۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
تأثیرات بهار زودرس در تولید میوه‌های نوبرانه/ باران‌های اسیدی تأثیری در تکامل محصولات ندارند
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تشریح کرد

تأثیرات بهار زودرس در تولید میوه‌های نوبرانه/ باران‌های اسیدی تأثیری در تکامل محصولات ندارند

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: امیدواریم تدابیر به گونه‌ای باشد تا میوه های بهاری در فصل پیش رو به خوبی توزیع  شوند و مردم بتوانند از محصولات سالم که در سبد غذایی جای دارد، بهره مند شوند.

علی باقری- بازار: علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی درباره وضعیت تولید میوه‌های بهاری و اینکه توزیع این محصولات به دلیل قیمت بالا بین مردم صورت نمی‌گیرد، گفت: میوه های فصل بهار نوبرانه هستند و چندین سال می‌گذرد که تولید آن‌ها به دلیل سرمازدگی، از جمله سرمای زودرس یا دیررس متأثر از تغییرات اقلیمی با مشکل مواجه بوده است. همچنین زودرس بودن بهار موضوع مهم دیگری است که دو، سه سالی می‌شود از ماه اسفند، شرایط مانند بهار و آب و هوا گرم‌تر شده و این موضوع باعث خواهد شد تا تعدادی از درختانی که میوه های آنهابه صورت نوبرانه به مصرف می‌رسند، دچار سرمازدگی شوند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: در نتیجه استان‌هایی که سرما در آن‌ها تأثیر زیادی نگذاشته و کشاورزانی که می‌توانند با سرمازدگی و یخ‌زدگی مبارزه کنند، این امکان را خواهند داشت تا به موقع محصول خود را به بازار عرضه دارند. قیمت گران این محصولات به دلیل نوبرانه بودن است؛ همچنین بهار و گرمای زودرس باعث کمبود محصولات و در پی آن افزایش قیمت محصولات بوده است و این گرانی سبب شده که مصرف کنندگان نتوانند از میوه‌جات به اندازه‌ کافی که باید در سبد غذایی هر فردی موجود باشد، استفاده کنند.

وی افزود: صادرات میوه های نوبرانه تا کنون آنچنان بالا نبوده است ولی اگر تدابیری نظیر بسته‌بندی مناسب و توزیع به موقع محصول اندیشیده شود، می‌تواند در افزایش میزان صادرات مفید و ارزآوری خوبی داشته باشد. لذا امیدواریم تدابیر به گونه‌ای  باشد تا میوه های بهاری در فصل پیش رو به خوبی توزیع و همه بتوانند از محصولات سالم که در سبد غذایی جای دارد، بهره مند شوند.

خان‌محمدی گفت: مهم‌ترین موضوعی که در کنار سرمازدگی سلامت محصولات تولیدی را تهدید می‌کند، باقی‌مانده کودها و سموم شیمیایی است که مصرف بی‌رویه آنها با دز بالا و بدون در نظر گرفتن زمان مناسب استفاده مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند که این وضعیت نیاز به آموزش در حد وسیعی دارد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی درباره اینکه آیا آلودگی‌ هوای شهرها و کلان‌شهرهای بزرگ و باران های اسیدی ناشی از آن می‌تواند بر محصول تولیدی و کیفیت آن تأثیرگذار باشد، گفت: آن‌طور که مشخص است، این باران‌ها هرچند آلوده هستند ولی نمی‌توانند آسیب‌های ریشه‌ای برای محصول ایجاد کنند و به خاک فرو می‌روند؛ مگر زمانی که محصول تازه گل کرده و در مرحله ابتدایی رشد باشد که این احتمال نیز بسیار پایین است و این باران‌ها نمی‌توانند تهدید جدی برای سلامت به حساب آیند.

وی ادامه داد: به طور کلی باران‌های آلوده نمی‌توانند تأثیری در کیفیت محصولات ایجاد کنند و امنیت آن را با ماندگاری سموم یا فلزات سنگین درون خود به خطر بیاندازند؛ ولی اگر کشاورزان یا باغداران به دز و شیمیایی بودن کود مورد استفاده در تولید محصولات توجه نداشته باشند، ممکن است سموم باقی مانده مشکل‌ساز شوند.

کد خبر: ۵٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha