۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
بعید است بایدن بدون قید و شرط به برجام برگردد/ رئیس جمهور آینده توان لغو تحریمها را شخصاً داراست
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

بعید است بایدن بدون قید و شرط به برجام برگردد/ رئیس جمهور آینده توان لغو تحریمها را شخصاً داراست

پروفسور «شیرین هانتر» می گوید بعید است بایدن بدون قید و شرط به برجام برگردد. او حتما خواهان قرارداد گسترده تر که شامل مسائل غیر هسته ای باشد خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

خبرگزاری بازار در گفتگوی اختصاصی با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون این موضوع که با تغییر برچسب تحریمهای سابقاً هسته ای آیا تغییری در روند رفع آنها از سوی دولت آمریکا به وجود خواهد آمد را به بحث و گفتگو گذاشته که در ادامه آمده است.

«شیرین طهماسب هانتر» استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون است. او متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.

کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون(نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است. از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟
لزوماً چنین نیست. اگر شرایط مناسب باشد رئیس جمهور می تواند این تحریمها را لغو کند. اگر موافقت کنگره هم لازم باشد می تواند آنرا جلب کند.

مسأله اصلی این است که نه بایدن و نه ترامپ بدون رسیدن به توافق جامع تری تحریمها را لغو نخواهند کرد.

از ابتدا هم برجام فقط یک قدم اول بود در مسیر بهبود روابط و رسیدن به توافقهای گسترده تر.

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت دست این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟
مشکل اصلی تحریمها این است که دیگر کشورها و شرکتهای مختلف به خاطر ترس از اقدام آمریکا علیه خود تحریمها را رعایت می کنند. این وضع هم هنوز هم پا برجاست.

مسلماً کشورها و گروههای اقتصادی و بازرگانی با احتیاط بیشتر در قبال داد و ستد با ایران عمل خواهند کرد.

*«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟
اغلب صاحب منصبان آمریکایی اظهارات ضد و نقیضی می گویند. تحریمهای آمریکا به حداکثر رسیده ولی اگر بخواهند انواع دیگری را پیدا خواهند کرد.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟
بعید است بایدن بدون قید و شرط به برجام برگردد. او حتما خواهان قرارداد گسترده تر که شامل مسائل غیر هسته ای باشد خواهد بود.

مسأله اصلی این است که آیا ایران حاضر باشد با توجه به تحولات منطقه ای در سیاستهای خارجی خود تجدیدنظر کند. بنابراین تغییر حکومت در آمریکا تأثیری در شرایط ایران نخواهد داشت.

کد خبر: ۵۰٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha