۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کالای خارجی بر تولید ملی سایه انداخت؛ آیا پای فعالیت های مافیایی در میان است؟
وقتی مرغ همسایه غاز است؛

کالای خارجی بر تولید ملی سایه انداخت؛ آیا پای فعالیت های مافیایی در میان است؟

کرمان- در حالی سیاستگذاری‌های بسیاری برای خودکفایی در تولید محصولات و کالاها در سطح کشور انجام شده است که تولیدات صنایع قطعه سازی کرمان توسط واحدهای صنعتی بزرگ این استان خریداری نمی‌شود و در عوض کالاهای خارجی مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: رسیدگی به وضعیت اشتغال مردم همچنین رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جهش تولید، شکل جدی‌تری به خود گرفته به نحوی که دستگاه قضا نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان را در کارگروه‌ها و جلسات ستادی استان کرمان پیگیری می‌کند.

ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از جمله نشست‌هایی است که مسئولان دولتی، قضایی و بخش خصوصی در آن گردهم می‌آیند تا ضمن بررسی نیازها و مشکلات، زمینه و شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح این استان پهناور صنعتی و معدنی را فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در این جلسه بر ایجاد ارتباط بین واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی و واحدهای قطعه سازی تاکید کرد و اظهار داشت: این امر توانمندسازی صنایع قطعه سازی را به دنبال خواهد داشت.

یدالله موحد افزود: در حال حاضر قطعاتی که در استان کرمان تولید می شود، توسط صنایع بزرگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و آنها همچنان قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند و به نظر می‌رسد مافیایی در زمینه خرید قطعات مورد نیاز صنایع بزرگ شکل گرفته است که باید در این زمینه تحقیق شود و دستگاه های نظارتی اقدامات لازم را انجام دهند.

برخورد جدی دستگاه قضایی کرمان با مافیای واردات قطعات صنعتی
وی بیان کرد: اگر این موضوع صحت داشته باشد، برخوردهای لازم با افراد یا گروه‌هایی که اجازه نمی‌دهند خرید واحدهای بزرگ صنعتی از بازار داخل و تولیدات داخلی انجام شود، صورت خواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: سیاست‌های مختلفی برای خودکفا شدن در تولید بسیاری از قطعات و محصولات اتخاذ شده اما هنوز می‌بینیم که صنایع ما برای تامین ساده‌ترین قطعات وابسته به خارج هستند که این امر تعجب برانگیز است و مشکل باید ریشه یابی شود.

موحد تاکید کرد: برای توسعه تولید قطعات مورد نیاز صنایع و خودکفا شدن در این زمینه به یک عزم و اراده جمعی نیاز است و اگر این امر محقق شود، تحول بزرگی در مسیر صنعتی شدن کرمان رخ خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود مشکلات بسیار در مسیر دریافت مجوز فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی خبر داد و گفت: برخی سرمایه گذاران از این موضوع گلایه دارند بنابراین در صورتی که دستگاه‌ها، پاسخگویی لازم را نداشته باشند، دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد.

موحد تصریح کرد: سرمایه گذاران و فعالان عرصه تولید و صنعت بدانند که دستگاه قضایی در مسیر توسعه صنعتی و معدنی کرمان از آنها حمایت خواهد کرد و در این زمینه عزمی جدی داریم.

هم مراجع دولتی و هم سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید موانعی که در مسیر سرمایه گذاری و فعال شدن واحدهای تولیدی وجود دارد را به دادستان گزارش دهند تا در صورتی که کم کاری و کاستی وجود دارد، برخوردهای لازم صورت گیرد

وی اظهار داشت: هم مراجع دولتی و هم سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید موانعی که در مسیر سرمایه گذاری و فعال شدن واحدهای تولیدی وجود دارد را به دادستان گزارش دهند تا در صورتی که کم کاری و کاستی وجود دارد، برخوردهای لازم صورت گیرد.

بخش خصوصی کرمان به دنبال رانت نیست
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست از نگاه مثبت دستگاه قضایی در زمینه تولید و حمایت از فعالان اقتصادی و صنعتی تقدیر کرد و اظهار داشت: عزم خوبی در دستگاه قضا برای تحقق جهش تولید شکل گرفته است.

سید مهدی طبیب زاده تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال رانت خواهی و بهره گرفتن از امتیازات خاص نیست بلکه تلاش ما، هموار کردن مسیر تولید و سرمایه گذاری در استان کرمان است.

وی در مورد تامین قطعات صنایع بزرگ استان از صنایع استانی و داخلی نیز عنوان کرد: در این زمینه به هیچ وجه به دنبال رانت نیستیم اما نگاه ماه، تهیه تولیدات با کیفیت است و اگر به مقوله کیفیت توجه بیشتری شود، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

طیب زاده تصریح کرد: کیفیت بخشیدن به تولیدات نیازمند صبر و تامین مالی صنایع بزرگ است و تولیدکنندگان باید مقوله را به شکل جدی مدنظر قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار داشت: با قوانین موجود نمی‌توان به توسعه صنعتی کرمان خوش بین بود و لازم است به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان اطمینان داده شود که همواره مورد حمایت دستگاه‌های قضایی و نظارتی هستند البته تخلف، پذیرفته نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این جلسه با اشاره به کلنگ زنی چندین طرح با سرمایه گذاری به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان ظرف یک ماه آینده در استان کرمان اظهار داشت: این طرح‌ها شامل تصفیه خانه آب در رفسنجان، واحدهای تغلیظ در سرچشمه، خاتون آباد و ... است.

اردشیر سعدمحمدی از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کرمان به منظور کلنگ زنی این طرح‌ها خبر داد و افزود: این طرح‌ها اشتغال‌زایی خوبی برای استان کرمان به دنبال خواهد داشت.

شرکت ملی صنایع مس ایران یک شرکت بورسی است و اگر بخواهیم قطعات داخلی بسازیم باید آگهی عمومی منتشر شود بنابراین اگر یک سهامدار شاکی باشد که حق و حقوق وی از بابت صرف و صلاح رعایت نشده، در بورس محاکمه خواهیم شد

اما و اگرهای شرکت مس برای خرید قطعه از شرکت‌های داخلی
وی در مورد بحث تامین قطعات مورد نیاز صنعت مس از واحدهای قطعه سازی استان کرمان نیز اظهار داشت: در این زمینه آمادگی لازم وجود دارد اما باید توجه داشت که شرکت ملی صنایع مس ایران یک شرکت بورسی است و اگر بخواهیم قطعات داخلی بسازیم باید آگهی عمومی منتشر شود بنابراین اگر یک سهامدار شاکی باشد که حق و حقوق وی از بابت صرف و صلاح رعایت نشده، در بورس محاکمه خواهیم شد.

سعدمحمدی تصریح کرد: اگر باور داریم که شرایط خاص است، باید با مدیریت خاص در حوزه های مختلف ورود کرده و تحت نظر نهادهای نظارتی اقدام کنیم و اگر سیستم‌های نظارتی تشخیص می‌دهند که باید تلاش شود تا بنگاهی روی زمین نماند، باید ساز و کاری ایجاد شود که اینها در آینده تبدیل به پرونده نشود.

مدیرکل بازرسی استان کرمان نیز در این جلسه، حمایت قاطع از صنایع استان را وظیفه دستگاه قضا و دستگاه‌های نظارتی خواند و بیان کرد: آنچه مشخص است این است که صنایع استان کرمان نیازمند حمایت هستند و اگر این حمایت‌ها صورت گرفته بود، امروز وضعیت استان کرمان با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، اینگونه نبود.

احمد آبیار تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی تمام همت خود را برای کمک به مجموعه‌های بزرگ به کار خواهد گرفت تا در راستای رفع فقر از جامعه قدم‌های بزرگتر و جدی‌تری برداشته شود.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این نشست، حمایت از واحدهای قطعه سازی داخلی در استان کرمان بود، مقرر شد؛ مجموعه صنعتی قطعه گستر کرمان در راستای ساخت پمپ‌های صنعتی، غلطک‌های زیر نوار نقاله و اجرای پروژه CSM مشابه ساخت شرکت اتوتک آلمان در پالایشگاه خاتون آباد برای مجموعه صنایع ملی مس ایران و نیز ساخت تایرهای سنگ شکن HPGR  برای مجموعه گهر زمین، گل گهر و سایر مجموعه های فولادی اقدام کند.

همچنین مقرر شد؛ در رابطه با ساخت، مونتاژ و دمونتاژ تایرهای HPGR  در محل کارخانه قطعه گستر نیز اقدامات لازم انجام شود.

همچنین بر اساس تصمیم ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی کرمان مقرر شد؛ تایرهای HPGR که نمونه داخلی آن در استان کرمان تولید می‌شود از لیست خرید خارجی تمامی شرکتهای فولادی خارج شود.

کد خبر: ۴۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha