۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
معضل کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی

معضل کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی

کاظمیان، صادرکننده ممتاز کشور و کارآفرین اظهار کرد: بخش اعظمی از اتاق های بازرگانی کشور طی سال های گذشته بلایی بر سر تجارت ایران آورده اند که حالا شاهد این خروجی های آسیب زا هستیم. همه این اتفاق ها و نتایج امروز محصول تصمیم های اشتباه افراد به ظاهر فعال بخش خصوصی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، این روزها همه از صادرکنندگانی صحبت می کنند که ارز خود را به کشور بازنگردانده اند و اکثرا نیز از کارت های اجاره ای استفاده کرده اند و در واقع صادرکننده فعال و واقعی نبوده اند. برهمین اساس انتقادها نسبت به رتبه بندی کارت های بازرگانی و اهلیت سنجی تاجران نیز شدت گرفت. واقعیت امر این است که به دلیل همین خلاءهای قانونی ناشی از عدم رتبه‌بندی صادرکنندگان و عدم اهلیت‌سنجی، این افراد سوجو آزادانه فعالیت ‌می‌کنند و همچنان شاهد تخلفاتی در این زمینه هستیم که منابع ارزی را نیز هدر می دهد.

در حالی برخی کارشناسان این موضوع را بر عهده اتاق بازرگانی و غفلت آن می دانند، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران به تازگی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد: در جامعه به گونه‌ای القا شده که گویی ما در اتاق ایران نشسته‌ایم و دائما در حوزه کارت بازرگانی تخلف می‌کنیم؛ جوری القا شده که تمام مشکلات ارزی کشور زیر سر صادرکنندگان است. اتاق ایران به دنبال یافتن راه‌حلی مشترک با بانک مرکزی برای حل مشکلات ارزی کشور است.

از سوی دیگر، در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس درباره کارت های بازرگانی نیز عنوان شد: بنا بر اعتقاد برخی از کارشناسان، یکی از ایرادهای اساسی که در طرح رتبه بندی فعلی کارت های بازرگانی وجود دارد این است که برخلاف سایر کشورها مثل چین و روسیه که تعیین معیارهای طبقه بندی فعالان در قانون یا مقررات دولتی تبیین و تصریح شده، این امر در ایران به اتاق بازرگانی واگذار شده که از منظر اصول تعارض منافع و قواعد رقابتی، واجد ایراد است چرا که صرفنظر از دقت و انتخاب مناسب و درست معیارهای فوق به نوعی به بازرگانان اجازه داده شده تا معیارهای رتبه بندی و اخذ امتیازات را خودشان تعیین و سپس خودشان در اتاق بازرگانی، رتبه بندی را انجام و از طرف دولت به خودشان امتیاز اعطا کنند که این امر منجر به کژگزینی و اعطای رانت به برخی افراد خواهد شد.

در همین باره محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده ممتاز کشور و کارآفرین با اشاره به شعر چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید/ گفتا ز چه نالیم از ماست که بر ماست اظهار کرد: متاسفانه اتاق بازرگانی ما صلاحیت اعتبار سنجی صادرکنندگان را ندارد. بخش اعظمی از اتاق های بازرگانی کشور طی سال های گذشته بلایی بر سر تجارت ایران آورده اند که حالا شاهد این خروجی های آسیب زا هستیم. همه این اتفاق ها و نتایج امروز محصول تصمیم های اشتباه افراد به ظاهر فعال بخش خصوصی است.

وی گفت: طی ١٢ سال گذشته، گروهی در حاکمیت اتاق ایران، تمرکز خود را بر کسب و خلق قدرت جهت ورود «ائتلاف برای فردا» به اتاق داشتند که در این میان نیاز به رای بسیار هم وجود داشت و رای هم دست واردکنندگان بود که بخش عمده ای از تجارت ایران را به خود اختصاص داده بودند. بنابراین صدور و حمایت از کارت های بازرگانی بی هویت جهت فرارهای مالیاتی برخی واردکنندگان و به موازات ورود به صدور کارت های عضویت صرفا برای اخذ رای، در دستور کار برخی اتاق های بازرگانی قرار گرفت.

عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران تصریح کرد: منافع برخی واردکنندگان در استفاده از کارت های اجاره ای برای فرار مالیاتی در تمام سال های گذشته و در این ٣ سال استفاده آنان از رانت تخصیص ارز نیمایی و هجوم برخی صادرکنندگان به استفاده از همان کارت های اجاره ای آن هم باز به دلیل فرار از تعهدات ارزی، دولت و بانک مرکزی را با مخاطرات و سردرگمی همراه ساخت.

حاج کاظمیان در پایان، تعریف شرایط صدور کارت ها و مسیر صحیح نحوه اتخاذ کارت بازرگانی و همچنین فرهنگ سازی را از راهکار اصلی این مشکلات اعلام کرد.  

کد خبر: ۴۹٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha