۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
نحوه برخورد بانک‌ مرکزی با صادر کننده، جریان بازگشت ارز را تسریع می‌کند
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

نحوه برخورد بانک‌ مرکزی با صادر کننده، جریان بازگشت ارز را تسریع می‌کند

غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: بانک مرکزی با رابطه‌ای تعاملی با صادرکننده غیر نفتی منجر شود تا جریان بازگشت ارز تسریع گردد.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به حجم بالای پول جهان در کشورهای عربی درپی فروش نفت اظهار کرد: این کشورها بالاتر از نیاز خود ارز داشته و لذا به راحتی پول ملی خود را تثبیت قیمت می‌کنند.

وی برخی دیگر از کشورها نظیر افغانستان را همواره بدون ارز دانست و گفت: این کشورها همواره گرفتارند و بگونه‌ای زندگی می‌کنند که محتاج کالاهای خارجی نباشند.

غضنفری کشورهایی نظیر ایران را دارای نیاز و درآمد ارزی برابر دانست و افزود: وقتی بر درآمد ارزی فشار می‌آید، بازار دچار چالش می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد دلار در صورت نیازهای ارزی مصرف می‌شد و میزانی نیز به صندوق توسعه ارزی سپرده می‌شد و ۱۳۰ میلیارد دلار برای زندگی مردم و جلوگیری از افزایش قیمت ارز در دسترس دولت بود.

غضنفری افزود: وقتی ارز زیر ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد، ارز بعنوان ابزار تبادل کالا نقش خود را از دست می‌دهد و لذا مردم آن را انبار می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش ارز در کشور و ایجاد سه نوع ارز، گفت: وقتی بازار نوسان دارد لایه هیجانی و حرف و شنودها قیمت ارز را بالا و پایین می‌کند.

غضنفری با بیان اینکه قیمت هسته ارز امروز ۸ هزار تومان ولی بدلیل ندانم کاری‌های دولت این رقم تا ۱۸ هزار تومان می‌رود، افزود: مبالغی از این بالاتر توجیه اقتصادی نداشته و ناشی از نوسان و جو روانی است که حول بازار شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی بانک مرکزی در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که ارز به بازار تزریق می‌کنیم، بیشتر نگرانی ایجد می‌شود که سیگنالی اشتباه‌تر از سویی دیگر به ما بدهد.

غضنفری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه امروز ارز نفتی عرض اندام نخواهد کرد، افزود: بانک مرکزی بجای اینکه با صادرکننده با چوب برخورد کند، باید رابطه‌ای تعاملی و خوب با آن‌ها برقرار کرده و با صادرکننده غیر نفتی دوست باشند تا جریان بازگشت ارز تسریع گردد.

کد خبر: ۴۹٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha