۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
خلف وعده بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرکات
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس مطرح کرد

خلف وعده بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرکات

حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: حدود یک ماه پیش قرار بود، بانک مرکزی نسبت به تخصیص کد رهگیری برای ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرکات که دارای ثبت سفارش بوده و مشکل تامین ارز ندارند، طی مدت زمان مشخص اقدام کند اما در این مورد تاکنون کاری انجام نداده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس، با اشاره به اینکه نشست روز گذشته کمیسیون در ادامه جلسه روز شانزدهم مهر ماه بررسی موضوع رسوب کالا در گمرکات کشور برگزار شد، گفت: در آن جلسه با حضور مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی، معاونت امور بیمه و بانک،  رئیس کل گمرک، معاون وزیر صمت،  معاون ارزی بانک مرکزی، اتاق تعاون و بازرگانی مقرر شده بود،  بانک مرکزی نسبت به تخصیص کد رهگیری برای ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرکات که دارای ثبت سفارش بوده و مشکل تامین ارز ندارند و عمدتا هم جزو مواد اولیه تولیدی و سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، طی مدت زمان مشخص اقدام کند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: انتظار داشتیم بعد از این توافق موضوع رسوب کالا در گمرکات و بنادر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند اما هفته گذشته متوجه شدیم، این تفاهم عملیاتی نشده و بنابراین جلسه امروز با همان ترکیب مسئولان نشست قبل برگزار شد. کارشناسان گمرک و وزارت صمت اعلام کردند، حدود ۹ فهرست به ارزش حدود ۱ میلیارد دلار شامل کالاهای تعریف شده در جلسه قبل را به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مسئولان گمرک و وزارت صمت نسبت به فاسد شدن برخی کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر اظهار نگرانی کرده و اعلام کردند، برخی کالاها با وجو آنکه جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شوند اما کالاهایی مانند لاستیک خودرو با انقضای تاریخ مصرف عملا دیگر قابل استفاده نبوده و کمبود آن در کشور احساس خواهد شد و با این وجود بانک مرکزی تاکنون کد رهگیری برای ترخیص این کالاها را صادر نکرده است.

حسینی اظهار کرد: در این جلسه بعد از بحث و بررسی مقرر شد، کمیسیون ویژه جهش و رونق تولیدگزارش نظارتی را درباره چگونگی عملکرد،  ناهماهنگی و تاخیرات مربوطه تدوین و ارائه کند. البته نماینده بانک مرکزی بعد از جلسه مدعی شد،  اقدامات برای ترخیص برخی از فهرست‌ها انجام شده و بزودی کار انجام خواهد شد اما تاکنون گمرک و وزارت صمت شواهدی برای این ادعا به ما ارائه نکرده‌اند و براین اساس کمیسیون وظیفه نظارتی خود را در این مورد انجام خواهد داد.

کد خبر: ۵۰٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha