۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
اشتغالزایی ۶۱ هزار نفری در واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی/ ۴۰ واحد به چرخه تولید بازگشتند
معاون شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در گفتگو با بازار:

اشتغالزایی ۶۱ هزار نفری در واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی/ ۴۰ واحد به چرخه تولید بازگشتند

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی، گفت: تعداد ۲ هزار و ۵۷۶ واحد تولیدی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند که حدود ۸۴ درصد از این واحدها فعال هستند و با ظرفیت های مختلف، مشغول به کار هستند و میزان اشتغالزایی آن ها حدود ۶۱ هزار نفر است.

سجاد صفری؛ بازار: «سجاد مُطلبی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در سطح شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی چند واحد تولیدی فعالیت دارند، اظهار داشت: در سطح شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی، تعداد ۵۶ شهرک و نواحی صنعتی فعالیت دارند که تعداد ۳۷ واحد از آن ها شهرک صنعتی هستند و تعداد ۱۹ واحد نواحی صنعتی هستند.
وی افزود: از تعداد ۵۶ شهرک و نواحی صنعتی استان، تعداد ۴۸ واحد از آن ها در مرحله بهره برداری هستند که شامل ۳۱ شهرک و ۱۷ ناحیه صنعتی است.
مُطلبی تصریح کرد: تعداد ۲ هزار و ۵۷۶ واحد تولیدی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند که حدود ۸۴ درصد از این واحدها فعال هستند و با ظرفیت های مختلف، مشغول به کار هستند و میزان اشتغالزایی آن ها حدود ۶۱ هزار نفر است.
وی بیان کرد: حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک و نواحی صنعتی استان راکد هستند که میانگین واحدهای راکد استان آذربایجان شرقی از میانگین کشوری پایین تر است.

احیای ۴۰ واحد تولیدی در استان آذربایجان شرقی
معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سالجاری تاکنون، چند واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده شده اند؟ به بازار، گفت: از ابتدای سالجاری، تاکنون، تعداد ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد، مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بر گشته اند.
مُطلبی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، مقرر شده تا پایان سالجاری، تعداد ۹۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند و تاکنون ۴۰ واحد از این تعداد به چرخه تولید وارد شده اند و تا پایان سالجاری، نیز، تعداد ۵۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد دیگر به چرخه تولید بازگردانده می شوند.
وی تصریح کرد: تجربه، نشان داده است که بیشتر واحدهای تولیدی راکد در شش ماهه دوم سال، می توانند به چرخه تولید بازگردانده شوند چون در سه ماهه ابتدایی سالجاری، به دلیل محدویت ها و ممنوعیت هایی که شیوع بیماری کرونا در کشور، بوجود آورد واحدهای تولیدی راکد نتوانستند کارهای اداری مربوط به احیای واحد تولیدی خود را انجام بدهند. با توجه به آماری که در اختیار داریم بیشتر واحدهای تولیدی راکد کارهای اداری خود را انجام داده اند و تا پایان سالجاری، تعداد ۵۰ واحد تولیدی دیگر به چرخه تولید برگردانده می شوند.

کشورهای منطقه بازار صادراتی واحدهای تولیدی
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، کدام کشورها هستند، به بازار، گفت: بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان شرقی کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق، چین و روسیه هستند.

مُطلبی اظهار داشت: محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجان شرقی به استان های دیگر کشور، فرستاده می شوند و از طریق آن استان ها به کشورهای دیگر، صادر می شوند که محصولات صادراتی واحدهای تولیدی استان آذربایجان شرقی جزو صادرات استان آذربایجان شرقی به خارج از کشور، محسوب نمی شود و طبق آمار گمرک، جزو صادرات استان مقصد به خارج از کشور، محسوب می شوند.

کرونا تاثیری بر فعالیت واحدهای تولیدی نگذاشت
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که آیا شیوع بیماری کرونا در کشور، منجر به این شد که برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تعطیل شوند؟ به بازار، گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور، در سه ماهه ابتدایی سالجاری، محدودیت هایی برای برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی به وجود آمد ولی منجر به تعطیلی آن ها نشد.
مُطلبی اظهار داشت: نیروی انسانی جزو سرمایه های اجتماعی واحدهای تولیدی است و برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان، برای اینکه پرسنل آنها درگیر بیماری کرونا نشوند؛ بنابراین، ظرفیت واحد تولیدی خود را کاهش دادند و نیروی کار خود را شیفت بندی کردند ولی واحدهای آن ها تعطیل نشدند.
وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی استان تغییر کاربری دادند و روی به تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده، آوردند تا بتوانند نیاز مردم استان را به این ملزومات بهداشتی تامین کنند. طبق آماری که در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار داده شده است تولید مواد شوینده و ضدعفونی کننده از آمار بالایی برخوردار است و واحدها در تولید این مواد به مازاد تولید رسیده اند.

مشوق هایی برای سرمایه گذاران جدید
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که برای تشویق سرمایه گذاران جدید برای ورود به عرصه تولید چه برنامه هایی دارید، به بازار، گفت: شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی، زیر ساخت های لازم برای ورود سرمایه گذاران جدید به عرصه تولید را مهیا کرده است تا آن ها بتوانند وارد این عرصه شوند.
مُطلبی اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی، استانی، صنعتی است و از سرمایه گذاران خوبی برخوردار است و شهرک صنعتی بعثت که بزرگترین شهرک صنعتی در خاورمیانه است توسعه فازهای آن در دست اجرا است تا در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار بگیرد.
وی افزود: برای واگذاری اراضی به سرمایه گذاران جدید، ۳۰ درصد قیمت اراضی بصورت نقد از متقاضیان دریافت می شود و ۷۰ درصد باقیمانده، طی ۱۰ قسط سه ماهه از سرمایه گذاران اخذ می شود.
این مقام مسئول، تصریح کرد: علاوه براینکه اراضی، بصورت قسطی به سرمایه گذاران جدید واگذار می شود؛ خدمات خاصی توسط شرکت شهرک های صنعتی استان به سرمایه گذاران جدید ارائه می شود. بطور مثال، برگزاری رایگان دوره های آموزشی، برای واحدهای تولیدی و صنعتی، برگزاری رایگان تورهای صنعتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی، حمایت یارانه ای برای حضور واحدهای تولیدی و صنعتی در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اجرای خوشه های صنعتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی، رفع نیازهای فناورانه واحدهای تولیدی و صنعتی بصورت رایگان، ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله خدماتی است که شرکت شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی به واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک و نواحی صنعتی ارائه می دهد. 

کد خبر: ۴۸٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha