۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
سیاستهای ترامپ به کاهش ارزش تجارت در سال ۲۰۱۹ دامن زد
طبق گزارش سازمان تجارت جهانی؛

سیاستهای ترامپ به کاهش ارزش تجارت در سال ۲۰۱۹ دامن زد

اهمیت تجارت در اقتصاد دنیا به اندازه ای است که از آن به عنوان کلید رشد اقتصادی در دنیا نام می برند ولی آمارهای ارایه شده توسط سازمان تجارت جهانی نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ ارزش تجارت در دنیا ۳ درصد و حجم تجارت ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت نقشی کلیدی در اقتصاد دنیا دارد. از زمانیکه دونالد ترامپ در امریکا روی کار آمد سیاستهای خصمانه ای را علیه تجارت جهانی وضع کرد. او با وضع تعرفه های وارداتی زمینه را برای کاهش تجارت با چین فراهم کرد و به دنبال آن قوانینی وضع کرد تا واردات کالاهای فولادی از چین نیز محدود شود.

او به چین بسنده نکرد و اخباری در مورد ممنوعیت واردات انواع فلزات از اروپا نیز منتشر شد. در نتیجه این سیاستها و مقابله به مثل کشورهای دیگر بود که سازمان تجارت جهانی از جنگ تجاری در دنیا و تبعات منفی آن روی اقتصاد دنیا صحبت کرد.

جنگی که می تواند تمامی موفقیتهای اقتصادی دنیا در قرن بیستم را نابود کند و ما را با تجربه تلخ دهه ۱۹۳۰ میلادی روبرو کند. بررسی های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی نشان می دهد در سال گذشته ارزش تجارت در دنیا ۳ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است در حالیکه تا سال ۲۰۱۸ این بازار بسیار پر رونق بود و رشد آن زمینه را برای افزایش سرعت رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی در دنیا فراهم می کرد. سازمان تجارت جهانی در روزهای اخیر گزارشی از وضعیت تجاری دنیا در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد که حاوی اطلاعات بسیار مهمی برای فعالان اقتصادی و اقتصاددانان است.

کاهش ارزش و حجم تجارت در دنیا
طبق گزارش سازمان تجارت جهانی در سال گذشته حجم تجارت در دنیا ۰.۱ درصد تنزل یافت در حالیکه سال ۲۰۱۸ میلادی ما شاهد افزایش ۲.۹ درصدی حجم تجارت سالانه در دنیا بودیم. اما مطالعه ارزش تجارت در دنیا نشان می دهد در سال گذشته ارزش تجارت کالا در دنیا ۳ درصد تنزل یافته است که سقوطی بزرگ نسبت به وضعیت سال ۲۰۱۸ بود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی دنیا رشد ۱۰.۲ درصدی ارزش تجارت در دنیا نسبت به سال قبل را تجربه کرده است. بیشترین سهم از کالاهای تجاری در دنیا را کالاهای تولیدی تشکیل می دهد. در سال گذشته محصولات تولیدی ۷۰ درصد از صادرات دنیا را به خود اختصاص داده بود و یکی از محصولات آهن و فولاد بود. دو کالایی که در این سال بیشترین کاهش صادرات را تجربه کرده است.

سازمان تجارت جهانی در این گزارش میزان کاهش تجارت آهن و فولاد را برابر با ۱۲ درصد در سال گذشته ذکر کرده است. درسال قبل ارزش صادرات مواد معدنی و انواع سوختهای فسیلی در دنیا ۷.۵ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا کرد که یکی از دلایل مهم برای این افت ارزش را می توان در کاهش قیمت انرژی در دنیا دید. در سال ۲۰۱۹ قیمت فراورده های انرژی در جهان ۱۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ بود. در بخش  صادرات محصولات کشاورزی هم ما شاهد کاهش ۱.۵ درصدی ارزش صادرات بودیم.

آسیا و اروپا، دوسوم تجارت دنیا را به خود اختصاص داده اند
نکته دیگر اینکه بیشترین افت ارزش تجارت کالا در دنیا در کشورهای اروپایی و آسیایی اتفاق افتاده است. این دو منطقه در مجموع دو سوم از کل ارزش تجارت کالا در دنیا را به خود اختصاص داده اند و به همین دلیل نقش مهمی در اقتصاد و تجارت جهانی ایفا می کنند.

اما با وجود کاهش ارزش و حجم تجارت کالا در دنیا در سال گذشته، ما رشد ۲.۱ درصدی تجارت خدمات را مشاهده کردیم. از جمله اصلی ترین خدماتی که در این دسته قرار می گیرند می توان به خدمات مخابراتی و خدمات مالی اشاره کرد که سهم زیادی در تجارت خدمات بازرگانی در دنیا دارد.

ارزش صادرات این دسته از خدمات در سال قبل برابر با ۳۳۵۸ میلیارد دلار و ارزش واردات آن برابر با ۲۹۷۹ میلیارد دلار بود. نکته مهم این است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹  همواره ارزش تجارت خدمات بازرگانی در دنیا رشد کرده است ولی در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد در این بخش پایین ترین نرخ از سال ۲۰۱۶ تا کنون بود.

در سال ۲۰۱۸ ارزش تجارت خدمات در دنیا با نرخ ۸.۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته بود. در سال قبل ارزش تجارت کالا در دنیا برابر ۱۹.۵۱ هزار میلیارد دلار بود و ارزش تجارت خدمات به رقمی برابر با ۵.۸۹۸ هزار میلیارد دلار رسید.

کاهش ۶.۴ درصدی ارزش تجارت کالا در خاورمیانه
در بخش دیگری از این گزارش به تفکیک منطقه، وضعیت تجارت در دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است. سازمان تجارت جهانی نوشت: «خاورمیانه بالاترین نرخ کاهش حجم و ارزش تجارت کالا را نسبت به سال ۲۰۱۸ شاهد بود. در سال قبل ارزش تجارت کالا در این منطقه ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر شد در حالیکه حجم تجارت کالا با افت ۳.۴ درصدی همراه بود. از طرف دیگر کشورهای مشترک المنافع در این سال نه تنها کاهشی در ارزش و حجم تجارت خود تجربه نکردند بلکه افزایش ارزش را نیز شاهد بودند. در سال ۲۰۱۹ ارزش تجارت کالا در این منطقه ۰.۹ درصد رشد کرد و حجم تجارت کالا با افزایش ۳.۱ درصدی همراه بود.»

نکته مهم این گزارش این جاست که به استثنای کشورهای مشترک المنافع، ارزش تجارت کالاها در سال قبل در تمامی مناطق دنیا نسبت به سال ۲۰۱۸ تنزل داشته است ولی حجم تجارت کالا تنها در کشورهای جنوب و مرکز امریکا و کشورهای خاورمیانه با کاهش همراه بود.

کد خبر: ۵۰٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha