۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲
شهر جدید هشتگرد میزبان مسکن اولی‌ها/ مترو نقش مهمی در شکوفایی شهر داشته است
گفتگو با مدیر عامل عمران شهر جدید هشتگرد

شهر جدید هشتگرد میزبان مسکن اولی‌ها/ مترو نقش مهمی در شکوفایی شهر داشته است

کرج- شهر جدید هشتگرد با طرح اقدام ملی مسکن و مراحل نهایی تکمیل طرح مسکن مهر چشم‌اندازی روشن را به ویژه برای مسکن اولی‌ها نوید می‌دهد.

تیلدا حسینی؛ بازار: همجواری با تهران، دسترسی به شریان اصلی ارتباطی به استان‌های شمالی و غربی کشور، آب و هوای خوب کرج به واسطه باغشهر بودن آن و خدمات خوب و ارزانتری که نسبت به پایتخت داشت، سبب شد کم کم کرج به عنوان شهری مهاجرپذیر میزبان سرریز جمعیت تهران و شهرهای همجوار شود. این میزبانی و میهمان نوازی تا بدانجا پیش رفت که کرج به عنوان قلب البرز طی سالهای بعد توان گنجایش آن حجم جمعیت را از دست داد و مردم تهران و کرج که به نوعی به دلیل شغلی به پایتخت وابسته بودند، به شهرهای اقماری کرج از جمله ماهدشت و محمدشهر و حتی شهرستان‌های البرز از جمله فردیس و ساوجبلاغ و دیگر مناطق استان کوچ کنند.

مطمئنا آنچه در این مهاجرت بیشتر مورد توجه ساکنان این شهرها قرار گرفت، آب و هوای مناسب؛ ترافیک کمتر، قیمت مسکن پایین‌تر و شرایط جمعیتی بهتر بود. همه این عوامل دست به دست هم داد تا امروزه یکی از این شهرها که ۲۹ سال پیش کلنگ آن زده شده بود، مورد استقبال بیشتری قرار گیرد «شهر جدید هشتگرد»

«شهر جدید هشتگرد» به خاطر نوساز بودن مسکن، رعایت اصول شهرسازی مدرن، نزدیکی به کرج و تهران و خوش آب و هوا بودن بستر بسیار مناسبی برای حضور افرادی شده که از یکسو به دلیل وابستگی شغلی به کرج و تهران تمایل داشتند در شهری مناسبت‌تر اما همجوار شهر قبلی سکنی کنند و از دیگر سو خسته از اجاره‌نشینی در وانفسای گرانیِ مسکن دنبال سرپناهی از آن خود بودند و البته این تمایل با توسعه زیرساختها از جمله راه اندازی قطار شهری افزایش یافت.

اکنون شهر جدید هشتگرد از استقبال خوبی بین شهروندان برخوردار است و با طرح اقدام ملی مسکن و مراحل نهایی تکمیل طرح مسکن مهر چشم‌اندازی روشن را به ویژه برای مسکن اولی‌ها نوید می‌دهد.

روز پنجشنبه اول آبانماه سال جاری ساخت ۶۹ هزار واحد مسکونی  در »طرح اقدام ملی مسکن کشور» به میزبانی شهرهای جدید از جمله هشتگرد کلید خورد. در این آئین که با حضور «پروانه اصلانی»، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و با پیام ویدئو کنفرانسی ریاست جمهوری برگزار شد، ساخت ۱۲ هزار و۹۶ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرجدید هشتگرد استان البرز آغاز شد.

برای ساخت این ۱۲ هزار و ۹۶ واحد، زمینی به مساحت ۹۰۴ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است و در چهار قالب فروش اقساطی، تفاهم‌نامه، مشارکت و واگذاری با تعهد ساخت، اجرایی خواهد شد تا فرهنگیان‌، خانواده معظم شهدا، کارکنان ادارات، نیروی انتظامی و کارگران از آن بهره‌مند شوند. در حاشیه این آئین گفت‌وگویی با «مسعود حق لطفی» مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد داشتیم. مسعود حق لطفی، بیش از هشت سال معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین و مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بوده است.

وی از دی ماه سال ۹۸ به عنوان مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد فعالیت خود را در استان البرز آغاز کار کرده است گفت‌وگو بازار با وی در پی می‌آید:

*در مورد اجرای طرح ملی اقدام مسکن در شهر جدید هشتگرد توضیح دهید
در طرح ملی اقدام مسکن دولت برای مجموع ۲۰۰ هزار نفر برای کل کشور پیش‌بینی جمعیت کرده که ده و نیم درصد آن معادل۲۱ هزار واحد برای شهر جدید هشتگرد پیش‌بینی شده است. طی مدتی مشخص متقاضیان در سامانه‌ مرتبط ثبت نام کردند و به تدریج در حال مراجعه و واریز پول برای آغاز ساخت و ساز هستند.

در راستای طرح اقدام‌ملی مسکن به جز این ۲۱ هزار واحد مسکونی، حدود شش هزار و ۶۰۰ واحد طی تفاهم‌نامه با مجموعه وزارت دفاع، دو هزار واحد با مجموعه آموزش و پرورش و ۶۰۰ واحد هم با مجموعه بنیاد شهید منعقد شده است.

مجموعا ۱۲ هزار واحد را برای این آیین کلنگ زنی آماده کردیم و به تدریج با درخواست‌های مردمی که از طریق سامانه برای ما ارسال می‌شود، مقدمات و شرایط اجرایی این پروژه ها را فراهم می‌کنیم.

*اتمام این طرح چه قدر طول می کشد؟
برای این طرح یک برنامه ۳۰ ماهه در نظر گرفته شده است. یک بازه زمانی ۶ ماهه برای طراحی و صدور پروانه و یک بازه زمانی ۲۴ ماهه نیز برای احداث آن تعیین شده است.

*به نظر شما چه قدر زمان نیاز است تا به آستانه جمعیتی ۵۳۰ هزار نفره ‌که از ابتدا برای آن در نظر گرفته شد، دست یافت؟
مسلما ما یک پیش‌بینی جمعیتی در جهت تکمیل ظرفیت شهر داشتیم. تا امروز که ۲۹ سال از شکل‌گیری اولیه این شهر گذشته نزدیک به ۸۰ هزار نفر در آن ساکن شدند. البته با رفع بسیاری از کمبودها از جمله شبکه معابر، زیرساخت‌ها اعم از زیربنایی و روبنایی، تامین آب شرب و حق‌آبه‌ای که از سد طالقان برای این شهر تخصیص داده شد، شاهد رشد و شکوفایی شهر خواهیم بود.

به ویژه با رفع مهمترین موضوع شهر جدید که حمل و نقل عمومی بود، دغدغه رفت و آمد به کرج و هشتگرد با احداث و تکمیل مترو برطرف شد. با افتتاح مترو زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی این شهر فراهم شد که در رشد و شکوفایی شهر نقش مهمی ایفاء می‌کند.

امیدواریم طی یک فرایند ۵ تا ۱۰ ساله حتی زودتر به آستانه جمعیتی مورد نظر برسیم. با گران شدن زمین و ملک در کرج و تهران، آب و هوای خوب شهر جدید هشتگرد و برنامه‌هایی که شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انجام داده از جمله برنامه‌ریزی برای اتمام عملیات آماده سازی فازهای ۴ و ۷، تکمیل واحدهای روبنایی، ارائه مشوق‌هایی برای مشارکت مردم در ساخت مکان‌های تجاری و سایر کارهایی که در برنامه‌های زیربنایی و روبنایی انجام شده امید داریم که به اهداف پیش‌بینی شده برسیم چون بر این باوریم این شهر پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد.

*به مترو اشاره کردید، وضعیت مترو شهر جدید هشتگرد الان چگونه است؟
مترو شهر جدید هشتگرد با ۶ رام قطار و با سرمایه گذاری اولیه حدود هزار میلیارد تومان در سال های ۹۰ تا ۹۸ تکمیل و در دی ماه ۹۸ افتتاح شد تا ظرفیت بسیار مناسبی از حمل و نقل ریلی ارزان و سریع را برای شهروندان فراهم کند. شرکت عمران بلافاصله بعد از افتتاح مترو، تکمیل و افزایش ناوگان و ظرفیت آن را در دستور کار قرار داد. اکنون تعداد ناوگان آن از ۶ به ۱۴ رام رسیده‌ است.

طبق برنامه‌ای منظم که از ۶ صبح پیش‌بینی شده قطار با سرعت مناسب طی سفری به ایستگاه های گلشهر و صادقیه و از آنجا به شهر تهران دسترسی دارد. مسافران با توجه به ترافیک سنگین تهران به راحتی قادر هستند از طریق مترو به کرج و هشتگرد و بالعکس دسترسی آسانی داشته باشند.

*یکی از چالشهایی که شهرهای جدید با آن روبرو هستند، هویت شهری است. این که مردم دغدغه و عِرق شهری داشته باشند و در مشارکتهای عمومی نقش آفرینی کنند.در مورد برندسازی شهر و هویت بخشی آن چه اقدامی انجام شده است؟
شهر جدید هشتگرد سابقه طولانی ندارد و مانند بسیاری از شهرها قدمت چند صد ساله ندارد. این شهر حداکثر ۲۹ ساله است، افرادی هم که در این شهر ساکن شدند از طیف‌های مختلف قومی هستند. اولین کاری که انجام شده انتخاب نام و برند شهر بود که کارهای اولیه آن انجام شده و به مراجع ذیصلاح هم ابلاغ شده است‌ و در دست بررسی است که پیشنهاد اولیه «مهستان» بواسطه مه صبحگاهی شهر بوده که احتمالا مواردی از جمله «پارسینا» در دست بررسی است.

ما عنوان «میزبان مهربان» را برای برند شهر در نظر گرفتیم و معتقدیم جهت این میزبانی باید شرایط میزبانی هم در نظر گرفته شود. در این راستا زیرساختها و عملیات روبنایی را به جد دنبال می کنیم تا شرایط این میزبانی فراهم شود. در کنار آن مشاور اجتماعی و عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ضمن بسترسازی در فعالیتهای اجتماعی، زمینه افزایش حضور شهروندان را فراهم کرده و بر افزایش مشارکت عمومی آنان در فعالیتهای شهری گام نهاده است که امیدواریم در کنار برنامه‌های فیزیکی شهر ، اقدامات اجتماعی و فرهنگی شهر نیز رشد و ارتقاء یابد و ترکیب این دو مجموعه باعث جذب و سکنی و مشارکت بیشتر مردم شود.

کد خبر: ۴۹٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha