۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
آمار و اطلاعات، ابزار دستیابی به توسعه همه جانبه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد

آمار و اطلاعات، ابزار دستیابی به توسعه همه جانبه

شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: نظام آماری کشورها و کیفیت داده‌های بانک‌های اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در پیامی نوشت: عصر حاضر با موضوعی به نام  انقلاب داده ها مواجه است. عصری که تلاش در عینیت بخشی به شعار داده بهتر، زندگی بهتر دارد. بر همین اساس، امروزه آمار و اطلاعات جزو منابع و ثروت‌های هر کشور و لازمه حکمرانی خوب و ابزار دستیابی به توسعه همه جانبه تلقی می‌شود.

اهمیت آمار در عصر اطلاعات به قدری است که نظام آماری کشورها و کیفیت داده‌های بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود.

بدون شک، جمع آوری و دسترسی به داده‌های به روز، صحیح و قابل اعتماد، ابزاری برای ارزیابی برنامه‌ها در گذشته و حال و نیز مرجعی مناسب جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی برای آینده است.
از منظر دیگر، این ابزارها مقدمه مهم برای استفاده بهینه از منابع مالی و سرمایه‌های انسانی جوامع تلقی می‌شود.

در مقطع کنونی نیز نقش بی بدیل آمار و اطلاعات را می‌توان در تصمیم سازی و تصمیم گیری دولت‌ها در کنترل و مهار بیماری همه گیر کرونا و اجرای سریع برنامه‌های حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از اثرات شیوع این بیماری مشاهده کرد.

مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به ماموریت‌ها و تکالیف خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، یکی از بزرگترین کاربران و تولیدکنندگان آمار در نظام آماری کشور است. از این روتحقق برنامه ها، سیاست‌ها و ماموریت‌های این وزارتخانه، منوط به مقوله‌ای بنیادین به نام «آمار» است. تصمیمات تاثیرگذار در موضوعاتی مانند توزیع هدفمند کمک هزینه معیشتی، کاهش ضریب جینی، افزایش تعداد شاغلان حتی در شرایط تحریم ها، کاهش حوادث ناشی از کار و افزایش ضریب پوشش حمایت‌های اجتماعی و موفقیت‌های دیگری که با تلاش شبانه‌روزی همکاران وزارتخانه محقق شده، نمونه‌هایی موفق از استناد و برنامه‌ریزی بر اساس آمارهای قابل اتکا می‌باشد.

بر همین مبنا، تاکیدی که بر ارتقای شفافیت در ابتدای پذیرش مسئولیت در این وزارتخانه داشتم، موجب شده است تا روز به روز دسترسی به آمار و ارقام مربوط به وزارتخانه برای عموم جامعه بخصوص جامعه هدف، آسان‌تر و گسترده‌تر شود.

به همین مناسبت فرصت را غنیمت شمرده و ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی آمار به تمامی دست اندرکاران این حوزه، از زحمات تمامی فعالان عرصه آمار در کشور به ویژه کارشناسان وزارت متبوع در واحدهای ستادی، اجرایی و سازمان‌های وابسته که در جهت افزایش آگاهی جامعه و ترویج فرهنگ تصمیم سازی بر مبنای شواهد گام بر می‌دارند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

امیدوارم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بهره مندی از داده‌های متقن آماری، ضمن نیل به نظام آماری کارآمد و یکپارچه، بتوانیم بیش از پیش گامی موثر در ارائه خدمات ارزنده به جامعه برداریم.

کد خبر: ۴۸٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha