۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
ایران به فکر بازگرداندن بازارهای از دست رفته انرژی باشد
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

ایران به فکر بازگرداندن بازارهای از دست رفته انرژی باشد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است ایران برای بازارهای انرژی از دست رفته برنامه ریزی دقیق انجام دهد.

جواد حیران نیا؛ بازار: اقتصاد جهانی متعاقب شیوع ویروس کرونا دچار صدمات و لطمات کم سابقه شده است. رشد اقتصادی منفی متعاقب این موضوع باعث کاهش تقاضای انرژی در سطح جهانی شده است.

با این شرایط خبر کشف واکسنی که بتواند در سطح جهانی توزیع شود و چنین قابلیتی داشته باشد می تواند شوک مثبتی به بازار وارد کند.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا به بررسی این موضوعات پرداخته که در ادامه می آید.

انتصار از اساتید شناخته شده مطالعات خاورمیانه و اقتصاد سیاسی بین الملل در سطح جهانی به شمار می رود.

*متعاقب شیوع ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد جهانی و کاهش رشد اقتصادی کشورها، شاهد کاهش تقاضا برای نفت هستیم. این موضوع باعث کاهش قیمت آن شده است. به نظر شما چه زمانی اقتصاد جهانی احیا خواهد شد؟
جواب این سؤال ساده نیست. طبق آخرین تحلیلها و آماری که بانک جهانی منتشر کرده است در آینده نزدیک یعنی حداقل تا سال آینده اقتصاد جهان در نوسان خواهد بود و رشد اقتصادی اکثر کشورها ضعیف خواهد بود. بعلاوه بحرانهای سیاسی غیر قابل پیش بینی نیز در اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت تاثیر خواهند داشت.

*کشف واکسن کرونا چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد داشت؟ مقامات آمریکایی اعلام کرده اند واکسن آمریکایی بعد از انتخابات ریاست جمهوری و از حدودا ۲ ماه دیگر عرضه خواهد شد. این موضوع چه آثاری بر بازار انرژی و بورس خواهد داشت؟
این صحبتهائی که این روزها در مورد کشف قریب‌الوقوع واکسن کرونا برخی از کشورها تکرار می کنند بیشتر جنبه سیاسی دارد تا علمی و لذا نباید قبل از به بازار آمدن واکسن کرونا در سطح وسیع در دنیا که کاربرد داشته باشد خیال پردازی کرد. ولی شکی نیست که مهار کرونا به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد و اثرات مثبتی بر بازار انرژی و بورس خواهد داشت.

*پیروزی احتمالی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا چه آثاری بر قیمت انرژی و بورس می گذارد؟
این بستگی به اجرای برنامه درازمدت اقتصادی دولت جو بایدن دارد. اجماع در این مورد در میان اقتصاد دانان در آمریکا وجود ندارد. برخی معتقدند که در کوتاه مدت انتخاب جو بایدن بر قیمت انرژی و بورس اثر منفی خواهد داشت چون انتخاب او شوکی به بازار غیر متعادل آمریکا وارد خواهد کرد. ولی برخی دیگر از اقتصاددانان نظریه مخالف دارند و معتقدند که جو بایدن آرامش را به بازار بورس برمی گرداند و لذا تعادل در بازار بورس و اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد شد.

*با توجه به تحریمها، ایران بخش زیادی از بازار نفت خود را از دست داده است. در صورتی که تحریمها برداشته شوند و با توجه به عرضه مازاد در بازار نفت، آیا ایران می تواند بازار نفت خود را مجدد به دست آورد؟
هر کشوری که بازار نفت خود را برای چند سال از دست بدهد برایش مشکل حواهد بود که به راحتی بتواند بازار نفت خود را مجدد به دست آورد. به دست آوردن بازارهای از دست رفته در شرایطی که عرضه مازاد در بازار نفت وجود دارد کار را مشکلتر میکند. در چنین شرایطی با دادن تخفیف و امتیازات دیگر ایران می تواند تا مقداری بازار از دست رفته نفت خود را بدست بیاورد که البته چنین کاری ممکن است ضررهای جنبی یا ثانوی برای اقتصاد کشور در دراز مدت داشته باشد.

به هر حال ایران باید برنامه ریزی دقیق، حرفه ای و طولانی برای به دست آوردن بازارهای از دست رفته منابع انرژی کشور داشته باشد. چون حتی در شرایط عادی به دست آوردن بازارهای از دست رفته نفت به زمان و شکیبایی نیاز خواهد داشت.

کد خبر: ۴۹٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha