۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد
با بهره‌برداری از۲۰۰ سردخانه جدید

یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

تبریز- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: با بهره‌برداری از۲۰۰ سردخانه جدید، یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای استان افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار، ایاز برنو در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سردخانه‌ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: هم اکنون در استان ۱۲۰ سردخانه نگهداری میوه وجود دارد که ظرفیت آن بیش از ۴۰۰ هزار تن است علاوه بر این، مجوز ساخت ۲۰۰ سردخانه جدید دیگر نیز صادر شده است که با بهره‌برداری از آنها یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم، افزود: آذربایجان‌شرقی از قطب‌های مهم ظرفیت سردخانه در کشور بوده و بعد از استان‌های آذربایجان‌غربی و تهران، رتبه سوم کشور را در تعداد و ظرفیت سردخانه‌های کشور داراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه‌ها و دلالان، باید بخشی از محصولات تولیدی استان همچون سیب به‌صورت مطلوب در سردخانه‌ها ذخیره و نگهداری شود، ادامه داد: در تحقق آن، باید تلاش کنیم واحدهای سردخانه‌ای که مجوز آنها صادر شده به‌زودی مراحل احداث آنها انجام شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقاء سطح اقتصاد کشاورزی منطقه تاثیر مهمی را از خود به‌جای گذارد.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی دو ویژگی اصلی فصلی و فسادپذیر را دارا هستند، یادآور شد: نگهداری این محصولات نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری دارد.

 برنو با بیان اینکه سرانه سردخانه در استان آذربایجان‌شرقی به ازای هر نفر در کشور از ۲۵ کیلوگرم ۱۰ سال قبل به بالای ۱۰۰ کیلوگرم در حال حاضر رسیده است، بیان داشت: سرانه سردخانه در استان آذربایجان‌شرقی از سرانه کشوری آن (۷۰ کیلو) و نیز از خیلی کشورهای دیگر همچون کشورهای توسعه یافته (۸۰ کیلو) بالاتر است.

وی با بیان اینکه سردخانه‌ها نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل، توسعه صادرات، کم کردن نقش واسطه‌ها، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات ایفا می‌کنند، متذکر شد: به‌طورکلی با ایجاد واحدهای سردخانه‌ای در اقصی نقاط استان ضمن کاهش ضایعات محصولات و اقتصادی کردن تولید می‌توان این اقلام را به موقع به بازار مصرف عرضه و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز جلوگیری کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان مراغه با ۴۳ سردخانه فعال به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن بیشترین سردخانه‌های استان آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های میانه، اهر و تبریز نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

کد خبر: ۴۹٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha