۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
آغاز گفتگوی احداث خط لوله نفتی اسرائیل و امارات متحده عربی
بلومبرگ خبر داد

آغاز گفتگوی احداث خط لوله نفتی اسرائیل و امارات متحده عربی

شرکت های نفتی اسرائیل و امارات متحده عربی موافقت کرده‌اند تا در مورد خط لوله ایلات-اشکلون مذاکره کنند.

بر گزارش خبرگزاری بازار به نقل از بلومبرگ، اسرائیل و امارات متحده عربی روز سه شنبه  اعلام کردند که گفتگو بر سر یک خط لوله نفتی که دریای سرخ را به مدیترانه وصل می کند و اسرائیل عملکرد آن را به کلی محرمانه می‌داند، آغاز کرده‌اند.

شرکت خط لوله اروپا و آسیا EAPC که به وسیله رژیم اسرائیل کنترل می‌شود و شرکت اماراتی MED-RED Land Bridge Ltd موافقتنامه ای را امضا کرده‌اند که بر اساس آن همکاری برای انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی بین خلیج فارس و بازارهای غربی آغاز می شود.

این موافقتنامه پس از آن مطرح می‌شود که امارات متحده عربی به عنوان سومین کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است. دو طرف همچنین گفتگوهایی را برسر تاسیس سفارتخانه و برقراری پرواز مستقیم به پایتخت‌های یکدیگر و همینطور امضای قراردادهای بازرگانی آغاز کرده‌اند.

خط لوله نفتی ایلات- اشکلون بوسیله شرکت EAPC مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط اسرائیل و رژیم گذشته ایران احداث شده بود. این خط لوله ظرفیت انتقال ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز را دارد و قابلیت ذخیره سازی بیست و سه میلیون بشکه نفت را داراست. بیشتر این نفت از طریق خلیج عقبه به اروپا ترانزیت می شود در عین حال بخشی از آن نیز از طریق خط لوله Sumed مصر منتقل می‌شود که می‌تواند روزانه تا دو و نیم میلیون بشکه نفت را پمپ کند.

به طور رسمی این خط لوله تحت مالکیت رژیم اسرائیل و رژیم پهلوی در ایران بود و ایران بخشی از نفت صادراتی خود به اروپا را از طریق خط لوله به ایلات و سپس از طریق اشکلول  در ساحل مدیترانه به اروپا صادر می‌کرد.

بر اساس اعلامیه  دو شرکت EAPC  و MED-RED Land Bridge Ltd موافقت نامه روز سه شنبه که بخش های اقتصادی آن هنوز افشا نشده است، همچنین به دو طرف اجازه می دهد تا نفت خود را از طریق مدیترانه و دریای سیاه به کشورهای آسیا صادر کنند.

پروژه این خط لوله می‌تواند حمایت‌های مالی دولت ایالات متحده آمریکا را هم  به خود جلب کند. بر اساس گزارش رئیس صندوق توسعه مالی بین المللی ایالات متحده، دولت ایالات متحده و اسرائیل این هفته برای تاسیس یک صندوق حمایت مالی به ارزش ۳ میلیارد دلار توافق کردند که مقر آن نیز در بیت المقدس قرار خواهد داشت،  تلاشی که مورد حمایت امارات عربی متحده نیز قرار گرفته است.

کد خبر: ۴۹٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha