۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
آغاز مجدد بررسی افزایش بهای بلیط هواپیما/ دولت مابه التفاوت رشد نرخ ارز را بدهد تا بلیط گران نشود!
گفتگو با دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی

آغاز مجدد بررسی افزایش بهای بلیط هواپیما/ دولت مابه التفاوت رشد نرخ ارز را بدهد تا بلیط گران نشود!

اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه جلسات بررسی میزان درصد افزایش بهای بلیط هواپیما مجددا میان ایرلاین ها و وزارت راه و شهرسازی آغاز شد گفت: نرخ بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضا است و دولت نباید برای قیمت بلیط ورود کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مطرح شدن افزایش بهای بلیط هواپیما از اول آبان ماه باعث شد تا در روزهای پایانی مهر ماه، ایرلاین ها و وزارت راه و شهرسازی وارد یک چالش اساسی شوند. پس از اینکه انجمن شرکتهای هواپیمایی در اواسط مهر ماه گذشته اعلام کرد که نرخ نامه جدیدی برای بلیط هواپیما تهیه شده و از اول آبان ماه اجرایی خواهد شد، از مقامات بلند پایه وزارت راه و شهرسازی تا نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم واکنش داشته و آنرا غیر قانونی توصیف کردند. سقف و کف قیمت های جدید مشخص شده است که حداقل قیمت ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲.۶ میلیون تومان و مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز است.

بر اساس نرخ نامه های جدیدی که انجمن شرکتهای هواپیمایی تهیه کرده بود قیمت سقف و کف پرواز تهران - مشهد به ترتیب یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سقف و کف پرواز تهران - شیراز در این نرخ نامه به ترتیب یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان و ۶۴۱ هزار و۴۰۰ تومان تعیین شده بود.

قیمت سقف مسیر تهران - اهواز نیز یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت کف ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان،  قیمت مسیر تهران-کیش در نرخ نامه جدید در سقف قیمتی یک میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان و کف قیمتی ۷۰۰ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.

این قیمت ها نشان می داد که بهای بلیط هواپیما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.  

اما در همان روزها و پس از اعلام این قیمت ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را تحت فشار گذاشته و اعلام کردند که این اقدام کاملا غیر قانونی بوده و باید قیمت ها به همان روال سابق باشد. وزیر راه و شهرسازی نیز با اعلام مخالفت با این رشد قیمت بلیط اعلام کرد که ایرلاین ها باید مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی و فروش بلیط تا ۶۰ درصد ظرفیت اجرا کنند. به هر سوی این نرخ نامه ها(رشد بهای بلیط هواپیما) با برگزاری چندین جلسه منتفی شد اما ظاهرا با چراغ سبزی که وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر به ایرلاین ها داده است مجددا بحث افزایش بهای بلیط هواپیما مطرح شده و این بار میزان درصد رشد مورد بحث است.

آغاز مجدد جلسات تعیین بهای بلیط هواپیما
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا ایرلاین های داخلی مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه را رعایت می کنند؟ گفت: تمام ایرلاین ها مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه را علیرغم تمام مشکلات رعایت می کنند. چرا که مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجرا است.

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا رشد قیمت بلیط هواپیما که قرار بود از اول آبان ماه اجرایی شود چندان هم خوشایند ایرلاین ها نیست و هنوز هم این موضوع ادامه دارد؟ اظهار داشت: عدم رشد قیمت بلیط هواپیما تا اطلاع ثانوی است و باید این موضوع بررسی شود. در حال حاضر جلسات بررسی افزایش قیمت بلیط در دستور کار است و باید برای آن چاره اندیشی کرد چرا که ایرلاین ها به شدت دچار ضرر مالی شده اند.  

۶۰ درصد هزینه شرکتها و ایرلاین ها ارزی است و اقلامی که شرکتها تهیه می کنند متاثر از نرخ ارز افزایش یافته پس بنابراین با این وضعیت هزینه خدمات، هزینه عوارض ناوبری و تعمیر و نگهداری هواپیما با یک رشد قیمت مواجه می شود، این موارد موجب می شود تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده هر صندلی رشد کند

اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که آنطور که از شواهد پیدا است ظاهرا رشد قیمت بلیط هواپیما تا ۳۰ درصد مورد موافقت قرار گرفته است؟ تاکید کرد: ۶۰ درصد هزینه شرکتها و ایرلاین ها ارزی است و اقلامی که شرکتها تهیه می کنند متاثر از نرخ ارز افزایش یافته پس بنابراین با این وضعیت هزینه خدمات، هزینه عوارض ناوبری و تعمیر و نگهداری هواپیما با یک رشد قیمت مواجه می شود. این موارد موجب می شود تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده هر صندلی رشد کند.  

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی ها در خصوص میزان افزایش بهای بلیط آغاز شده است تصریح کرد: بهای بلیط تابع عرضه و تقاضا است و دولت نباید در این خصوص ورود کند. اما شرکتها و ایرلاین ها در این وضعیت کرونایی علاقمند هستند تا با دولت همراهی کنند چرا که معتقد هستند قدرت مالی و توانایی مالی مردم در این وضعیت کاهش داشته است و میزان سفرها نیز در این وضعیت افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.  

بهای کنونی بلیط هواپیما و قیمت تمام شده هر صندلی با دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه و اعلام می شود در حالیکه نرخ ارز و دلار این روزها در مرز ۳۰ هزار تومان است

وی با تاکید بر اینکه ایرلاین ها به دنبال این نیستند که قیمت بلیط هواپیما را افزایش دهند خاطر نشان کرد: بهای کنونی بلیط هواپیما و قیمت تمام شده هر صندلی با دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه و اعلام می شود در حالیکه نرخ ارز و دلار این روزها در مرز ۳۰ هزار تومان است. پس این عدم رشد بهای بلیط مستلزم این است که دولت مابه التفاوت رشد نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان را به ایرلاین ها جبران و بپردازد.  

در حال حاضر هزینه تمام شده هر صندلی برای ایرلاین ها بالاتر از هزینه های کنونی است، حال اگر نمایندگان مجلس دغدغه گران نشدن بلیط هواپبما را دارند می توانند با حذف برخی عوارض بلیط هواپیما که یکی از آنها عوارض شهرداری است قیمت بلیط هواپیما را تا ۱۰ درصد کاهش دهند

اسعدی سامانی اضافه کرد: در حال حاضر هزینه تمام شده هر صندلی برای ایرلاین ها بالاتر از هزینه های کنونی است، حال اگر نمایندگان مجلس دغدغه گران نشدن بلیط هواپبما را دارند می توانند با حذف برخی عوارض بلیط هواپیما که یکی از آنها عوارض شهرداری است قیمت بلیط هواپیما را تا ۱۰ درصد کاهش دهند.  

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان خسارت و ضررهای مالی ایرلاین ها در شش ماه ابتدایی سال مشخص است چقدر است؟ گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما در دو ماه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ حدود ۴ هزار میلیارد تومان خسارت مالی داشتند.  

وی افزود: در شش ماه گذشته میزان پروازهای خارجی تا ۹۶ درصد هم کاهش داشت و این وضعیت در خصوص پروازهای داخلی حدود ۴۸ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، به نظر می رسد این موضوع رشد قیمت بلیط هواپیما، ماجرای طولانی داشته باشد و این کش و قوس حداقل تا یک ماه آینده انرژی شرکتها و ایرلاین ها را از یک سو و چالش وزارت راه و شهرسازی را در پی داشته باشد. اما هر میزان رشد قیمت بلیط در نهایت منجر به فشار بیشتر بر مسافران و در نتیجه کاهش میزان سفر با ناوگان هوایی خواهد شد.

کد خبر: ۴۹٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha