۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
بازار روسیه برای محصولات کشاورزی خراسان شمالی مناسب است/ سفیر اتریش در راه استان
استاندار خراسان شمالی:

بازار روسیه برای محصولات کشاورزی خراسان شمالی مناسب است/ سفیر اتریش در راه استان

بجنورد- استاندار خراسان شمالی از سفر سفیر کشور اتریش به ایران با هدف گسترش روابط با این استان و اتریش در اوایل آذر ماه سالجاری خبر داد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی در نخستین نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان اظهار داشت: برقراری مراودات تجاری استان با کشورهای متفاوت در بلندمدت ظرفیتی در سطح ملی برای استان ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مراودات تجاری نباید محدود به کشور ترکمنستان باشد گفت: بازار روسیه ظرفیت مناسبی برای محصولات کشاورزی استان دارد.

استاندار خراسان شمالی با توجه به شیوع ویروس کرونا نخستین ارتباطات برای برقراری مراودات تجاری به‌صورت برخط با استاندار آخال ترکمنستان خواهد بود زیرا که  این منطقه ظرفیت اقتصادی خوبی دارد و به‌نوعی سرمنشأ اقتصاد کشور همسایه است.

بندرگاه آستراخان ظرفیتی برای تجارت با خراسان شمالی
شجاعی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های روسیه برای مراودات تجاری استان در گام‌های بعدی گفت: آستراخان بندرگاهی است که ظرفیت بسیاری خوبی برای تجارت با استان دارد و از سوی دیگر بازار بسیاری از محصولات خراسان شمالی نیز روسیه است.

وی با اشاره به تصویب سند توسعه صادرات استان تصریح کرد: در این سند، کشورهای دارای اولویت برای مراودات استانی مشخص‌شده است و بر همین اساس دفاتر تجاری در کشورهای متقابل بازگشایی خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به فعال کردن بخش خصوص در روابط خارجی خاطرنشان کرد: در گام نخست توسعه روابط خارجی باید ابتدا بخش خصوصی را فعال و وارد عمل کنیم زیرا که در شرایط تحریم اقتصادی کشور مراودات با کشورهای خارجی از سوی بخش خصوصی آسان‌تر است.

شجاعی با تأکید بر اینکه در برقراری مراودات تجاری باید علایق کشور هدف را نیز در نظر داشت، اظهار داشت: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت‌های استان برای صادرات و مراودات تجاری در چند حوزه مشخص با در نظر گرفتن علایق کشور متقابل مشخص کنند تا به‌زودی شاهد مراودات تجاری، اعزام و پذیرش دانشجویان، پژوهش‌های مشترک و جذب توریست در استان باشیم.

وی با اشاره به بازارچه مرزی پرسه سو رازوجرگلان گفت: یکی از دلایل عدم استقبال کشور ترکمنستان از این بازارچه عدم مکان‌یابی مناسب است زیرا که آن‌ها معتقدند فضای انتخاب‌شده برای بازارچه نامناسب است و این کشور زیرساخت‌های لازم برای آن فضا را  ندارد.

کد خبر: ۵۰٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha