۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کمبود سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور
کارشناس حوزه اقتصادی مطرح کرد

کمبود سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور

روانشاد نیا، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصادی از کمبود سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، «مهدی روانشاد نیا» افزود: اگر از مسئله سیاست های پولی و مالی دولت و همینطور بازارهای موازی مثل ارز، سکه و طلا صرفنظر شود خود کمبود این عرضه امروز مسئله جدی بازار مسکن است.

وی اظهارداشت: سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تقاضا برای مسکن در کشور وجود دارد اما تولید مسکن در حدود ۴۰۰ هزار واحد است بنابران مسئله تنها نمی تواند به مباحث پولی و مالی معطوف شود.

این مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصادی گفت: متاسفانه روند ساخت و ساز در کشور بر مدار کاهشی است.

وی افزود: تعداد پروانه های ساختمانی صادره در شش ماهه نخست سال جاری در تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با روند کاهشی مواجه بوده و به عبارتی سایر نقاط کشور هم با چنین روندی رو به رو هستند.

روانشاد نیا اظهارداشت: غیر از مباحث اقتصاد کلان که جایگاه خاص خود را دارد و اغلب در قیمت گذاری مسکن تعیین کننده است باید از حیث فنی، اجتماعی و حقوقی بررسی شود چرا سرمایه گذار بخش مسکن در این حوزه سرمایه گذاری نمی کند.

وی ادامه داد: آمار و ارقام نشان می دهد حدود ۱۰ درصد واحدهای مسکونی که در کشور ساخته می شود از تسهیلات بانکی استفاده می کنند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا استفاده از تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز مسکن درصد قابل توجهی نیست، گفت: بخشی مربوط به نرخ سود و دوره بازپرداخت تسهیلات است که برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد و بخشی هم مربوط به فرآیند طولانی استفاده از این تسهیلات است که تولید کننده ترجیح می دهد از منابع خود برای ساخت و ساز استفاده کند.

وی افزود: جدا از این موارد یک مانع دیگری به نام قانون پیش فروش ساختمان ایجاد شده و تامین مالی بخش مسکن را به چالش کشیده است.

روانشادنیا با بیان اینکه قانون مزبور در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است، اظهارداشت: بخشی از تامین مالی ساخت از طریق مکانیزم پیش فروش انجام می شد که این قانون فرآیند را بسیارپیچیده کرده است.

وی یادآورشد: قرار بر این بود قانون پیش فروش ساختمان اصلاح شود ولی در حد حرف باقی مانده و تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

کد خبر: ۴۹٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha