۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
قیمت جدیدترین محصول اپل به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد؟
فروش آیفون ۱۲ در بازار ایران البته بدون گارانتی و ریجستری 

قیمت جدیدترین محصول اپل به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد؟

با وجود اینکه تنها چند روز از فروش آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو در فروشگاه رسمی اپل در کشورهای مختلف می‌گذرد، فعالین بازار می‌گویند جدیدترین محصول اپل در بازار ایران هم موجود بوده و در حال عرضه است. هم اکنون آیفون ۱۲ پرو ۱۲۸ به قیمت ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود اما هنوز نه از گارانتی خبری هست و نه ریجستری.

بازار؛  گروه فناوری اطلاعات: تب خرید جدیدترین محصول اپل در بازار جهانی هنوز فروکش نکرده و اخبار متعددی از صف‌های طولانی برای خرید آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو منتشر می‌شود. البته خرید و فروش آیفون ۱۲ تنها محدود به کشورهای دیگر نیست.  آنگونه که فعالان بازار می‌گویند در ایران هم هستند کسانی که برای اینکه در فهرست اولین دارندگان گوشی قرار بگیرند، حاضرند ریسک نبود گارانتی و ریجیستر نشدن جدیدترین گوشی دنیا را به جان بخرند.  

یکی از فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات آیفون در اینباره به بازار می‌گوید: در حال حاضر آیفون ۱۲ پرو ۱۲۸ به قیمت ۵۵ میلیون تومان و آیفون ۱۲ معمولی حدود ۴۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. البته این گوشی گارانتی نداشته و هنوز تکلیف ریجستری آن هم مشخص نشده است.

او همچنین ادامه می‌دهد: خرید این گوشی ریسک بالایی دارد و اگر سازمان تنظیم مقررات حاضر به ریسجتری آن نشود، خریداران آن تنها می‌توانند به مدت یک ماه از این گوشی استفاده کند و بعد از آن امکان استفاده از آن در بازار ایران وجود ندارد.  

فروش آیفون ۱۲ در ایران هم زمان با بازار جهانی 
اپل هیچ فروشگاه رسمی در بازار ایران ندارد و عمده محصولات این برند آمریکایی به صورت مسافری وارد بازار ایران می‌شود. با وجود اینکه تنها چند روز از فروش رسمی گوشی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو در بازارهای جهانی بیشتر نگذشته است، این محصول جدید در واحدهای صنفی داخل کشور هم در حال عرضه است.

فرزاد یزدان کاشانی فعال بازار موبایل و کارشناس حوزه ICT در اینباره می‌گوید: در حراج اولیه ای که گذاشته می‌شود برخی از تجار مثل قدیم در صف پیش فروش بوده و بعد از خرید محصول آن را به سرعت وارد کشور می‌کنند.  

اختلاف ۳۰ میلیون تومانی اپل در بازار ایران و جهان 
بر اساس آنچه اعلام شده طرفداران این برند در خارج از ایران، برای خرید انواع مدل‌های این محصول، باید حداقل ۶۹۹ و حداکثر ۱۴۴۹ دلار بپردازند. در واقع اگر متوسط بهای دلار حدود ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت که قیمت آیفون ۱۲ در بازار ایران باید ح بین ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. البته آنگونه که کاشانی فعال بازار موبایل به بازار می‌گوید : قیمت گوشی در ایران معادل قیمت جهانی به اضافه ۲۵ درصد است. این ۲۵ مربوط به عوارض گمرکی و هزینه‌های ریجستری و البته سود خرده فروشی است.  

حتی با فرض در نظر گرفتن این سود نباید قیمت گوشی گران تر از ۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد. این در حالی است که یکی از فروشگاه‌های عرضه کننده گوشی‌های اپل می‌گوید : در صورتی که این گوشی‌ها مشمول ریسجتری و گارانتی شوند، حداقل قیمت آیفون ۱۲ پرو در بازار به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. با این اوصاف می‌توان گفت که قیمت جدیدترین محصول اپل در ایران حدود ۳۰ میلیون تومان گران تر از بازار جهانی خواهد بود.  

البته کارشناس بازار آی سی تی بر این باور است که اختلاف قیمت گوشی در ایران و بازار جهانی ناشی از عوارض و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. قانون ۷ درصد سود خرده فروشی برای گوشی‌های موبایل در نظر گرفته اما در برخی از برندها این سود خیلی کمتر از این حرف‌ها بوده و مغازه دار حاضر است که محصول خودد را با ۱۰۰ هزار تومان سود به مصرف کننده عرضه کنند.  

او با اشاره به اینکه محصول جدید اپل مشتری لاکچری خودش را دارد، تاکید می‌کند: قیمت گذاری محصولاتی همچون آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو از هیچ فرمول مشخصی تبعیت نمی کند و بهای آن کاملا سلیقه ای تعیین می‌شود.
در واقع کسی که می‌خواهد یکی از اولین کسانی باشد که جدیدتریین محصول اپل را در دست بگیرد، خیلی قیمت برایش مهم نیست و بیشتر به دنبال ظاهر قضیه هستند.  

او می‌گوید: طبیعی است که کسی که اولین محصول روز دنیا را وارد کشور می‌کند به دنبال کسب سود بالایی از فروش این محصول است.  

صف‌های طولانی خرید آیفون ۱۲
اما در حالی تب خرید و فروش آیفون ۱۲ هنو داغ است که انتقادهای بسیاری نسبت به کیفیت این محصول جدید اپل وارد است. یکی از افشاگران مطرح دنیای فناوری به نام «مکس وینباخ» نیز، تصاویر و ویدیوهایی از آیفون ۱۲ پرو خود را منتشر کرده که پنل پشتی آن، بدون هیچ دلیلی ترک خورده است. ریزش رنگ فریم از دیگر انتقادهای مطرح به این محصول آمریکایی است. با این وجود سایت زومیت نوشته که حتی شیوع ویروس کرونا نیز نتوانست مردم را در کشورهای مختلف، از جمله استرالیا و ژاپن، از ایستادن در صف برای خرید آیفون منصرف کند.

«مینگ-‌چی کو»، تحلیلگر معروف اپل برآورد می‌کند که حجم پیش فروش آیفون ۱۲ در حدود دو برابر بیشتر از پیش فروش آیفون ۱۱ در سال ۲۰۱۹ است. برآورد اولیه مینگ-چی‌ کو حاکی از آن است که پیش فروش آیفون ۱۲ در ۲۴ ساعت اول در حدود ۱.۷ تا ۲ میلیون دستگاه بوده است. این در حالی است که طی ۲۴ ساعت اول، پیش فروش آیفون ۱۱ در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار دستگاه بود.

کد خبر: ۵۰٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha