۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
ترکیه در پی اکتشاف نفت در مناطق مورد مناقشه حوزه مدیترانه

ترکیه در پی اکتشاف نفت در مناطق مورد مناقشه حوزه مدیترانه

ترکیه اعلام کرد این کشور تا تاریخ چهارم نوامبر، در تلاش برای گسترش تحقیقات لرزه شناختی در یکی از مناطق مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه بوده است.

به گزارش بازار، ترکیه اعلام کرد این کشور تا تاریخ چهارم نوامبر، در تلاش برای گسترش تحقیقات لرزه شناختی در یکی از مناطق مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه بوده است. اعلام این موضوع توسط ترکیه، احتمالا باعث تشدید تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

ترکیه و یونان که هر دو از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، در خصوص حد و مرز فلات‌های قاره خود با یکدیگر دچار اختلاف شده اند و ادعاهای متناقضی را در خصوص منابع هیدروکربن در شرق مدیترانه دارند.

این اختلافات در ماه اوت و زمانی آغاز شد که ترکیه، کشتی «اروج رئیس» را به آب‌هایی ارسال کرد که مورد ادعای یونان و قبرس نیز هستند.

کشتی «اروج رئیس» به همراه دو کشتی دیگر به نام‌های «عثمان» و «چنگیز خان»، تا تاریخ چهارم نوامبر به کاوش در مناطق جنوبی جزیره رودز یونان ادامه داد. در بیانیه نیروی دریایی ترکیه که روز شنبه منتشر شد، به این موضوع اشاره شده است.
آنکارا ماه گذشته این کشتی کاوشگر را از منطقه خارج کرد تا بدین ترتیب، فضای مناسب دیپلماسی را برای نشست اتحادیه اروپا فراهم کند. در این نشست، مقامات قبرس تلاش کردند تحریم‌هایی را علیه ترکیه تصویب کنند. این کشتی کاوشگر طی ماه کنونی دوباره به منطقه قبلی اعزام شد، و بدین ترتیب واکنش خشمگینانه یونان، فرانسه و آلمان را برانگیخت.
پس از پایان این نشست، اتحادیه اروپا اعلام کرد در صورتی که ترکیه عملیات کاوش خود را در منطقه ادامه دهد، مورد مجازات قرار خواهد گرفت. آنکارا نیز در واکنش اعلام کرد این موضع گیری، باعث بدتر شدن وضعیت روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا می‌شود. ترکیه اعلام کرد عملیات اکتشاف این کشور درون فلات قاره ترکیه در حال انجام است.
کد خبر: ۴۹٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha