۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
آلمان می تواند به تنوع بخشی اقتصاد عراق کمک کند
صدراعظم آلمان:

آلمان می تواند به تنوع بخشی اقتصاد عراق کمک کند

مرکل، صدراعظم آلمان گفت آلمان می تواند به متنوع سازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی عراق کمک کند.

به گزارش بازار، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در برلین گفت آلمان، از عراق به طور کامل حمایت می کند. در واقع چنانچه این حمایت به راه ثبات، امنیت و رفاه اقتصادی عراق منتهی شود، ما نیز می خواهیم حامی و پشتیبان باشیم. شرایط دشواری است که اکنون با ظهور این همه گیری جهانی، دشوارتر هم شده است.

مرکل افزود در تلاشیم با تامین تجهیزات خودمراقبتی و محافظتی، دستگاه های تنفس مصنوعی و نیز آموزش کادر پزشکی باز هم (به ملت عراق) کمک کنیم و تلاش داریم برای مهار این عالم گیری، سهم خود را ادا کنیم. امروز با هم درباره تحولات جاری صحبت کردیم. درباره مسائل اقتصادی و منطقه ای و نیز مسائل امنیتی. می دانیم که در منطقه ای که عراق در آن واقع شده است، تنش های بسیار گسترده ای وجود دارد. آقای نخست وزیر! از تلاش شما در اعمال یک سیاست (حسن) همجواری با هدف کاهش این تنش ها استقبال می کنیم.

صدر اعظم آلمان گفت مبارزه علیه داعش هنوز پایان نیافته است. طبعا داعش، تهدیدی برای منطقه و خارج از منطقه است. از این رو آلمان، عراق را در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش و نیز ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق همچنان با هدف مبارزه با داعش و نیز ثبات این کشور مورد حمایت قرار خواهد داد. پارلمان فدرال سراسری آلمان (بوندس تاگ) در پایان اکتبر جاری درباره تمدید ماموریت وزارت دفاع فدرال آلمان (در عراق) تصمیم گیری خواهد کرد.

مرکل افزود من به طور قابل ملاحظه ای از اعمال برنامه اصلاحات در دولت عراق استقبال می کنم. مبارزه با فساد، قانون مداری، تقویت نهادهای دولتی و نیز حق انحصاری دولت در استفاده از زور، اینها موضوعات و سرفصل هایی هستند که در دستور کار (دولت شما) قرار دارند. به طور قطع اعلام انتخابات زودهنگام برای ژوئن سال ۲۰۲۱ نیز جزئی از آن خواهد بود. چون موجب تقویت و افزایش اعتماد مردم عراق به نهادهای دولتی می‌شود. می‌دانیم که شما یک دستورکار بسیار بلندپروازانه نیز در حوزه اصلاحات اقتصادی دارید. آلمان می‌تواند به متنوع سازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی عراق کمک کند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس گفت دولت و ملت عراق برای تلاش‌های آلمان به ویژه در زمینه مبارزه با داعش، بسیار حرمت قائل است. تلاش‌های آلمان که به ثبات منطقه و نیز به ثبات اروپا و کل جهان منتهی می‌شود، برای ما بسیار ارزشمند است. این حمایت شما نیز طبعا برایمان با اهمیت است. اینکه در زمینه آموزش نیروهای نظامی عراق به ما کمک می‌کنید. از این گذشته، کمک‌های انسانی شما به ویژه کمک‌های مربوط به عالم گیری کووید-۱۹ به عراق نیز برایمان بسیار ارزشمند است. شما در بازسازی و مبارزه با داعش به ما کمک کرده اید. اما موضوعات دیگری را که ما برای ایجاد یک همکاری با شما به دنبالش هستیم، به ویژه دو مساله آوارگان داخلی (عراق) و نیز مساله پناهجویان است. الکاظمی افزود ما یک دستور کار اصلاحات در حوزه‌های اقتصادی و مالی عراق داریم که به آن، «اوراق سفید» می‌گوییم. این دستورکار، دستورکار بلندپروازانه‌ای است که از جنبه‌های مختلفی، به ویژه اقتصادی، برخوردار است. هر شکل از همکاری با آلمان برای ما مایه امتنان است که می‌تواند شامل سطوح اقتصادی، انتقال دانش (فنی) و نیز آموزش‌های تخصصی باشد و تلاش می‌کنیم این همکاری‌ها بیشتر، مورد حمایت قرار گیرد.

نخست وزیر عراق افزود بنگاه‌ها و سرمایه گذارانی از آلمان هستند که علاقمند به سرمایه گذاری در عراقند. خوشحال می‌شویم که در مرحله دوم همکاری های مان با بنگاه‌های آلمانی علاقمند به سرمایه گذاری به ویژه در بخش انرژی، همکاری داشته باشیم. تلاش می‌کنیم در مرحله دوم همکاری‌های خود با آلمان با (گروه مهندسی) «زیمنس» آلمان، این همکاری‌ها را شروع کنیم. برای تامین زیرساخت‌های انرژی عراق به حمایت شرکت «زیمنس انرژی» نیاز داریم.

کد خبر: ۴۸٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha