۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها متولی ریزش بازار هستند؛ تا شاخص را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نرسانند آرام نخواهند گرفت
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس بازار سرمایه؛

کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها متولی ریزش بازار هستند؛ تا شاخص را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نرسانند آرام نخواهند گرفت

رفیعی، کارشناس بازار سرمایه مدعی شده که ذی نفعان بازار به دنبال ریزش شاخص تا زیر یک میلیون ۲۰۰هزار هستند و تا به این عدد نرسند ریزش ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: ۲۰مرداد بود که ریزش شاخص کل بعد از رسیدن به ۲میلیون ۱۰۰ هزار واحد شروع به ریزش کرد. در همان روزها بود که بحث درگیری دو وزارت خانه و افزایش نرخ بهره بانکی به عنوان دو دلیل ریزش شناخته شده بودند و کمتر کسی در آن ایام عدم عرضه سهام ارزنده و متناسب با نقدینگی، ایجاد انتظارات غیر واقعی درباره میزان سود دهی بالا، ایجاد تصور حمایت مطلق و جبران زیان افراد توسط دولت را  به عنوان دلیل ریزش مطرح می‌کرد. درگیری دو وزارت خانه بر سر عرضه دارا دوم شاید بهانه خوبی از نظر روانی بر بازار بود تا شاخص شروع به اصلاح کند. برخی بعد از این ریزش و عدم بازگشت شاخص عنوان کردند که این درگیری به صورت ساختگی بوده، عظیم ثابت مدیر عامل کارگزاری بانک سپه یکی از این افراد بود که در گفتگوی که با بازار داشت گفت: «احتمال اینکه این درگیری ساختگی باشد وجود دارد چرا که دولت به دنبال بهانه برای ریزش بازار بود»


 زمانی که کمی از فضای ایجاد شده آن روزها فاصله گرفتیم کم کم سهامداران حقیقی پذیرفتن که بازار در حال اصلاح است و این موضوع را قبول کردند که ارزش سهام برخی از شرکت‌ها به صورت غیر واقعی افزایش پیدا کرده بود.  تحلیل‌گران تکنیکال نقاط حمایتی متعددی را در زمان اصلاح عنوان می‌کردند که کف این نقطه حمایتی ۱میلیون ۴۰۰ هزار واحد بود، اما در طول ۱۰ روز اخیر ریزش بازار به گونه‌ای بود که بر اساس آخرین آمار تابلوی بورس شاخص کل با ریزش ۲۳هزار واحد بر روی ۱میلیون ۲۷۰ هزار واحد قرار گرفت.  

تقریبا بیشتر صاحب‌نظران بازار به این نتیجه رسیدند که ریزش روزهای اخیر بازار به صورت دستوری و عمدی بوده که بسیاری از فعالان بازار عرضه آبشاری و هماهنگ حقوقی‌ها و حمایت کم از بازار را یکی از دلایل مشهود برای این ادعا می‌دانند. چنین ادعای را زهر الهیان نماینده مردم تهران هم مطرح کرد و گفته «مجلس پس از رسیدگی به پرونده متخلفان حوزه بورس و دخالت‌های بی‌جا در بازار سرمایه باید براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه نسبت به تخلفات مسئولان، عدم اجرا یا نقض قوانین رسیدگی‌های لازم را داشته باشد.» 

با توجه به گفته نمایندگان مجلس و همچنین فعالان بازار سرمایه تخلفات و دخالت های در بازار سرمایه به صورت مشهود مشخص شده است. اما مشکلی که وجود دارد نبود قانونی در برخورد با دخالت دولت و نهادهای مختلف در بورس است و شاید به همین خاطر است که نمایندگان مجلس اصرار دارند که باید براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه نسبت به تخلفات مسئولان، عدم اجرا یا نقض قوانین با تخلفات بازار برخود شود. برخی هم مدعی هستند به دلیل نبود تشکلی برای سهامداران خرد و قوانین مربوط به آن‌ها، حقوقی‌ها و حقیقی‌های وابسته به راحتی می‌توانند بازار را از حالت متعادل خارج کنند.

حقیقی‌ها وابسته و حقوقی‌ها به دنبال ریزش بازار تا ۱میلیون ۲۰۰هزار
محمد علی رفیعی کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه در گفتگو با بازار گفت: ما سه اتفاق را در پیش داریم، یکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جلسه مسئولان در سازمان بورس و بازی سیاسی دولت که من خوشبین هستم که با تهدید آقای دژپسند وزیر اقتصاد به استیضاح شاید، این بازی کمی کمتر شود و سرمایه‌ها مردم انقدر به راحتی از بین نرود و باید دعا کنیم تا ۱۳ آبان مسئولان یکم فیتله را کم کنند و این جالب نیست که  لیدرهای بازار ریزش ۵درصدی داشته باشند.

رفیعی اضافه کرد:  گاهی مشاهده می‌کنیم  ۵ الی ۴ روز  سهم منفی است و  به خاطر اینکه درصد منفی نخورند، حجمشان پر نگردد و نماد بسته نشوند یک الی دو روز سهم را مثبت می‌کنند. یکی بازی سه روز منفی یک روز مثبت، چهار روز منفی دو روز مثبت، راه انداختن و ما پیشبینی می‌کنیم با ادامه این روند شاخص به زیر ۱میلیون ۲۰۰ هزار واحد برسد.

کارگزاری‌ها و بازارگردان‌ها کدهای حقیقی فراوانی دارند، این کدهای حقیقی مسئول بهم ریختن بازار و جمع کردن بازار هستند، این موضوع جدا از عملکرد حقوقی‌ها در منفی شدن بازار است
وی در پاسخ به این سوال که تا کی این بازی ادامه دارد گفت:  اگر بهانه‌ای که می‌آورند بهانه انتخابات آمریکا باشد، بعد از مشخص شدن رئیس جمهور آمریکا که نهایتا  تا ۱۴ الی ۱۵ آبان طول می‌کشد،   وضعیت کنونی بورس تمام می‌شود، ولی اگر بحث که ما مد نظرمان است یعنی رسیدن شاخص به زیر ۱میلیون ۲۰۰ هزار واحد باشد تا رسیدن به این عدد این بازی ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر سود ده بودن شرکت‌های پذیرفته شده در بورس عنوان کرد: شما زمانی که  پی به ای خیلی از شرکت‌ها را نگاه می‌کنید، باورتان نمی‌شود که الان منفی است. تمام شاخص‌های که یک مجموعه می‌تواند سوده باشد بالا است اما همچنان سهم روند ریزشی دارد در حالی که بسیاری از سهم‌ها دلیلی برای ریزش ندارند مانند نماد  پترو که الان علاوه بر افزایش سرمایه و سود ده بودن آن، بازدهی بالای هم دارد اما همچنان منفی می‌باشد. این وضعیت،  سهامداران را به شک می‌اندازد و اینکه گفته می‌شود شکل گیری این اوضاع در بورس به ذات بازار بر می‌گردد درست نیست، چرا که ذات بازار زمانیست که صنعت در حال ضرر دهی و زیان ده بودن باشد نه اینکه فقط سود بدهد.

رفیعی ادامه داد: زمانی که  صورت مالی  شرکت‌ها منتشر می‌گردد، مشاهده می‌کنید که این شرکت سود بوده اما همچنان منفی است. اصلاح هم حدی دارد و این نیست که هر چی دادیم پس بگیرد.

وی کدهای حقیقی را مسئول بهم ریختن بازار دانست و در همین رابطه گفت: کارگزاری‌ها و بازارگردان‌ها کدهای حقیقی فراوانی دارند، این کدهای حقیقی مسئول بهم ریختن بازار و جمع کردن بازار هستند، این موضوع جدا از عملکرد حقوقی‌ها در منفی شدن بازار است. بنابراین این اشخاص سهام را در قیمت گران می‌فروشند و در زمان ارزان شدن سهم آن را خریداری می‌کنند. این موضوع مانند بازار دلار است، زمانی که قیمت ارز به ۳۲ هزار تومان می‌رسد مردم برای خرید هجوم می‌آورد و زمانی که دلار ریزش کرد، همان افرادی که دلار را با قیمت بالا خریداری کردند به همان اشخاصی که در قیمت بالا فروختند، با قیمت پایین‌تر مثلا ۲۸ هزار تومان می‌فروشند در نتیجه در این میان کسی که با قیمت بالا دلار را فروخته و با قیمت پایین خریداری کرده است سود می‌برد. بازار بورس هم گونه است، حقوقی‌ها و برخی دیگر از نهادهای فعال در بازار زمانی که  شاخص بالای دو میلیون واحد رسید سهام خود را با قیمت بالا فروختند و الان در شاخص ۱میلیون ۳۰۰ هزار واحد یا کمتر خریداری می‌کنند و در آینده که به احتمال زیاد اوایل دی ماه باشد، شاخص دوباره رشد خواهد کرد و بار دیگر همان بازی تکرار می‌شود، یعنی همان سهامدارانی که سهام خود را در زیان ۳۰تا ۴۰ از ترس اینکه تمام سرمایه‌ خود را از دست بدهند فروختند بار دیگر در سبزی بازار می‌خرند و دوباره سود در جیب حقیقی‌های وابسته و حقوقی‌ها می‌رود.

وی بازی در بورس را به احتکار در بازار کسب و کار تشبیه کرد و افزود: این مسئله مانند احتکار است؛  مردم در زمان اوج گرانی خرید می‌کنند و سپس خودشان فلیته را پایین می‌کشند و به صورت شارپی عرضه می‌کنند.  

رفیعی تاثیرات انتخابات آمریکا بسیار کم دانست و گفت: انتخابات آمریکا، بهانه قشنگی است، از نگاه بنده هیچ فرقی بین بایدن و ترامپ نیست چون سیاست کلی آمریکا با تغییرات ریاست جمهوری تغییرات چندانی نمی‌کند.

کد خبر: ۵۰٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نادر IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
      1 0
      این را همه می دونن. چیز مشخصیه..بگید حالا چه کنیم. داریم بدبخت میشیم