها ۲ مگاوات برق کارگاهی در این شهرک تامین شده است. البته نباید ناگفته بماند که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان قم، مشکلی از نظر تامین گاز ندارند اما بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی، بیش‌ از حد مورد نیاز خود گاز خریداری کرده‌اند و همین موضوع، موجب کمبود گاز برای طرح‌های توسعه‌ ای و جدید شده است.
واگذاری انشعاب گاز به واحدهای صنعتی قم به ویژه در شهرک شکوهیه بدون ضابطه خاصی انجام‌ گرفته است. گازرسانی شهرک شکوهیه تا مرز ۴۰ هزار مترمکعب تکمیل‌ شده است اما همچنان واحدهای تولیدی جدید با مشکل کمبود گاز روبرو هستند و با وجود اینکه ۴۰ هزار مترمکعب گاز در این شهرک فروخته‌ شده است اما مصرف واقعی این شهرک ۱۲ هزار مترمکعب است. بی ‌ضابطه بودن واگذاری گاز در این شهرک از آنجایی است که هر سرمایه‌ گذاری که پول بیشتری داشته باشد می تواند ظرفیت گاز بیشتری را خریداری کند اما عملا استفاده‌ای از آن نمی‌ کند.

واحدهای تولیدی نیازمند کمک مسئولان
با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم؛ برای اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی بتوانند به جهش تولید دست پیدا کنند بایستی ابتدایی ترین نیازهای آن ها برطرف شود و به آنها کمک شود تا بتوانند در مسیر دستیابی به جهش تولید موفق عمل کنند؛ تامین زیر ساخت های واحدهای صنعتی و تولیدی از نیازهای ابتدایی واحدهای تولیدی و صنعتی محسوب می شود و بایستی تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی از اولویت‌ های اصلی شرکت شهرک های صنعتی قم در سال جهش تولید می بود.

خبرنگار خبرگزاری بازار در راستای پیگیری مشکلات موجود واحدهای تولیدی و صنعتی استان قم در سطح شرکت شهرک های صنعتی این استان، بارها با مسئولان مربوطه در شرکت شهرک های صنعتی و همچنین با «علیرضا میثاقی» مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم، تماس گرفته است و متاسفانه وی حاضر به انجام مصاحبه نشده است. امیدواریم که مسئولان استانی و همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اقدامات لازم را انجام بدهند و با تدابیری که اتخاذ می کنند زمینه دستیابی واحدهای تولیدی و صنعتی استان قم را به جهش تولید فراهم کنند.

البته با گذشت بیش از ۷ ماه از سال ۹۹ و با توجه به اینکه کمتر از ۵ ماه از سال جهش تولید فرصت باقی مانده است؛ مسئولان استانی نباید بیشتر از این فرصت را از دست بدهند و برای حل مشکلات موجود در عرصه تولید و صنعت این استان، اقدامات لازم را انجام بدهند و همکاری با رسانه ها را در دستور کار خود قرار بدهند و در ارائه گزارش عملکرد شفاف از رسانه ها کمک بخواهند.

کد خبر: ۵۰٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha