۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
بازار سیاه روغن؛ مازندران در آرزوی سیلوی روغن
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار سیاه روغن؛ مازندران در آرزوی سیلوی روغن

آمل- این روزها روغن در بازار مازندران کمیاب شده و مراجعه و گلایه مکرر شهروندان ناشی از کمبود این محصول استراتژیک در بازار است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود و گرانی روغن طی هفته های اخیر به بازار سیاه این محصول دامن زده و این اوضاع در زیرسایه ضعف نظارت و بی تدبیری مشکلات را مضاعف کرده است.

بررسی های میدانی خبرنگاران بازار نشان می دهد که روغن جامد پنج کیلویی تا نرخ ۱۲۵ هزار تومان خرید فروش می شود، از سوی دیگر فروشندگان به ازای خرید روغن سعی می کنند محصولات دیگری نظیر آدامس، تاید لباس شویی و کیسه های زباله را همراه آن به فروش برسانند.

یک شهروند آملی می گوید: یک روغن یک کیلو و ۳۰۰ گرمی را به قیمت ۱۷ هزار تومان تهیه کردم و در کنار آن فروشنده اصرار به فروش و عرضه یک بسته آدامس شش هزار تومانی نیز به همراه روغن را داشت.

مردم از ضعف نظارت گلایه دارند
محمدی با اظهار اینکه کمبود و گرانی روغن طی روزهای اخیر در فروشگاه های آمل مضاعف شده است، نبود نظارت را عامل ایجاد بازار سیاه این محصول ذکر کرد.

رمضانی یک فروشگاه دار آملی نیز با عنوان اینکه روغن مایع و نباتی در روزهای اخیر کمیاب شده است، به خبرنگار بازار گفت: بنکداران به ازای عرضه هر کارتن روغن، یک کارتن کیسه زباله یا تاید و یا آدامس را عرضه می کنند و از فروشگاه داران می خواهند تا آن را بخرند و در غیراین صورت از فروش روغن خودداری می کنند.

وی ادامه داد: هر ۱۰ بسته کیسه پلاستیک زباله ۱۱۰ هزار تومان و تاید ۱۳۲ هزار تومان قیمت دارد درحالی که قیمت روغن از ۸۱۰ گرمی تا سه کیلویی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی با اظهار اینکه محصولاتی مانند روغن جامع و مایع در فروشگاه ها کمیاب شده است، افزود: در صورت وجود نیز به هر متقاضی یک عدد بیشتر داده نمی شود.

حسن اصغرزاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندارن نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شرایط حساس کرونایی، اولویت اول همکاران و بازرسان این است که نظارت در حوزه رعایت موازین بهداشتی را بین اصناف مورد تاکید بیشتری قرار دهند، گفت:همچنین در حوزه های حساس تر نظارت ها متمرکز شده است.

وی با عنوان اینکه حفظ جان مردم از اولویت برخوردار است، به مسئله بازار و قیمت اجناس اشاره کرد و گفت: بازرسان رصد بازار را به صورت مرتب انجام می دهند و وظیفه این است که فاکتورهای خرید و فروش را مقایسه کنند و در صورت تفاوت فاحش برخوردهای قانونی صورت گیرد.

اصغرزاده کمبود مواد اولین در برخی کارخانجات روغن نباتی را دلیل کمبود روغن بیان کرد و گفت: این مشکل به دستگاه های متولی گزارش شده است.

معاون سازمان صمت مازندران گفت: درحال حاضر مقادیر زیادی روغن خام در اختیار کارخانجات قرار گرفته است و دو محموله در مجموع به حجم ۳۰ هزار تن از طریق شرکت بازرگانی ایران بین کارخانه ها در حال توزیع است.

درحال حاضر مقادیر زیادی روغن خام در اختیار کارخانجات قرار گرفته است و دو محموله در مجموع به حجم ۳۰ هزار تن از طریق شرکت بازرگانی ایران بین کارخانه ها در حال توزیع است

وی با بیان اینکه قیمت دارای روغن مصوب است و باید قیمت درج شده به عنوان فصل الخطاب قیمتی مدنظر قرار گیرد، گفت: هیچ واحدی حق ندارد به قیمت بالاتر از نرخ مصوب آن را عرضه کند.

اصغرزاده از مردم خواست تا تخلف ها را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند، گفت: قیمت روغن نباتی روی همه بسته ها با برندها درج می شود و آن قیمت مبنای نظارت مردم خواهد بود.

معاون بازرسی سازمان صمت گفت: کالاهایی که قیمت روی آن درج نشده، بازرسان باید فاکتورهای خرید را مطالبه کنند و آن را با قمیت فروش تطبیق دهند و هر خریداری محصولی را به نرخ بالاتر از قیمت تعیین شده، کالایی را خریداری کرد می تواند گزارش تخلف را از طریق سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

اصغرزاده همچنین از شناسایی یک واحد متخلف صنفی که اقدام به احتکار هزار و ۶۰۰ بسته روغن نباتی کرده بود، خبر داد و گفت: پرونده این واحد در دست بررسی و رسیدگی است.

سازمان صمت مازندران از شهروندان و هم استانی ها خواست تا مشکل مربوط به گرانی و کمبود اقلام اساسی از جمله روغن نباتی را به سازمان صمت و سامانه های ارتباطی اعلام کنند.

مازندران نیازمند سیلوی روغن
درحالی مازندران با کمبود روغن مواجه شده که به تاکید متولیان غله و خدمات بازرگانی ساخت سیلوی ۵۰ هزار تنی برای ذخیره روغن خام در استان نیازمند است تا نسبت به تامین و ذخیره سازی این کالای استراتژیک اقدام کند.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به واردات ۹۰ هزار تن روغن خام طی سال گذشته در استان گفت: این واردات در حالی است که ظرفیت ذخیره سازی و سیلوی دولتی در این بخش نداریم و باید به این مسئله توجه کنیم و اکنون شاهد انحصار روغن در جنوب کشور هستیم.

وفایی نژاد گفت: انتظار ما از دولت این است که حتی یک واحد ۵۰ هزار تنی روغن در استان ایجاد تا نیازهای این بخش را تامین کنیم و برای اجرای این طرح زمین مدنظر تهیه شده است.

در روزهای بازار سیاه روغن، تشدید نهادی های بازرسی بر بازار روغن در مازندران بیشتر شده است و بیش از ۳۲ تن روغن نباتی با همکاری اداره صمت در بابل کشف و ضبط شد و این واحد کسبی متخلف پلمب شد.

کد خبر: ۵۰٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha