۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به بازار خبر داد:

کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: از کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ خبرداد.

بازار، ملیحه خورده پا: چین در سالهای گذشته همواره جزو بهترین شرکای تجاری ایران بوده و همیشه در بخش صادرات و واردات رتبه اول همکاری تجاری با ایران را به خود اختصاص داده است حتی در روزهایی که آمار از کاهش ۳۵ درصدی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حکایت دارد.

در روزگاری که حلقه تحریم های اقتصادی ایران از سوی آمریکا و متحدانش تنگ تر می شود و حتی خرید نفت ایران را ممنوع می کنند باز این چین است که هوای ایران را دارد و همچنان خریدار کالاهای صادراتی و تامین کننده کالاهای مورد نیاز ما است.

مجیدرضا حریری که ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین را به عهده دارد از کاهش ۳۵ درصدی مبادلات تجاری میان ایران و چین خبر داده و می گوید: در سال ۲۰۱۹ میلادی حجم واردات چین از ایران ۹.۵ میلیارد دلار و خرید ایران از چین ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

وی می افزاید: براساس آمار ارزش مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸، ۳۵ درصد کاهش یافته که باید ریشه این امر را در دستورالعملی که برای ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا صادر شد، جستجو کرد.

چین همچنان شریک اول تجاری

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهارمی کند: هرچند تشدید تحریم ها و صدور برخی بخشنامه ها و دستورالعملها منجر به کاهش حجم مبادلات تجاری ایران و چین شده است اما باید به  این نکته توجه داشته باشیم که همچنان چین شریک اول تجاری ما محسوب می شود.

حریری ا دامه می دهد: در حال حاضر ۲۵ درصد از سهم واردات و ۲۵ درصد از سهم صادرات ایران به چین اختصاص پیدا می کند.

این فعال اقتصادی درباره اولویت های صادراتی و وارداتی در روابط تجاری ایران و چین می گوید: صادرات پتروشیمی و مشتقات آن جزو ۱۰ قلم اولیه صادراتی ایران به چین و ماشین آلات و قطعات یدکی نیز ۱۰ قلم کالای اول وارداتی از چین به ایران را تشکیل می دهد.

 جبران زیانهای کرونا با یک ساعت اضافه کار چینی ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تاثیر شیوع بیماری کرونا بر شرایط اقتصادی چین اظهارمی کند: برای ارزیابی دقیق خسارت چین از شیوع این بیماری و زیانهای اقتصاد جهانی از این عامل زود است که قضاوت کنیم.

وی درباره تاثیر شیوع بیماری کرونا به روابط اقتصادی ایران و چین تصریح می کند: با توجه به اینکه اقتصاد ایران مبتنی بر تولید روزانه نیست بنابراین تاثیر چندانی از توقف موقت فعالیت های اقتصادی چین نمی بیند.

این فعال اقتصادی یادآور می شود که نخستین تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد ایران و دنیا در قالب کاهش قیمت نفت و فولاد خودنمایی کرده است.

حریری خاطرنشان می کند: بدون تردید کشورهایی که تولید روزانه دارند و محصولات خود را پس از تولید در انبارها نگهداری نمی کنند از این شرایط متضرر می شوند. همچنین کشورهایی که گردشگران زیادی از چین داشته اند در این بازه زمانی دچار ضرر و زیان شده اند.

رئیس اتاق  بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هنوز مشخص نیست چین چه راهکاری برای عبور از تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد این کشور دارد، می افزاید: خسارتهایی که به اقتصاد چین واردشده تا پایان سال ۲۰۲۰ با اضافه کاری روزی یک ساعت هر چینی قابل جبران است.

کد خبر: ۴٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha