۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
رکود شهرک دامپروری کجور/ دو دلی ۵۰ شرکت برای ورود به بورس
کلینیک فوریت های سرمایه گذاری ورود کند؛

رکود شهرک دامپروری کجور/ دو دلی ۵۰ شرکت برای ورود به بورس

ساری- درحالی اولین کلینیک فوریت های سرمایه گذاری در مازندران به راه افتاد که این استان با دغدغه های نظیر فرجام مبهم شهرک ۹۲ هکتاری کجور، تامین نیاز شیر کارخانه های لبنی و تردد بورسی ها برای ورود به بازار سرمایه روبرو است.

بازار؛ گروه استان ها: تشکیل اولین کلینیک شبانه روزی فوریت های سرمایه گذاری و مسائل فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی در مازندران در حالی انجام شد که این استان با چالش ها و دردهای مزمن و کهن زیادی روبرو است. از قوانین مزاحم البرز مرکزی گرفته تا شهرک دامپروری ۹۲ هکتاری که به رغم میلیارد تومان هزینه روی آن، هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

 شهرک رهاشده دامپروری و کشاورزی
سال ۸۶ بود که دولت وقت با بوق و کرنای فراوان در زمینی با وسعت ۶۰ هکتار در عرصه ۹۲ هکتاری ناحیه صنعتی فیروزکلای سفلی را کلنگ زد و این پروژه دامپروری به رغم آنکه قرار بود دو ساله به سرانجام برسد پس از گذشت ۱۴ سال رها شده است.

سعید یزدانی فرماندار نوشهر درباره بلاتکلیفی شهرک و ناحیه صنعتی کجور در گفتگو با خبرنگار بازار، مشکل دیرینه قانون البرز مرکزی را سدی فراروی اجرای طرح های توسعه عنوان می کند و می گوید: طبق این قانون تمامی مشاغل براساس درجه بندی صورت گرفته باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرک مصوب شده دامپروری کجور به رغم سال ها از ایجاد آن همچنان توسط محیط زیست به رسمیت شناخته نمی شود، ادامه داد: محیط زیست این مصوبه دولت وقت را هنوز تایید نکرده است و در صدور پروانه آن ماتنع تراشی می کند.

وی با بیان اینکه این ناحیه صنعتی ۹۲ هکتار وسعت دارد وشرکت های زیادی در آن بلاتکلیف مانده اند، افزود: قرار شد برای حل مشکل ۹۲ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی به عنوان منطقه حفاظت شده به محیط زیست واگذار کند تا ۹۲ هکتار شهرک صنعتی به منابع طبیعی برگردد و بتوانیم مسئله آن را حل کنیم.

یزدانی  گفت: باید این مسئله در کلینیک فوریت های ویژه رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری بررسی شود تا بتوانیم مشکل دیرینه ناحیه صنعتی در شهرستان که منجر به اشتغال شمار زیادی می شود، حل کنیم.

درحالی واحدهای دامپروری فعال در ناحیه صنعتی کجور نوشهر سرگردان و بلاتکلیف هستند که واحدها و صنایع لبنی مازندران سالانه به ۹۰۰ هزار تن شیر نیاز دارند و در حال حاضر بخشی از نیازها را از استان های مختلف تامین می کنند.

تولید ۷۵۰ هزار تن شیر در استان
حمید بخشی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سالانه ۷۵۰ هزار تن شیر در استان تولید می شود، افزود: این درحالی که نیاز کارخانه ها در استان بیش از این میزان است و از جاهای دیگر کسری را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع شیر تولیدی در استان ۲۵۰ هزار تن در کارخانه های لبنی و صنایع وابسته مصرف می شود، تصریح کرد: ظرفیت و نیاز کارخانه های لبنی استان به شیر ۹۰۰ هزار تن است که بقیه را از۱۶ استان کشور تامین می کنند.

وی با تاکید برایجاد و تقویت زنجیره تولید و صنایع لبنی در استان برای تامین نیازها یادآور شد: صنایع لبنی کاله فقط روزانه دو هزار تن شیر مصرف می کند از اینرو باید با حمایت دستگاه های متولی و نظارتی، واحدهای دامپروری ۱۰۰ هزار راسی را در استان شکل دهیم و دامپروری های کوچک و مدرن راتقویت کنیم.

صنایع لبنی کاله فقط روزانه دو هزار تن شیر مصرف می کند از اینرو باید با حمایت دستگاه های متولی و نظارتی، واحدهای دامپروری ۱۰۰ هزار راسی را در استان شکل دهیم و دامپروری های کوچک و مدرن راتقویت کنیم

بخشی با بیان اینکه اصلاح نژاد دام مورد تاکید همه مسئولان استان است، افزود: هر سرمایه گذاری که بخواهد در زمینه اصلاح نژاد دام سرمایه گذاری کند باید به امور دام شهرستان ها مراجعه کند.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری مازندران یادآور شد: طبق مذاکره صورت گرفته با وزارت کار مقرر شد برای واحدها و صنایع لبنی تا سقف ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات با مدت زمان ۹ ساله و تنفس سه ساله اعطاء شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه استان فرصت آزمون و خطا نداریم به راه اندازی کلینک فوریت های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: برای تسهیل در سرمایه گذاری، کارشناسان تام الاختیار در صنعت و معدن از دستگاه های مختلف حضور دارند و مسائل را بررسی و رصد می کنند.

وی با عنوان اینکه نسبت به معرفی شهرستان های موفق در بهبود کسب و کار اقدام می شود، گفت: فرمانداران براین اساس ارزیابی می شوند و باید برای تسهیل در سرمایه گذاری تلاش کرد.

بخشی حل مسائل و مشکلات فراروی سرمایه گذاری و تولید را مطالبه عموم جامعه ذکر کرد.

تردید سرمایه گذاران برای ورود به بازار گرگ و میشی بورس
مشکلات فراروی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در مازندران در حالی است که جذب منابع سرگردان در دست مردم و راهیابی و عرضه شرکت ها به بورس باید در دستور کلینیک سرمایه گذاری استان قرار گیرد. از سوی دیگر منفی شدن بازار سرمایه طی دو ماه اخیر و نوسانات آن بسیاری از سهامداران و شرکت ها را برای تداوم فعالیت و یا حضور در این بازار گرگ و میشی دچار تردید کرده است.

فرزانه عضو مجمع نمایندگان مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: مازندران از نظر منابع رتبه ششم و از نظر مصارف رتبه پنجم را دارد و باید نسبت به جذب منابع موجود نزد مردم برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.

وی با اظهار اینکه در استان ۵۰ شرکت مستعد حضور و عرضه در بورس و بازارهای پولی وجود دارد، گفت: باید برای حضور و ورود این شرکت ها به بورس برنامه ریزی شود و کلینیک ویژه باید مسائل فراروی را رفع کند.

وی شمار مردم فعال در بازار بورس استان را ۳۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: واقعیت آن است که  در کشور ما نقدینگی فراوانی وجود دارد و باید مدل و روش جذب سرمایه گذاری را عوض کنیم.

فرزانه با اشاره به مشارکت سرمایه گذاران برای احداث آزادراه ها و دیگر زیرساخت ها گفت: باید از ظرفیت منابع مردم در بخش های مختلف استفاده کنیم.

یک هفته ای از راه اندازی کلینیک فوریت های سرمایه گذاری و رفع مسائل تولیدی و اقتصادی در مازندران می گذرد و باید دید این طرح می تواند گره از مشکلات بی شمار فراروی تولید و صنعت مازندران گشاید یا خیر.

کد خبر: ۴۹٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha