۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
۴۵۰ گونه گیاه دارویی در آذربایجان شرقی/ تولید ۱۸ هزار تن انواع گیاهان دارویی
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

۴۵۰ گونه گیاه دارویی در آذربایجان شرقی/ تولید ۱۸ هزار تن انواع گیاهان دارویی

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از وجود ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ بیش ازسه هزار و ۵۲۳ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که ۱۸ هزار و ۷۲۱ تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان داروئی در استان آذربایجان شرقی؛ تامین نهاده، بذر و نشاء این گیاهان است متاسفانه در سطح استان تولید نشاء گیاهان دارویی انجام نمی شود و کشاورزان مجبورند نشاء مورد نیاز خود را از سایر استان ها تامین کنند.

وی ادامه داد: از سرمایه گذاران دعوت می شود تا در امر تامین نهاده و کشت نشاء گیاهان داروئی سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول شوند.

فتحی با اشاره به مسائل و مشکلات گیاهان داروئی، گفت: هم فرآوری کنندگان این محصولات بابت عدم محصولات باکیفیت ناراضی هستند و هم تولیدکنندگان از عدم وجود مشتریان مناسب اظهار نارضایتی می کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: علت اصلی این مسئله تکیه گیاهان دارویی بر منابع طبیعی است، گیاهان داروئی از منابع طبیعی و عرصه های ملی تولید می شوند و طبیعتاً اسانس مورد نظر و ماده موثر در طول سنوات مختلف تغییر پیدا می کند.

وی گفت: برای حل این معضل در مرحله اول باید به طرف زراعی سازی گیاهان دارویی پیش رویم و در مرحله بعد کشت گیاهان دارویی باید براساس کشاورزی قراردادی انجام شود تا هم کشاورزان و هم فرآوری کنندگان این محصولات با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ بیش از۳ هزار و ۵۲۳ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که ۱۸ هزار و ۷۲۱ تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

وی گفت: از این میزان کشت، یک هزار و ۴۴۷ هکتار به کاشت گل محمدی با تولید چهار هزار و ۵۳۴ تن محصول و متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار، ۳۳۴ هکتار به کاشت زعفران با تولید یک هزار و ۵۲۴ کیلو محصول و متوسط عملکرد ۴.۶ کیلوگرم در هکتار و یک هزار و ۷۴۲ هکتار از انواع مختلف گیاهان دارویی با چهارده هزار و ۱۸۶ تن محصول و هشت هزار و ۴۰۰ کیلوگرم متوسط عملکرد در هر هکتار را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۲۰۴ هکتار گیاهان دارویی با تولید ۸۱۶ تن و گل محمدی در سطح ۱۴۲ هکتار و زعفران در سطح ۳۷ هکتار توسعه یافته است، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با داشتن ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی یکی از غنی ترین استانها در سطح کشور می باشد که این میزان در حدود ۲۵درصد گونه های شناسایی شده استان است.

کد خبر: ۵۰٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha