۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
خط فقر جزء آمارهای تولیدی مرکز آمار ایران نیست
رئیس مرکز آمار ایران:

خط فقر جزء آمارهای تولیدی مرکز آمار ایران نیست

حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران گفت: باورپذیر نبودن برخی آمارها برای مردم به دلیل نوسانات بالای شاخص ‌های اقتصادی در جامعه است.

به گزارش بازار، «جواد حسین زاده» افزود: وقتی نوسانات شاخص های اقتصادی بیشتر می شود این موضوع محل پرسش بیشتر و بغرنج تر می شود.

وی اظهارداشت: یکی از دلائلی که آمارها بعضا شکاف باورپذیری در آن ها بیشتر می شود همین نوسانات اقتصادی است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: شاخص های که در مرکز آمار ایران و همینطور مراکز آماری جهان تولید و منتشر می شود از جنس میانگین است.

وی در ادامه افزود: شاخص های میانگین در کنار شاخص های پراکندگی به نوعی معنی پیدا می کنند.

حسین زاده اظهارداشت: تورم تولیدی از شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی به دست می‌آید و با احساس و ادراک عمومی متفاوت است و این موضوع تنها مختص کشور ایران نیست.

وی ادامه داد: این شاخص ها، شاخص های میانگین هستند و این ویژگی‌را دارند که هرچقدر نوسانات زیاد باشد میزان باورپذیری آن کمتر است.

رئیس مرکز آمار ایران ضمن اشاره به اینکه شاخص میانگین به دلیل نوسانات و تغییرات زیاد قیمت های کالاها و خدمات برای مردم کمتر قابل ادراک و احساس است، تصریح کرد: در کنار اعلام میانگین از شاخص های آماری جزیی تر هم در اعلام انتشار آمارها بهره گیری شده تا ابهامات و مجهولات ذهنی مردم نسبت به اعداد و ارقام اعلامی و منتشر شده از سوی مرکز آمار برطرف شود.

وی همچنین اظهارداشت: ضرورت دارد رسانه ها برای برطرف کردن ذهنیت های منفی افکار عمومی جامعه در خصوص آمارها و شاخص های مختلف تولید شده و همینطور برای باورپذیر تر کردن، تسهیل فهم و درک عمومی نسبت به آمارهای رسمی منتشره به این مرکز یاری رسانند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نظام آماری قاطبه کشورهای دنیا به خصوص ایران نیمه متمرکز است.

وی افزود: در این نظام وظیفه تولید آمارهای رسمی کشور متناسب با وظایف قانونی در بین دستگاه های اجرایی مختلف توزیع شده و در نتیجه سازمان ملی آمار به تنهایی وظیفه تولید تمام آمارهای رسمی کشور را بر عهده ندارد.

حسین زاده بیان داشت: نظام های آماری غیر متمرکز در کشورهای مختلف جهان بر اساس درجه عدم تمرکز، حالت های مختلفی دارند.

وی ادامه داد: نظام ملی آماری ایران نیز در این گروه قرار دارد و برای توصیف آن با توجه به وظایف و مسئولیت های قانونی مرکز آمار ایران و قانون مرجعیت آماری از واژه «نیمه متمرکز» استفاده می شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در این نظام تمام دستگاه های اجرایی در تولید آمار رسمی کشور سهیم هستند و این موضوع، مبنای نظام نیمه متمرکز تولید آمارهای رسمی کشور را تشکیل می دهد.

وی افزود: طبق قانون تولید و انتشار نرخ تورم و رشد اقتصادی از وظایف اصلی مرکز آمار ایران است.

حسین زاده اظهارداشت: عدد خط فقر را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اعلام کند به عبارتی خط فقر جزء آمارهای تولیدی مرکز آمار ایران نیست.

وی ادامه داد: مرکز آمار مسئول تهیه و تولید شاخص های آماری است و در سال جاری بر اساس تقویم انتشاراتی، خوشبختانه با هیچ گونه وقفه ای در انتشار مواجه نشده است.

رئیس مرکز آمار ایران یادآورشد: جا دارد از آمارگیران عزیز و دست اندرکاران تولید آمارهای رسمی کشور تشکر و قدردانی ویژه شود چرا که در این شرایط سخت همه گیری ویروس کرونا با روحیه ایثار سعی کردند دست دولت و حاکمیت از آمارهای مورد نیاز برای تصمیم گیری و سیاست گذاری خالی نماند.

کد خبر: ۵۰٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha