۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
«قاچاق گوشت» با افزایش قیمت‌ رونق گرفت؛ دامداران در دام دلالان
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«قاچاق گوشت» با افزایش قیمت‌ رونق گرفت؛ دامداران در دام دلالان

مشهد- افزایش قیمت ارز در طی ماه‌های گذشته به طرق مختلف بر روی قیمت بسیاری از کالاها به‌ویژه گوشت قرمز تأثیرگذار بوده است و حال پس از افزایش نهاده‌های تولید به قاچاق گوشت و دام زنده از استان خراسان رضوی به سمت سایر استان‌ها دامن زده است!

بازار؛ گروه استان‌ها: گر چه مسئولان استان خراسان رضوی برای جلوگیری از گرانی گوشت سفید و قرمز در طی روزهای گذشته برای خروج دام زنده ممنوعیت و محدودیت قائل شدند اما نه‌تنها این موضوع موجب اعتراض بسیاری از دامداران در شهرستان‌های مختلف شد بلکه قیمت گوشت نیز برخلاف تصور مسئولان افزایش یافت.

بنا بر اعلام معاونت امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این استان با تولید ۸۳ هزار تن گوشت قرمز، رتبه نخست تولید این نوع گوشت در کل کشور را دارد و این در حالی است که نیاز آن در سال ۷۰ هزار تن است لذا بخشی از گوشت قرمز تولیدی این استان یعنی سالانه ۱۳ هزار تن اضافه است اما به دلیل قاچاق گوشت این اضافه تولید تاثیری در کاهش قیمت ها نداشته است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت گوشت
بنا بر گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه استان خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشت در کشور بوده و با مازاد تولید گوشت قرمز روبروست لذا انتظار می‌رود که قیمت گوشت قرمز در این استان با نوسان چندانی همراه نشود اما این در حالی است که  قیمت گوشت قرمز در طی روزهای گذشته افزون بر ۲۰ درصد در فروشگاه‌های مواد پروتئینی سطح شهر افزایش داشته است.

گفتنی است گوشت گوسفندی گرم و بدون چربی که تا هفته گذشته به قیمت ۱۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شد در حال حاضر به قیمت ۱۴۰ هزار تومان و گوشت گوساله مغز استخوان از کیلویی ۸۷ هزار تومان به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان افزایش داشته است.

گرانی علوفه و کنسانتره
در همین راستا علی‌اکبر صادقی یکی از دامداران چنارانی به بازار می‌گوید: دوسوم هزینه‌های پرورش دام  مربوط به تغذیه و خوراک دام  است و از آنجا که یونجه از کیلویی دو هزار تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان و  کنسانتره از کیلویی ۲۶۰۰ تومان به شش هزار تومان افزایش‌یافته چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت تولید افزایش نیابد؟

وی عنوان می‌کند: اگر گاو نری که پرورش می‌دهیم در بهترین حالت روزانه یک کیلو و نیم کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد باید فقط ۸ کیلوگرم کنسانتره و کاه و علوفه بخورد لذا با این هزینه‌ها دامدار ضرر می‌دهد و گوشت تولیدی و پرواربندی دان بههیچ وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

این دامدار در پاسخ به این سؤال که دولت ادعای توزیع نهاده‌های دامی بین تولیدکنندگان را دارد به ما می‌گوید: دولت فقط برای ۲۰ تا ۳۰  درصد کنسانتره  یارانه می‌دهد و لذا دامدار باید ۷۰ درصد باقی را از بازار آزاد  باقیمت‌های نجومی تهیه کند.

بنا بر گفته دامداران به دلیل بی‌ارزش شدن پول ایرانی و افزایش قیمت دلار لذا بسیاری از دلالان با خرید دام‌های این استان و قاچاق آن به سمت مرزهای کشور در آن‌سوی مرز این دام‌ها را باقیمت بیشتری به فروش می‌رسانند

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان به دلیل افزایش بی‌حدوحصر قیمت‌ها در حال حاضر فاقد نقدینگی لازم برای خریداری علوفه از بازار آزاد و انبارداری هستند ادامه می دهد: بسیاری از دولتمردان ظاهراً با مشکلات ما آشنا نبوده و تنها به فکر عرضه گوشت ارزان آن‌هم با حساب‌کتاب دولتی و قیمت‌های دستوری هستند.

کشتار دام‌های مولد
این دامدار بابیان اینکه افزایش قیمت‌های بی‌رویه دارو و نهاده‌های تولید، بسیاری از تولیدکنندگان با سرمایه اندک را مجبور کرده تا دام خود را برای کشتار به دلالان بفروشند افزود: متأسفانه بیشترین سود را دلالان در این‌ بین می‌برند زیرا بهترین گوساله جوان را از ما فقط به قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌خرند.

این تولید کننده بابیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دامداران مجبور به کشتار گاوهای ماده شده‌اند و ۲۰ درصد گاوداری‌ها تعطیل و در عمل ورشکست شدند می افزاید: به دلیل بی‌ارزش شدن پول ایرانی و افزایش قیمت دلار لذا بسیاری از دلالان با خرید دام‌های این استان و قاچاق آن به سمت مرزهای کشور در آن‌سوی مرز این دام‌ها را باقیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

قاچاق گوشت
بنا بر گفته مسئولان قاچاق دام از خراسان رضوی به استان‌های غربی و جنوبی کشور به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش‌یافته و لذا قاچاق دام صرفه اقتصادی پیداکرده است.

در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه کشتار دام در طی هفت ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است به بازار گفت: ورود و خروج دام زنده از خراسان رضوی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و دلیل اصلی آن کمبود گوشت قرمز در پایتخت است.

محمدرضا اورانی با اشاره به این موضوع که شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری و کاهش تعداد مسافران و به‌تبع آن کاهش فعالیت رستوران‌ها مصرف گوشت در این استان را به پائین ترین حد خود رسانده است افزود: در طی ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران، میزان گوشت کمتری مصرف شد لذا گرایش به خروج گوشت از استان افزایش یافت.

وی بابیان اینکه بخش زیادی از گوشت قرمز وارداتی به کشور در استان تهران و پایتخت مصرف می‌شود ادامه داد: از همین رو گوشت این استان مصارف زیادی در کشور دارد.

اورانی افزود: در هفت‌ماهه نخست پارسال ۱۹ هزار دام در خراسان رضوی کشتار شد درحالی‌که در مدت مشابه امسال این میزان کشتار به ۲۹ هزار رأس رسیده است. 

قیمت دام زنده در استان‌ها همخوانی ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که قیمت دام زنده در بازار استان با استان‌های دیگر همخوانی ندارد و فقط قیمت دام در استان اصفهان از خراسان رضوی بالاتر است افزود: این موضوع نشاءت گرفته از بازار گردانی دلالان در میدان دام است.

اورانی با بیان اینکه در این مدت ورودی گاو و گوساله زنده به خراسان رضوی سه هزار و ۳۷۷ رأس و خروجی گاو و گوساله زنده ۱۵ هزار و ۸۱ رأس از استان  بوده است بیان کرد: از ابتدای امسال تا ۲۳ مهرماه ورودی گوسفند و بز زنده نیز به استان ۱۴۳ هزار و ۷۴۱ رأس و خروجی این حیوانات از استان ۳۸۱ هزار و ۹۰۷ رأس بوده است.

وی بابیان اینکه تأمین نهاده برای دامدار گران تمام می‌شود و میزان مصرف گوشت نیز در خراسان رضوی کاهش‌یافته است بیان کرد: برای جلوگیری از سود دلالان بهتر است که روال طبیعی برای خروج دام زنده از استان طی و ممنوعیت در این خصوص برداشته شود.

مشکل تامین گوشت نداریم
در همین راستا معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه طی نیمه نخست امسال در استان بیش از ۴۲ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است، اعلام کرد: مشکلی در تامین گوشت قرمز مورد نیاز  استان نداریم.

مجید جعفری با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۰ هزار تن سویا، ۲۰۳ هزار تن ذرت و حدود ۹۷ هزار تن جو که معادل ۶۷ درصد سویا، ۴۸ درصد ذرت و ۲۳ درصد جو مورد نیاز دامداران و مرغداران استان است از محل واردات تامین شده است ادامه داد: نیاز ماهیانه نهاده‌های دامی در خراسان رضوی معادل ۷۰ هزار تن ذرت، ۷۰ هزار تن جو و ۲۸ هزار تن سویاست که با وضعیت موجود نهاده در استان معادل ۵۲ درصد در زمینه ذرت، ۷۷ درصد جو و ۳۳ درصد در زمینه سویا کسری داریم که به این ترتیب دامداران و مرغداران ناچار باید کسری خود را از بازار آزاد تامین کنند.

وی گفت: شمار بهره‌برداران گاو شیری در استان یک هزار و ۴۳۳ واحد با ظرفیت ۷۸ هزار و ۳۲۰ راس، گوساله پروار ۴۴۱ واحد با ظرفیت ۳۴ هزار و ۷۰ راس، ۵۹۹ واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۲۱۱ هزار و ۱۶۲ راس و واحد پرورش شتر معادل چهار واحد به ظرفیت ۳۵۰ نفر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: حدود ۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس در استان وجود دارد و  سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود.

کد خبر: ۵۰٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha