۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
گزینه رمزارزها روی میز بانک مرکزی
بازار از یک احتمال برای عبور از تحریم گزارش می دهد

گزینه رمزارزها روی میز بانک مرکزی

با پیدایش ارزهای رمزنگار پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این ارزرمزنگارها جای پول‌های رایج و فیزیکی کشورها را بگیرند اما در ایران در حالی که مزارع استخراج این پول ها در سراسر کشور فعال هستند همچنان بانک مرکزی موضع بلاتکلیفی را اتخاذ کرده است.

بازار-محمد فکوری: تحریم‌های امریکا بر اقتصاد ایران باعث شده دولت به دنبال راهکارهای مختلفی برای دور زدن این تحریم‌ها برود و در چنین شرایطی است که باید راه‌هایی برای جایگزینی آن پیدا کرد، یکی از این راه‌ها استفاده از ارزهای رمزنگار و یا همان پول‌های اینترنتی برای مراوده با دنیا است.

بانک مرکزی به عنوان متولی باید بستر مبادلات تجارت از طریق رمز ارزها را فراهم کرده زیرا از این طریق می‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد و اقتصاد را موازی با کاهش وابستگی به ارزهای خارجی مانند دلار پیش برد.

البته این راهکار با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب تبادل رمز ارزها مخاطرات زیادی را به همراه دارد که یکی از این مخاطرات به سرقت رفتن اطلاعات کاربران این نوع ارزرمزها بوده است.

از آنجایی که مهمترین ویژگی ارزهای رمزنگاری شده غیر متمرکز بودن، عدم کنترل آن‌ها توسط یک دولت خاص و ناشناس بودن مالک است اکثر دولت‌ها این نوع از ارزها را عامل ایجاد بی ثباتی نظام پولی و افزایش دهنده جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر و پولشویی می‌دانند.

۷ هزار پولشویی با ارزهای دیجیتال رمزنگار در سال ۲۰۱۸

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۷۰۰۰ مورد پول‌شویی با استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در دنیا در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده که تنها ۱۰۰۰ مورد آن در کشور ژاپن بوده و این رقم به نسبت سال گذشته در این کشور ۱۱ برابر شده است.  

علی رهبری در ارتباط با برنامه های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای استفاده از ارزهای مجازی، اظهار کرد: سیاست گذار این حوزه بانک مرکزی بوده و بهتر است یک نظر از سوی حاکمیت انتشار پیدا کند اما استفاده ارزهای مجازی، تنها در زمان بحرانی بازار ارز موثر نبوده و پروژه‌هایی که در مطالعات بین‌المللی انجام شده نشان داده که این ارزها حتی برای تبادل ریالی بین بانک‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و جابه‌جایی اسکناس را به حداقل برساند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، افزود: اما زمان بحرانی برای ارز که مبتنی بر بلاک چین (بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است) باشد و بحث عدم احراز هویت صاحب حساب مطرح می‌باشد به دلیل آنکه این نوع مبادله دارای ریسک‌های متعددی بوده وبهتر است بانک مرکزی در این باره نظر کارشناسی دهد.

وی با بیان اینکه برخی فروشگاه‌های اینترنتی مشتاق به استفاده از ارزهای مجازی برای فروش محصولات خود در خارج و داخل کشور هستند، گفت: پیشنهاداتی در ارتباط با استفاده از ارزهای مجازی مانند بیت کوین توسط فروشگاه‌های مجازی کشور ارائه شده و همچنین در بحث دور زدن تحریم‌ها پیشنهاداتی ارائه شده است که در آینده و توسط بانک مرکزی به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

این مقام مسئول در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ادامه داد: قطعا استفاده از ارزهای مجازی منافعی به همراه دارد اما نباید از ریسک‌های آن هم غافل بود وبه صورت کلی بلاک چین که یکی از کاربردهای آن در ارز بوده، کاربردهای دیگری از جمله در بحث‌های حمل‌ونقل و بحث‌های لجستیکی نیز دارد که نباید به ان بی توجه بود.

رهبری در خصوص منافع ارزهای الکترونیک، خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های این ارزها نبود نظارت مرکزی  است که معمولا مطلوب دستگاه‌های حاکمیتی و بین المللی نیست. نظارت مرکزی بر کل کشور و کشورهای دنیا برای مقاصد مختلف از جمله مبارزه با پولشویی است که این نوع ارز رمزها دارای چنین ویژگی ایی نیستند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تصریح کرد: بلاک چین اما  این منطق را تضعیف کرده و به نوعی جریان آن را عوض می‌کند بنابراین هنوز تصمیم لایه حاکمیت و مجامع بین المللی برای برخورد با این نوع تکنولوژی روشن نبوده است.

چه کشورهایی از ارزهای رمزنگار استفاده می‌کنند؟

گفتنی است برخی از کشورها مانند چین، روسیه، ویتنام، بولیوی، کلمبیا و اکوادور معامله و استخراج ارز دیجیتال به دلیل تسهیل کارهای خلافی همچون پول‌شویی، فرار مالیاتی و فساد اقتصادی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

همچنین علاوه بر این در کشورهایی دیگر مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، سوئیس، فنلاند، بلژیک، قبرس، انگلیس، بلغارستان، سنگاپور، روسیه ژاپن، کره جنوبی و آلمان اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین را به شهروندان خود داده‌اند.

اهمیت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین

اهمیت این ارزها تا حدی بوده که به گفته مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، فن آوری های جدید مالی همچون ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، در حال تکان دادن سیستم بانکداری جهان هستند و برای حفظ ثبات و پایداری باید تحت نظارت دولت‌ها قرار بگیرند و ایجادچنین تغییراتی در صنعت مالی باید با مقررات و قانون همراه باشد.

بانک مرکزی ایران نیز قصد دارد با ایجاد راهکارهای کارشناسانه با هدف ایجاد امنیت همانند بسیاری از کشورها سیاست مناسبی در برخورد با رمز ارزها و فناوری بلاک چین در پیش گیرد به همین علت فعالیت در این بخش را منوط به مجوز و نظارت بانک مرکزی کرده است، زیرا عدم نظارت بر این فناوری می‌تواند آثار مخربی در اقتصاد کشور داشته باشد.  این موضع گیری بانک مرکزی در واقع نوعی سردرگمی و بلاتکلیف قرار دادن این نوع مراودات است در حالی که مزارع استخراج ارزهای رمزنگاری شده در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

کد خبر: ۵٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha