۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کاهش ۲۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی همدان/ از افزایش قیمت دلار تا پیمان سپاری ارزی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

کاهش ۲۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی همدان/ از افزایش قیمت دلار تا پیمان سپاری ارزی

همدان- محدودیت‌های صادراتی، تعهد پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان، تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا از عوامل موثر در کاهش صادرات کالاهای بخش کشاورزی استان همدان است به گونه ای که شاهد کاهش ۲۹.۱ درصدی وزن صادرات کالاهای بخش کشاورزی از استان همدان هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان از استان‌های مطرح در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و تولید سالانه رقمی حدود ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در شهرستان‌های این استان گویای آن است که در تولید برخی محصولات حرف برای گفتن دارد.

این استان به ضرس قاطع یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور است که نه تنها در حال حاضر نقش تعیین کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی دارد، بلکه باتوجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه نقشی بی‌بدیل در توسعه آینده کشاورزی کشور خواهد داشت.

می‌توانیم در حوزه مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید از ظرفیت و قابلیت بخش کشاورزی استفاده کنیم چراکه بخش قابل توجهی از ۲۴ بند محور اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش کشاورزی است

گذشته از ظرفیت‌های استان همدان در بخش تولید محصولات کشاورزی بر این باور هستیم که ظرفیت‌های بالقوه این بخش بسیار بالا است و می‌توانیم در حوزه مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید از ظرفیت و قابلیت بخش کشاورزی استفاده کنیم چراکه بخش قابل توجهی از ۲۴ بند محور اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش کشاورزی است.

همین موارد مورد تاکید قرار می‌دهد که ارتقای بهره وری اقتصادی در بخش کشاورزی را جدی بگیریم و بر همین اساس باید مسئولان با ایجاد بستری مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش به اقتصاد همدان در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان همدان ما را بر آن داشت تا در همین زمینه گفتگویی با مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان انجام دهیم که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

حسین فضلی در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح درصد تغییرات صادرات محصولات کشاورزی، دامی و تبدیلی استان همدان به طرق مختلف طی ۶ ماهه سال جاری از کاهش ۴.۶ درصدی صادرات محصولات کشاورزی همدان خبر داد.

کاهش ۲۹.۱ درصدی وزن صادرات کالاهای بخش کشاورزی از استان همدان
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طی ۶ ماهه نخست سال گذشته از نظر وزنی ۱۱۹ هزار و ۱۹۲ تن محصول کشاورزی، دامی و تبدیلی از استان همدان صادر شده است، اظهار کرد: از نظر وزنی در ۶ ماهه نخست سال جاری شاهد صادرات ۸۴ هزار و ۵۱۱ تن از محصولات کشاورزی استان همدان بوده ایم و در این زمینه شاهد کاهش ۲۹.۱ درصدی وزن صادرات کالاهای بخش کشاورزی از استان همدان هستیم.

وی در این زمینه علت را محدودیت‌های صادراتی، تعهد پیمان سپری ارزی صادرکنندگان، تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

فضلی با بیان اینکه در زمینه صادرات این محصولات به لحاظ ارزش ریالی رشد ۵.۶ درصدی را شاهد هستیم، افزود: این افزایش به سبب افزایش ناگهانی قیمت‌ها و البته افزایش قیمت دلار بوده است.

وی در تشریح این موضوع نیز گفت: میزان ارزش صادرات طی شش ماهه نخست سال گذشته برابر یک هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان بود که طی شش ماهه نخست سال جاری صادرات این محصولات بالغ بر یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بوده است.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه صادرات شش ماهه سال جاری و مقایسه آن با موعد مشابه سال ۹۸ به لحاظ ارزش دلاری نیز گفت: طی این مدت در سال ۹۸ شاهد صادرات ۱۲۱ میلیون دلاری محصولات کشاورزی، دامی و تبدیلی استان همدان بوده ایم که در مدت مشابه سال جاری، میزان صادراتمان در این بخش برابر هفت میلیون دلار بوده است.

فضلی با اشاره به اینکه در این زمینه نیز شاهد رشد منفی و کاهش ۳۶.۴ درصدی هستیم، علت این روند را گران شدن ناگهانی قیمت دلار برشمرد.

محصولات کشاورزی همدان به کشورهای امارات، روسیه، اوکراین، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان، عراق، ایتالیا، ترکیه، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است

وی در ادامه صحبت‌های خود، در خصوص مقاصد هدف صادرات محصولات کشاورزی همدان نیز گفت: محصولات کشاورزی همدان به کشورهای امارات، روسیه، اوکراین، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان، عراق، ایتالیا، ترکیه، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

فضلی یادآور شد: بیشتر محصولات صادر شده از همدان شامل اقلام سیب زمینی، سیر، کشمش و گردو بوده است.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه عنوان کرد: سایر محصولات کشاورزی صادره از استان همدان شامل محصولاتی چون انواع بذر، هندوانه، صیفی جات زمینی، محصولات گلخانه‌ای، انواع پوست (سالمبور، کراست، دای کراست و غیره)، روده گوسفندی، انواع آردنول و معمولی، خیار، خیارشور، فرآورده‌های لبنی، گردو و مغز گردو، ترشیجات و شوریجات، میوه جات درختی (سیب، هلو، شلیل و غیره)، گشنیز، رازیانه، پشم، عسل، رب گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، جوجه یک روزه، انواع نهال، کتیرا، نشاسته، انواع برگه جات، گوسفند و گوساله زنده، انواع خشکبار و غیره بوده است.

فضلی در پاسخ به اینکه شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صادرات تا چه میزان روی صادرات محصولات کشاورزی استان همدان اثرگذار بوده است؟ مطرح کرد: کشورهای مقصد پروتکل‌های سختگیرانه ای برای صادرات محصولات کشاورزی اعمال کرده اند و محصولات کشاورزی نیز فساد پذیر هستند و در این زمینه کرونا روی صادرات محصولات کشاورزی اثرگذار بود.

بیشتر از شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بحث پیمان سپاری ارزی و مدت تعیین شده صادرات روی میزان صادرات محصولات کشاورزی اثرگذار بود

وی در ادامه این موضوع گفت: بیشتر از شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بحث پیمان سپاری ارزی و مدت تعیین شده صادرات روی میزان صادرات محصولات کشاورزی اثرگذار بود به نوعی که پیمان سپاری ارزی، صادرات کالا را دچار چالش کرده و انگیزه را از صادر کنندگان گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو به ممنوعیت ثبت سفارش برای واردات کالا، تعلیق، ابطال یا عدم تمدید کارت بازرگانی برخی صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه هم اکنون دولت در نظر دارد تا معافیت‌هایی را اعمال کند که در صورت پیش روی در این مسیر، صادرات بخش کشاورزی نیز وضعیت بهتری خواهد یافت.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه کشاورزی نقش محوری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و این مهم که امنیت غدایی و خودکفایی در تولیدات داخلی را شامل می‌شود دو رکن اساسی در اقتصاد مقاومتی را شامل می‌شوند که با رونق بخش کشاورزی اجرایی می‌شود ضمن اینکه نباید از اثرگذاری توسعه صادرات در تحقق جهش تولید غافل شد.

باید توسعه صادرات غیرنفتی در استان‌هایی همانند استان همدان که در بخش کشاورزی و بسیاری از حوزه‌های دیگر قابلیت‌های بالقوه‌ای دارد به عنوان یک اولویت اساسی و مهم در دستور کار قرار گیرد

ناگفته پیداست که باید توسعه صادرات غیرنفتی در استان‌هایی همانند استان همدان که در بخش کشاورزی و بسیاری از حوزه‌های دیگر قابلیت‌های بالقوه‌ای دارد به عنوان یک اولویت اساسی و مهم در دستور کار قرار گیرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های اساسی است.

همچنین انتظار از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان این است که با بازرگانان این بخش ارتباط بهتری داشته باشد تا بتوانیم در راستای توسعه صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

کد خبر: ۴۹٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha