۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
کارنامه کسب‌وکارهای الکترونیکی عمومی می شود
رسیدگی ۷ روزه به شکایات کسب و کارهای اینترنتی

کارنامه کسب‌وکارهای الکترونیکی عمومی می شود

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از راه اندازی سامانه انتشار سوابق عملکرد واحدهای کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داد و گفت: در سال جاری ۲۳درصد از شکایات در مرحله مصرف‌کننده و کسب کار از طرف فروشنده کالا برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، علی رهبری در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد، عدم پاسخگویی به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی در سال جاری کاهش داشته، اظهار کرد: در سال جاری و با اعلام ثبت شکایات در نماد اعتماد کسب‌وکارها، میزان تاخیر در پاسخگویی از ۱۰۹مورد در سال گذشته به  یکمورد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ۲۳ درصد از شکایات  مصرف‌کننده  از طرف فروشنده کالا برطرف شده و ۳۷ درصد نیز از شکایات که بیشترین سهم از شکایات را به خود اختصاص داده مربوط به عدم ارائه خدمت و یا تحویل کالا بوده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه سوابق عملکرد هر کسب‌وکار را می‌توان از روز چهارشنبه (۲۴بهمن ماه ۱۳۹۸) با کلید بر روی نماد اعتماد آن‌ها مشاهده کرد، گفت: هم‌اکنون زیرساختی فراهم شده که شکایت از واحدهای کسب و کار، قابلیت ثبت از سوی مصرف‌کنندگان داشته و این شکایات برای صاحبان کسب و کار ارسال می‌شود، در ضمن مهلت زمان هفت روز برای واحدها در نظر گرفته شده تا مراحل رسیدگی به شکایات را انجام دهند.

وی افزود: در سال ۹۷ بیشترین شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی را به ثبت رساندیم و از سوی دیگر در این سال آمار رسیدگیر به شکایات افزایش چشمگیری داشته است.

رهبری خاطرنشان کرد: بر این اساس، عمده شکایات مشتریان در این پروسه مختومه خواهد شد و تقریباً شکایتی بدون پاسخ نخواهد ماند.

این مقام مسئول، تصریح کرد: کاربردهای این سامانه متعدد بوده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به عدم وجود شکایت بدون پاسخ و کاهش تأخیر در پاسخگویی به شکایات اشاره کرد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: هدف از انتشار این اطلاعات، ایجاد کیفیت در کسب‌وکارهای مجازی بوده و نه ضربه زدن به آن‌ها که امیدواریم تاثیر مثبتی در روند فعالیت آن‌ها داشته باشد.

وی بیان کرد: عملکرد کسب‌وکارها توسط مشتریان سنجیده خواهد شد لذا اگر مشتری بخواهد سوابق کسب و کار را مشاهده کند می تواند بر اساس تجربیات مشتری‌های گذشته اقدام به خرید کالای مورد نظر خود کند.

رهبری، گفت: میزان چرخش مالی کسب‌وکارهای اینترنتی برای سال ۹۷ در ماه‌های گذشته انتشار یافته و امیدواریم آمارهای سال جاری نیز در حدود ۳ماهه نخست سال آینده انتشار یابد.

همچنین در این نشست بهنام امیری سرپرست معاونت تسهیل تجارت و توسعه کاربردهای این مرکز، گفت: تعداد و ثبت شکایات در مرحله اول امتیاز منفی برای کسب و کارها در پی نخواهد داشت، اما بدون پاسخ گذاشتن و تاخیر در پاسخگویی به شکایات در سوابق عملکرد کسب و کار تاثیر منفی داشته و در کارنامه آن‌ها ثبت خواهد شد و برای عموم مردم در دسترس خواهد بود.

امیری افزود: از سال گذشته ارزیابی عملکرد و سوابق کسب‌وکارها آغاز شده و در دسترس این فعالان قرار گرفته تا بتوانند مشکلات خود را برطرف سازند که حاصل آن افزایش عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی بوده است.

وی اظهار کرد: هر کسب‌وکاری که دارای نماد اعتماد است اگر در سوابق خود بیش از ۷شکایت داشته باشد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نماد آن باطل شده و این نشان از آنها ثلب خواهد شد.

در انتهای این نشست سارا جامی مدیر پدافند غیرعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در ارتباط با سوالی مبنی بر تبعات حمله سایبری روزهای اخیر و آسیب آن به کسب‌وکارهای اینترنتی، گفت: کسب‌وکارهای اینترنتی از این حمله‌ها در امان بوده‌اند و هیچگونه آسیبی متوجه آن‌ها نبوده است و اکثر این حملات به زیرساخت‌های کلی کشور انجام گرفته است.

کد خبر: ۴٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha