۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
برداشت شبانه مرکبات به طمع صادرات/ سرنوشت کیوی در انتظار پرتقال
بازار گزارش می‌دهد؛

برداشت شبانه مرکبات به طمع صادرات/ سرنوشت کیوی در انتظار پرتقال

ساری- برداشت شبانه و مخفیانه مرکبات از باغات در برخی مناطق مازندران درحالی صورت می گیرد که رنگ افزایی و سبزدایی به بازارهای داخلی و خارجی آن ضربه زده است.

بازار؛ گروه استان ها: پاییز فصل برداشت میوه های باغی در مازندران است اما برداشت نوبرانه و زودهنگام محصولات از اواخر تابستان تاکنون تیشه به ریشه بازار این محصول زده است.

رنگ افزایی و صادرات مرکبات نارس و کیوی طی سال های گذشته بازارهای صادراتی مازندران را به چالش کشید و در برخی مواقع محموله های صادرات به مقصد برگردانه شده است این درحالی که به تاکید کارشناسان و فعالان کشاورزی و اقتصادی، نیمه آبان به بعد زمان مناسب برداشت مرکبات و آذرماه نیز فصل مناسبی برای صادرات این محصولات است.

امسال پیش بینی می شود بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات از باغات استان برداشت شود، از اینرو برنامه ریزی برای صادرات آن از مدت ها قبل در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. طی سال های قبل برداشت زودهنگام و صادرات کیوی سبب از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی شد و اکنون نیز بیم آن می رود که پرتقال و مرکبات استان به چنین سرنوشتی مواجه شود.

 طی سال های قبل برداشت زودهنگام و صادرات کیوی سبب از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی شد و اکنون نیز بیم آن می رود که پرتقال و مرکبات استان به چنین سرنوشتی مواجه شود

طی سال قبل بیش از ۱۸۰ هزار تن مرکبات و ۶۶ هزار تن کیوی از مازندران صادر شد که بیشتر این محصولات از گمرک سایر استان ها روانه بازارهای خارجی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میوه مرکبات باید برداشت و صادرات باید رسیده شود، گفت: رنگ زدایی و سبزدایی مرکبات از تهدیدهای فراروی به شمار می رود.

عزیزاله شهیدی فر گفت:نسبت قند به اسید موجود در پرتقال باید به میزان معمول که ۶.۲ دهم است باید برسد و برخی مواقع شاهد برداشت زودهنگام هستیم در صورتی که قند آن به ۵ نیز نرسیده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود میزان صادرات مرکبات در استان طی سال جاری نسبت به قبل دو برابر شود از کشاورزان خواست از تعجیل در برداشت محصولات پرهیز کنند.

آذرماه زمان مناسب صادرات است
صادرات مرکبات نیز دغدغه فعالان بخش کشاورزی و اقتصادی در مازندران به شمار می رود و به تاکید صاحبنظران از آذرماه به بعد موعد مناسبی برای حضور در بازارهای خارجی است.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خدمحوری و شخصی نگری در صادرات به ضرر استان است، گفت: برای اینکه در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به کفیت محصولات تولیدی توجه کنیم.

وی با اظهار اینکه اتاق بازرگانی سال قبل از ورود کیوی های نارس به بازارهای صادراتی جلوگیری کرد، ادامه داد: از صدور میوه های نارس برای کسب منفعت شخصی باید جلوگیری کنیم زیرا به بازارهای صادراتی لطمه می زند.

وی رنگ افزایی و سبزدایی را از جمله مشکلات فراروی بیان کرد و گفت: باید استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهیم و نباید کیفیت را فدای منعفت شخصی کرد.

عبدالله مهاجر با اظهار اینکه در حال حاضر بسیاری از محصولات استان از دیگر گمرکات واستان ها صادر می شود، گفت: سال گذشته بخش کمی از محصول با نام مازندران و از گمرکات استان صادر شده است.

طی سال های قبل از آذرماه نسبت به صادرات اقدام می شد و ضرورتی ندارد با برداشت زودهنگام نام مازندران و مرکبات را به چالش بکشند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران زمان مناسب برای صادرات محصولات را از آذرماه ذکر کرد و گفت: طی سال های قبل از آذرماه نسبت به صادرات اقدام می شد و ضرورتی ندارد با برداشت زودهنگام نام مازندران و مرکبات را به چالش بکشند.

در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز با تاکید براینکه باید جلوی صادرات زودهنگام مرکبات را گرفت، افزود: برداشت به موقع و به هنگام سبب داشتن صادرات خوبی می شود.

وی افزود: پرتقال و کیوی را باید در زمان مناسب به بازارهای صادراتی عرضه کنیم و در صورت نیاز باید جلوی صادرات زودهنگام مرکبات را همانند کیوی گرفت.

وی یادآور شد: زمانی که محصول می رسد طعم و شیرنی را به دست می آورد و مشتری پسند است از اینرو باید جلوی برداشت و صادرات زودهنگام را گرفت.

تدوین برنامه صادراتی
مهدی گلچوب مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید برجلوگیری از برداشت و صادرات زودهنگام با اشاره به تدوین و تهیه برنامه فرابخشی جهش صادرات در مازندران اظهار داشت: توسعه صادرات و بازاریابی محصولات از اهداف این برنامه صادراتی است.

وی با بیان اینکه دو موضوع در صادرات را پیگیری می کنیم، افزایش صادرات از گمرکات استان را از جمله اهداف بیان کرد و گفت: همچنین افزایش صادرات محصولات استان دیگر برنامه است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اظهار اینکه در قالب برنامه دوم، افزایش صادرات محصولات استان حتی از دیگر گمرکات نیز پیگیری می شود، یادآور شد: در قالب تدوین برنامه صادراتی طی سال گذشته شاهد افزایش صادرات مرکبات و کیوی در استان بودیم.

گلچوب همچنین درباره عدم تحقق برنامه صادراتی استان طی سال گذشته اظهار داشت: تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده کار را برای نقل و انتقال ارز سخت و مشکل کرده است و از سوی دیگر بروز کرونا نیز مشکلات را دامن زده است.

وی، بحث انتقال ارز را مسئله سراسری بیان کرد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه های صادراتی شاهد افزایش ارزآوری برای استان باشیم.

طبق آمار طی نیمه اول سال جاری بیش از ۳۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از استان صادر شده است و بی شک برنامه صادرات مازندران در نیمه دوم با ورود مرکبات به بازار افزایش می یابد، از اینرو باید با پرهیز از صادرات میوه های نارس برای تداوم حضور در بازارهای جهانی برنامه ریزی کرد.

کد خبر: ۴۹٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha